ديفن باخيا

جنس ديفن باخيا (Dieffenbachia) داراي حدود 30 گونه از گياهان چند ساله هميشه سبز از خانواده ي گل شيپوري است. ديفن باخيا براي برگ هاي زينتي و زيباي خود مورد توجه است و در گلخانه و آپارتمان کشت مي شود.
يکشنبه، 23 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ديفن باخيا
ديفن باخيا

 

نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

جنس ديفن باخيا (Dieffenbachia) داراي حدود 30 گونه از گياهان چند ساله هميشه سبز از خانواده ي گل شيپوري (1) است. ديفن باخيا براي برگ هاي زينتي و زيباي خود مورد توجه است و در گلخانه و آپارتمان کشت مي شود. گياه بايستي در منزل و گلخانه در جاي گرم با دماي يکنواختي قرار داده شود. نور کافي بايستي به آن برسد ليکن به هواي آرام و بدون کوران نياز دارد. اگر دما تغييرات زيادي بکند برگ هاي گياه زيبايي خود را از دست داده و مي ريزند. يکي از گونه هاي بسيار متداول آن D. picta است که بومي برزيل مي باشد. اين گياه در شرايط مناسب ممکن است به بيش از يک متر ارتفاع برسد. برگ هاي آن معمولاً تخم مرغي است ولي به ابعاد مختلف رشد نموده با تنوعي از اختلاط رنگ هاي سبز و سفيد و نقره اي و لکه هاي بزرگ و کوچک سفيد و کرم رنگ به خصوص در مجاور رگبرگ هاي اصلي.
گياه را در ابتداي بهار در گلدان حاوي خاک کمپوست کاشته و در جاي گرم و مرطوب قرار دهيد. مرتباً آبياري نموده و در تابستان برگ ها را اسپري نماييد. در زمستان خاک را تنها مرطوب نگهداريد در جايي که دما پايين تر از 15 درجه سانتي گراد تنزل ننمايد. چنانچه در دماي پايين تر قرار داده شود برخي از برگ ها به خصوص برگ هاي پاييني ريزش مي نمايند. اين وضعيت ممکن است همچنين در تغييرات دما و جا به جايي گياه اتفاق افتد. گاه ممکن است درنتيجه آبياري در زمستان و يا آبياري بيش از حد گياه بپوسد و گياه گاملاً از بين برود. بنابراين آبياري نيز بايستي در موقع لزوم ايجاد گيرد. اگر دما در زمستان نيز بالا باشد گياه هميشه سرسبز و زيبا خواهد ماند به شرطي که دماي اطاق به وسيله حرارت مرکزي ثابت نگهداشته شود. در غير اين صورت و با گرماي بخاري و غيره به گياه آسيب وارد خواهد شد. گياه را از نور مستقيم آفتاب دور نگهداريد. ليکن نور غيرمستقيم و کافي نياز دارد. براي تأمين رطوبت ثابت و دائمي مي توان گلدان را در سيني و يا جاگلداني بزرگي قرار داد که حاوي خزه و ابر خيس شده باشد.
ديفن باخيا
گياه مواد و شيرابه سمي توليد مي نمايد. بنابراين بايستي از دسترس کودکان دور نگاهداشته شده و هنگام بريدگي برگ يا ساقه مراقب باشيد که با چشم و دهان تماسي حاصل نشود.
ازدياد ديفن باخيا از طريق قلمه و يا رويش گياهچه هاي جديد اطراف گياه صورت مي گيرد. در بهار يا تابستان نوک گياه را قطع و آن را در مخلوطي از پيت و شن و در جاي گرم و مرطوب قرار دهيد تا ريشه ايجاد نمايد. ساقه باقي مانده گياه را نيز به چند قطعه چند سانتي متري تقسيم نموده و در جاي گرم و مرطوب و در خاک و به طور سطحي قرار دهيد تا ريشه ايجاد نمايند سپس آنها را به گلدان منتقل نماييد. بقيه گياه را مدتي به حال خود رها نماييد به احتمال زياد مجدداً رشد خواهد نمود.
ديفن باخيا معمولاً عاري از آفت و بيماري است.

پي نوشت ها :

1. Araceae.

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما