بازیکنان مشهور فوتبال

این که تلاش نماییم تا در هر رشته‌ی ورزشی فردی را به عنوان بهترین بازیکن تاریخ آن معرفی نماییم تا حدی به دور از انصاف است چرا که افراد بسیاری وجود داشته اند که در زمینه های مختلف دارای برتری بوده اند، در پست‌های
چهارشنبه، 19 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
بازیکنان مشهور فوتبال
بازیکنان مشهور فوتبال

 
ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون





 
این که تلاش نماییم تا در هر رشته ی ورزشی فردی را به عنوان بهترین بازیکن تاریخ آن معرفی نماییم تا حدی به دور از انصاف است چرا که افراد بسیاری وجود داشته اند که در زمینه های مختلف دارای برتری بوده اند، در پستهای خود به خوبی عمل نموده و می بایستی با حریفان متفاوتی دست و پنجه نرم میکردند. تا آن جایی که به فوتبال مربوط میشود بازیکنان بسیاری هستند که نام خود را بر روی این بازی و تاریخچه ی آن حک نموده اند.

فهرست راهنما
► پله
► دیگو مارادونا
► فرانس بکن بائر
► هریستو استویچکوف
► میشل پلاتینی
► زیکو
► دیوید بکهام
► الیور کان
► زین الدین زیدان
► رونالدو
► رونالدینیو
► گارینچا
► لئونیداس دا سیلوا
► روبرتو باجو
► فرانچسکو توتی
► کریستین ویری
► بابی چارلتون
► لیونل مسی
► وین رونی
► کریستیانو رونالدو

 
بازیکنان مشهور فوتبال
پله
پله بهترین بازیکن فوتبالی است که تا کنون در زمین بازی کرده است. وی در برزیل بزرگ شد و مهارتهای خود را در محله های فقیر نشین آن پرورش داد. پله در سال 1957 و در سن 15 سالگی به عضویت تیم ملی برزیل برای حضور در جام جهانی در آمد. پله در نخستین بازی خود دو گل را به ثمر رساند. وی به خاطر انجام مهارتهای خود با توپ و همین طور ظرفیت گل زنی به عنوان پادشاه فوتبال شناخته می شود. وی در طول دوران بازی خود که به مدت 25 سال به طول انجامید موفق به زدن 1000 گل شد. پله در سال 1999 به وسیله ی کمیته ی بین المللی المپیک به عنوان ورزش کار قرن انتخاب گردید. در همان سال مجله ی تایم نام پله را در میان فهرست 100 فرد بسیار تأثیر گذار قرن بیستم جای داد. آیا شما می‌توانید نام واقعی او را کامل به خاطر آورید؟ نام واقعی او ادیسون آرانتس دو ناسیمنتو است.
دیگو مارادونا
مارادونا مشهورترین بازیکن فوتبال آرژانتین است. مارادونا در طول دوران بازی خود طرف داران و حریفان خود را مسحور حرکات خارق العاده ی پا و تعادل خود کرد. دوران بازی وی به مدت 26 سال و از سال 1975 تا سال 2001 به طول انجامید. دیگو آرماندو مارادونا برای بسیاری از بازیکنان فوتبال بدل به یک تصویر و قهرمان گردیده است. با وجود این که جنجال‌های های بسیاری پیرامون وی در درون و بیرون زمین ایجاد شد اما باز هم هنوز وی به عنوان یکی از بزرگترین بازیکنان فوتبال تمام دوران شناخته میشود.
فرانس بکن بائر
فرانس بکن بائر متولد شهر مونیخ کشور آلمان تنها به خاطر سبک زیبای بازیاش با لقب قیصر و یا امپراتور نیز شناخته می‌شد. وی در دورانی بازی میکرد که کشور آلمان هنوز یک پارچه نشده بود که همین امر هم دلیلی است بر حضور وی در تیم ملی آلمان غربی در 103 بازی، از سال 1965 تا سال 1977. وی دو بار موفق به کسب عنوان "بازیکن سال فوتبال اروپا" گردید، وی تنها دومین بازیکنی است که جام جهانی را یک بار به عنوان یک بازیکن و یک بار به عنوان یک مربی برنده شده است و تنها بازیکنی است که این جام را به عنوان کاپیتان و مربی بالای سر برده است. وی هم چنین برای تیمهای بایرن مونیخ، نیویورک کاسموس و هامبورگ SV بازی کرد و علاوه بر این سمت مدیریت تیم ملی آلمان غربی، باشگاه مارسی و تیم بایرن مونیخ را نیز بر عهده داشت.
هریستو استویچکوف
هریستو استویچکوف به عنوان موفقترین بازیکن فوتبال بلغاری پنداشته میشود. وی دوران حرفه ای بازی خود را با تیم CSKA سوفیه آغاز نمود و سپس به باشگاه فوتبال FC بارسلونا نقل مکان کرد. وی نقشی مؤثر را در قهرمانی این باشگاه در مسابقات لیگ برتر اسپانیا، لا لیگا ایفا نمود. در طول دوره ی او استویچکوف چهار بار پیاپی مورد تحسین جهانی قرار گرفت. در سال 1992 بازیهای درخشان وی برای تیم باشگاهی خود قهرمانی لیگ را برای آنها به همراه آورد. وی در سال 2003 با زمین فوتبال وداع نمود.
میشل پلاتینی
میشل پلاتینی از سال 1976 تا سال 1987 در تیم ملی فرانسه حضور داشت و هم چنین از سال 1988 تا سال 1992 سمت مربی گری این تیم را بر عهده گرفت. وی در حال حاضر رئیس انجمن فوتبال اتحادیه ی اروپا (UEFA) است. وی به عنوان عضوی از تیم ملی فرانسه برنده ی مسابقات جام ملتهای اروپا در سال 1984 گردید و 9 گل وی در آن مسابقات هنوز هم رکوردی است که تا کنون توسط کسی شکسته نشده است. وی هم چنین برای باشگاه هایی چون نانسی، سنت اتین و یوونتوس بازی کرد. پلاتینی متخصص زدن ضربات آزاد بود و توانست 41 گل ملی را به ثمر برساند و در سطح باشگاهی موفق به زدن 224 گل برای تیمهای خود گردید.
زیکو
زیکو که نام واقعی او آرتور آنتونس کویمبرا است از سال 1976 تا سال 1988 برای تیم ملی برزیل بازی کرد. وی به خاطر زدن ضربات آزاد، مهارت در پاس کاری و تمام کنندگی مشهور بود و در مجموع 52 گل برای تیم کشورش به ثمر رسانید. وی اغلب با پله مقایسه میشود و از این رو با لقب محبوب "پله ی سفید" شناخته میشد. زیکو عضوی از تیم ملی برزیل دهه ی 80 بود که به طور گسترده بهترین تیمی از برزیل محسوب میشود که تا کنون به وجود آمده است. وی علاوه بر مربی گری کشورها و باشگاه های مختلف، برای تیمهای فلامنگو، اودینزه و کاشیما آنتلرز نیز بازی کرد و در کل موفق به زدن 192 گل برای تیمهای خود گردید. وی در حال حاضر سمت مربی گری تیم ملی عراق را در دست دارد.
دیوید بکهام
نام کامل وی دیوید رابرت جوزف بکهام است. در سال 1991 باشگاه منچستر یونایتد با امضای قراردادی این نوجوان 16 ساله را به استخدام تیم جوانان خود در آورد. بکهام پس از طی یک دوره ی 5 ساله بالاخره به جمع بازیکنان تیم منچستر یونایتد پیوست. پس از فصل 1998 - 1997 بکهام به عضویت تیم ملی انگلستان برای حضور در جام جهانی در آمد. دیوید بکهام در جام جهانی فیفا (2006) هدایت تیم ملی فوتبال انگلستان را بر عهده داشت. وی به همراه 5 تن دیگر افتخار حضور در تیم ملی انگلستان در 3 جام جهانی را دارد، از میان آنها میتوان سول کمپبل و مایکل اوون را نام برد.
اولیور کان
اولیور کان، یکی از مشهورترین بازیکنان آلمانی است که از سال 1994 تا سال 2006 به عنوان دروازه بان در تیم ملی کشورش حضور داشت. افراد بسیاری بر این باور بودند که تیم ملی آلمان نه به این دلیل به فینال مسابقات جام جهانی 2002 رسید که تیم خوبی بود بلکه به خاطر مهارتهای دروازه بانی الیور کان بود که موفق شد تیم ملی آلمان را در این دوره از مسابقات زنده نگه دارد. وی پس از این که به عنوان بهترین بازیکن جام انتخاب گردید موفق به دریافت جایزه ی "توپ طلایی" شد. کان هم چنین برای تیمهایی مانند کارلسروهه SC II، کارلسروهه SC و باشگاه بایرن مونیخ بازی کرد.
زین الدین زیدان
زین الدین زیدان در پست یک هافبک میانی تهاجمی برای تیم ملی فرانسه بازی میکرد و عضوی از تیمی بود که برنده ی مسابقات جام جهانی سال 1998 و مسابقات جام ملتهای اروپای سال 2000 شد. وی در مسابقات جام جهانی سال 2006 به عنوان بهترین بازیکن آن دوره از مسابقات انتخاب شد و برنده ی جایزه ی "توپ طلایی" گردید. اما در همان مسابقات و در بازی فینال وی وارد یک حادثه ی درگیری شد که در طی آن ضربه ای را با سر به مدافع تیم ایتالیا مارکو ماتراتزی وارد ساخت. وی از سال 1994 تا سال 2006 در عضویت تیم ملی فرانسه قرار داشت و در مدت 108 بار حضورش در تیم ملی این کشور 31 گل را به ثمر رسانید و بازی ساز صد گل دیگر بود. وی در سطح باشگاهی برای باشگاه هایی چون کان، بوردو، یوونتوس و رئال مادرید توپ زد. وی در مجموع موفق شد تا 95 گل را برای باشگاه های خود به ثمر برساند.
رونالدو
هیچ شکی در این مطلب وجود ندارد که رونالدو پس از پله یکی از مشهورترین بازیکنان فوتبال برزیل است. وی هم چنین به خاطر سرعت، قدرت دریبل کردن و داشتن شور و هیجان گل زنی مداوم به عنوان پدیده معروف است. نام کامل وی رونالدو لوئیس نازاریو دو لیما است. وی که در محله های فقیر نشین ریو دو ژانیروی برزیل متولد شده است متأثر از یکی دیگر از افسانه های فوتبال یعنی زیکو قرار گرفت. رونالدو در مسابقات جام جهانی 1998 فیفا برای تیم ملی برزیل توپ زد، مسابقاتی که در آن برزیل بازی فینال را به حریف فرانسوی خود واگذار نمود. با این وجود رونالدو در سال 2002 و به عنوان عضوی از کاروان ورزشی برزیل در جام جهانی فیفا موفق به زدن 8 گل تنها در هفت بازی گردید. رونالدو به عنوان برترین گل زن این دوره از رقابتها به تیم ملی برزیل کمک کرد تا موفق به کسب پنجمین عنوان قهرمانی خود در مسابقات جام جهانی فیفا گردند.
رونالدینیو
رونالدینیو یکی دیگر از جواهرات برزیل است. وی به خاطر سبک بازی طبیعی خود و هم چنین برخورداری از کنترلی عالی بر روی توپ مشهور است. وی عضوی از تیم ملی برزیل در مسابقات جام جهانی سال 2002 فیفا بود که به طور مشترک به میزبانی کره و ژاپن برگزار شد. به یاد ماندنیترین نکته ی این دوره از مسابقات گلی بود که رونالدینیو از یک ضربه ی آزاد‌ 35 متری به تیم ملی انگلستان زد. تیم ملی برزیل کار خود را با قهرمانی در مسابقات جام جهانی سال 2002 به اتمام رسانید. در ژوئن سال 2005 رونالدینیو کاپیتانی تیم ملی برزیل را در کسب دومین عنوان قهرمانی جام کنفدراسیونها با برتری 1 - 4 بر تیم ملی آرژانتین بر عهده داشت. وی در گذشته برای باشگاه هایی چون گرمیو، پاریس SG و FC بارسلونا بازی کرده است. این بازیکن چیره دست جوایز و تحسینهای بسیاری را به خود اختصاص داده است. وی دو بار موفق به کسب جایزه ی بهترین بازیکن سال فیفا گردیده است.
گارینچا
به عنوان هم تیمی پله ی افسانه ای، گارینچا عضوی از آن تیم ملی برزیل بود که در سالهای 1958 و 1962 موفق به کسب مقام قهرمانی در جام جهانی شد. با وجود این که نام کامل وی مانوئل فرانسیسکو دوس سانتوس است اما وی به خاطر رفتار شوخ طبعانه ی خود در زمین بازی لقب گارینچا را به دست آورد، واژه ای که به معنی "پرنده ی کوچک" است. مهارتهای وی شامل پاسهای حساس و دقیق میشدند و او به خاطر داشتن ضربات آزاد قدرتمند مشهور بود. گارینچا پس از پله رتبه ی دوم را در فهرست بهترین بازیکنان فوتبال برزیل را دارا است.
لئونیداس دا سیلوا
وی مردی است که بار مسئولیت بخشیدن صلابتی به فوتبال برزیل که لیاقت آن را داشت را به دوش کشید. این بازیکن دوره ی قبل از پله به خاطر دارا بودن بدنی انعطاف پذیر به مرد لاستیکی معروف بود. به وسیله ی حضور لئونیداس دا سیلوا در جام جانی سال 1938 بود که دنیای فوتبال متوجه استعداد ذاتی، تکنیکها و روح فوتبال برزیلی شد. لئونیداس دا سیلوا که مشهورترین بازیکن فوتبال زمان خود بود هم چنین به عنوان پدر شوت دوچرخه ای دانسته میشود. وی نخستین بازیکنی بود که در مسابقات جام جهانی 4 گل را به ثمر رساند.
روبرتو باجو
این بازیکن بسیار محبوب ایتالیایی در فهرستی از بزرگترین فوتبالیستهای زنده که به وسیله ی هیچ کس جز پله ی مشهور آماده شده بود جای گرفته بود. وی در جام جهانی سال 1994 عضو تیم ملی ایتالیا بود و 5 گل را برای تیم ملی کشورش به ثمر رساند. تیم ملی ایتالیا در ضربات پنالتی مسابقه ی فینال را به تیم ملی برزیل واگذار نمود. در کمال تأسف باجو ضربه ی پنالتی خود را از دست داد. وی در مجموع موفق به زدن 27 گل برای تیم ملی کشورش شد. 9 تا از این گلها در مسابقات جام جهانی به ثمر رسیدند. وی در سال 2004 از مسابقات فوتبال کناره گیری کرد.
فرانچسکو توتی
فرانچسکو توتی از دیگر بازیکنان مشهور فوتبال ایتالیا در فصل 2000 - 1 ، 13 گل به ثمر رساند و به تیم باشگاهی محبوبش آ. اس. رم کمک کرد تا برای اولین بار پس از سال 1983 برنده ی لیگ ایتالیا شود. فرانچسکو توتی را با القاب پرنس و ار پوپونه نیز میشناسند. وی در سال 2000 و هم چنین سال 2003 به عنوان بازیکن سال ایتالیا نامیده شد. وی عضوی از تیم ملی ایتالیای انتخاب شده برای مسابقات جام ملتهای اروپا بود. وی در برابر تیم ملی رومانی و تیم ملی بلژیک گلزنی کرد و تیم خود را به مسابقه ی فینال رسانید. با وجود این که تیم ملی فرانسه ایتالیا را در فینال مسابقات شکست داد اما آنها نتوانستند توتی را از کسب عنوان بهترین مرد مسابقه باز دارند.
کریستین ویری
کریستن ویری یک بازیکن سنتر فوروارد ایتالیایی بود که به وسیله ی پله ی بزرگ به عنوان یکی از بزرگترین بازیکنان زنده ی حال حاضر نام برده شده است. وی یکی از بهترین فوروارده ای تمام اروپا بود و در دوران ورزشی خودش به غیر از بازی برای تیم ملی کشورش برای حدود 12 تیم باشگاهی نیز بازی کرد. نرخ تبدیل او چنان خوب بود که وی موفق شد تا به طور متوسط در هر بازی از بازیهای مسابقات جام جهانی خود یک گل به ثمر برساند. وی در مجموع 23 گل برای تیم ملی ایتالیا و 194 گل برای تمام باشگاه هایی که در آنها بازی میکرد به ثمر رساند.
بابی چارلتون
سر ریچارد "بابی" چارلتون به طور غیر یقین بهترین بازیکن وسط و فوتبالیست انگلیسی تمام دوران است. وی که به خاطر سطح تندرستی و استقامت خود مشهور بود عضوی از آن تیم ملی انگلستان بود که فاتح مسابقات جام جهانی گردید، تیمی که وی از سال 1958 تا سال 1970 در آن حضور داشت. وی در طول دوران بازی خود موفق به زدن 49 گل در سطح ملی شد و 208 گل را در سطح باشگاهی برای تیم منچستر یونایتد، پرستون نورت اند و واترفورد به ثمر رسانید.
لیونل مسی
بنا بر گفته ی برخی لیونل مسی با حضور محشر خود در میدان بازی جایگاهی را برای خود در میان بازیکنان بزرگ تمام دوران به مانند پله و مارادونا اختصاص داده است. شما میتوانید وی را در پست بال راست حمله ی تیم بارسلونا ببینید که در تلاش است تا آمیختن ترکیبی از سرعت و فریب دفاع حریف را بر هم ریزد و از چندین مدافع گذر کند. این فوتبالیست آرژانتینی که متولد 24 ژوئن سال 1987 است در سن 13 سالگی به عضویت تیم باشگاه بارسلونا پیوست. مسی که در سال 2009 و سال 2010 موفق به کسب جایزه ی بازیکن سال جهان فیفا گردیده است برنده ی پنج عنوان در لیگ گشته است و در فصل 2009 - 2008 با تشکیل یک ضلع سه گانه به همراه آندرس اینیستا و ژاوی هرناندز 38 گل به ثمر رسانید، درست رکورد خود را در دو فصل بعدی با زدن 45 گل و 50 گل شگرف بهتر کرد. وی از آگوست سال 2005 بازی در تیم ملی کشورش را شروع کرد و در جام جهانی سال 2006 حضور به هم رسانید. بازیهای المپیک سال 2008 که در کشور چین برگزار شد شاهد دست یافتن وی به مدال طلای آن دوره از مسابقات بود. به جمع اینها استعداد شگفت انگیز وی در سال 2010 را نیز اضافه نمایید.
وین رونی
این فوتبالیست که متولد 24 اکتبر سال 1985 در لیورپول کشور انگلستان است عجایبی را از خود در زمین فوتبال نشان داده است. وی که به خاطر داشتن استعدادی که به راحتی در وجود بسیاری از فوتبالیستها دیده نمیشود مشهور است امید آنها برای کسب افتخار است. وی در سن 9 سالگی به مدرسه ی فوتبال باشگاه اورتون پیوست و در سال 2002 به فینال مسابقات جام جوانان رسید. گلی که او در لیگ برتر و در برابر تیم آرسنال و 5 روز قبل از این که وی به سن 17 سالگی برسد به ثمر رسانید وی را به جوانترین گل زن تاریخ لیگ برتر تبدیل نمود. این کار برای وی به اندازه ی دریافت 18 کارت زرد در طول بازیهای خانگی فصل 2005 - 2003 آب خورد تا وی دریابد که نباید هر عمل تحریک آمیزی مورد جدّیت گرفته شود. وی در سال 2008 با هم تیمی خود کریستیانو رونالدو هم بازی شد و توانست قهرمانی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا را برای باشگاه خود یعنی منچستر یونایتد به ارمغان آورد. رونی در سال 2009 و 2010 قهرمانی لیگ برتر را برای تیم منچستر یونایتد به دست آورد اما تیم او در مسابقه ی فینال لیگ قهرمانان اروپا شکست خورد. وی در سن 17 سالگی و با گلی که برای تیم ملی انگلستان در برابر تیم ملی استرالیا به ثمر رسانید بدل به جوانترین مرد انگلیسی گردید که چنین کاری را برای کشورش انجام داده است. وی در مسابقات جام ملتهای اروپا در سال 2004 و هم چنین جام جهانی 2006 و جام جهانی 2010 حضور به هم رسانید.
کریستیانو رونالدو
کریستیانو رونالدو دوس سانتوس آویرو به عنوان نمونهای واقعی از یک فوتبالیست حال حاضر از استقامتی بسیار بالا برخوردار است که موجب نگرانی حریفان او می شود. ترکیبی مرگبار از سرعت، قدرت، مهارت و شوق مقاومت نا پذیر وی برای گل زنی وی را به گران قیمت ترین بازیکن سال 2009 بدل گرداند. او که در 5 فوریه ی سال 1985 در شهر فونکال کشور پرتغال به دنیا آمد در سن 10 سالگی به استخدام تیم باشگاهی اسپورتینگ لیسبون در آمد. وی در تاریخ باشگاه خود تبدیل به نخستین بازیکن فوتبالی گردید که به ترتیب پله های ترقی را از تیم 16 سال، 17 سال، 18 سال، تیم B و تیم اصلی طی نمود. وی در سال 2003 به تیم باشگاهی منچستر یونایتد منتقل شد و در اولین فصل حضور خود 10 گل را به ثمر رساند. رکوردها در پایان فصل 2007 - 2006 در جلوی نام وی 23 گل زده و 53 بازی برای تیم منچستر یونایتد و کسب نخستین عنوان در طی 4 فصل حضورش در تیم باشگاهی اش را نشان داد. فصل 2008 - 2007 برای وی 42 گل زده در طی 49 بازی، عنوان قهرمانی لیگ برتر و قهرمانی جام قهرمانان اروپا که وی با تیم منچستر یونایتد به دست آورد و هم چنین کسب عنوان بازیکن سال FIFA را به همراه آورد. وی در فصل 2011 - 2010 موفق به کسب جام پادشاهی برای تیم رئال مادرید گردید و همچنین 40 بار در مسابقات لا لیگا به گل زنی پرداخت تا از خود رکوردی را بر جای بگذارد. وی در آگوست سال 2003 به تیم ملی پرتغال پیوست و موفق شد تا برای تیم ملی کشورش دو گل را در مسابقات یورو 2004 به ثمر برساند. او با زدن 7 گل در مسابقات انتخابی توانست تیم خود را به جام جهانی سال 2006 برساند اما نتوانست تیم خود را فراتر از مرحله ی نیمه نهایی برساند. کرسیتیانو به همراه تیم ملی پرتغال در مسابقات یورو 2008 و یورو 2010 حضور یافت که در آن تیم ملی پرتغال به ترتیب در مرحله ی یک چهارم نهایی و مرحله ی دوم حذف گردید.
بازیکنان فوتبال مشهوری به مانند پله و مارادونا نه تنها در کشورهای خود مورد احترام قرار دارند بلکه آنها در سر تا سر دنیا طرف دار دارند. مهارت آنها، زمان بندی و هم چنین شوق آنها در رساندن توپ به تور هم چنان در سر تا سر جهان مورد تحسین قرار میگیرد حتی زمانی که آنها دیگر در زمین مشغول بازی نیستند.

شگفت انگیز:
در بازی فینال سال 1950 برزیل که بین تیم ملی برزیل و تیم ملی اروگوئه در شهر ریو دو ژانیروی کشور برزیل به انجام رسید رکوردی از حضور 199854 تماشاگر به ثبت رسید.
عجیب:
در سال 1998 یک باشگاه دسته دومی به نام جیول پتروسای یون رادو، یک بازیکن هافبک از رومانی را به ارزش 500 کیلو گرم گوشت خوک به تیم والسیا فروخت.
حیرت انگیز:
در سال 1973، مارسلو دونادینی یک داور از کشور ایتالیا پس از این که توسط بازیکنی که تصمیم وی چندان به مذاقش خوش نیامده بود از ناحیه ی کمر مورد ضربه قرار گرفت و در بیمارستان بستری گردید.
آمار:
اوروگوئه، برزیل، آرژانتین، فرانسه، انگلستان، ایتالیا، آلمان و اسپانیا تنها هشت کشوری هستند که موفق به بردن بزرگترین جایزه کنونی در فوتبال یعنی جام جهانی گشته اند.


 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.