چيکوري يا سيکوري

نام علمي چيکوري Cichorium intibus است و متعلق به خانواده ي گل کاسني مي باشد. چيکوري از سبزيجاتي است که به واسطه برخي خواصي که دارد مورد توجه مي باشد. چيکوري بيشتر در سالاد مورد استفاده قرار مي گيرد
پنجشنبه، 20 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چيکوري يا سيکوري
 چيکوري يا سيکوري

 

نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

نام علمي چيکوري Cichorium intibus است و متعلق به خانواده ي گل کاسني (1) مي باشد. چيکوري از سبزيجاتي است که به واسطه برخي خواصي که دارد مورد توجه مي باشد. چيکوري بيشتر در سالاد مورد استفاده قرار مي گيرد و طعمي متمايل به تلخي دارد. شکل چيکوري شبيه کاهوست و مغز آن که تقريباً سفيد يا سبز کمرنگ است بسيار لطيف بوده و در سالاد زمستاني استفاده مي شود.
براي کشت آن بايستي از خاک غني استفاده نمود. خاک باغچه را شخم زده تا کاملاً سست شود. کود حيواني و کمي آهک به آن اضافه نماييد. بذر را در ابتداي بهار بکاريد. پس از رويش گياهچه ها را وجين نموده تا فواصل 40- 30 سانتي متري بين آنها حفظ شود. زمين بايستي کاملاً سست باشد تا ريشه آنها به خوبي رشد نمايد. به آبياري فراوان و خاکريزي نياز است. گياهان از ابتداي پاييز آماده برداشت مي باشند. به موازاتي که رشد مي نمايند اطراف آنها را خاک بريزيد. براي برداشت طولاني و زمستان حتي مي توانيد آنها را زير خاک مدفون نموده تا هنگامي که نياز به برداشت آنها داشته باشيد.
چيکوري يا سيکوري
هنگام مصرف برگ هاي اطراف چيکوري را حذف نماييد. مغز چيکوري به چيکون (2) معروف است. چيکون کاملاً سفيدرنگ، ولي کمي تلخ است. چيکوري در آمريکا و اروپا جزء سبزيجات مورد علاقه بسياري است. مردم ايران با چيکوري آشنايي زيادي ندارند و از خواص و چگونگي مصرف آن بي اطلاعند. به تازگي در برخي از بازارهاي سبزي و تره بار عرضه مي شود.

پي نوشت ها :

1. Compositae
2. Chicons

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.