سي سوس

جنس سي سوس (Cissus) داراي حدود 350 گونه و متعلق به خانواده ي ويتاسه يا وتيداسه است. گياهان سيسوس عمدتاً گياهان هميشه سبز چوبي و بالارونده هستند. تعدادي از گونه ها نيز ساقه هاي گوشتي ايجاد مي نمايند.
سه‌شنبه، 25 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سي سوس
سي سوس

 

نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

جنس سي سوس (Cissus) داراي حدود 350 گونه و متعلق به خانواده ي ويتاسه (1) يا وتيداسه (2) است. گياهان سيسوس عمدتاً گياهان هميشه سبز چوبي و بالارونده هستند. تعدادي از گونه ها نيز ساقه هاي گوشتي ايجاد مي نمايند. برخي گونه ها جهت رشد در گلخانه و در آپارتمان مناسب مي باشند. گونه هاي مناسب رشد در خانه و گلخانه از گونه هاي بالارونده مي باشند. يکي از گونه هاي مناسب رشد در آپارتمان و گلخانه ي C. antarctica است که به پيچ کانگورو معروف است و بومي استرالياست. برگ هاي تخم مرغي سبز شفاف با حواشي دندانه اي دارد. گياهان آپارتماني ممکن است به بلندي 3- 2 متر برسند. يکي ديگر از گونه هاي متداول گلخانه و آپارتمان گونه C.discolor است. اين گونه يکي از زيباترين برگ هاي زينتي را ايجاد مي نمايد. اين گونه برخلاف گونه ي C.antarctica بايستي در جاي گرم نگهداري شود. در زمستان بيشتر از برگ هاي خود را مي ريزد و رنگ هاي متنوع برگ ها ممکن است زيبايي خود را از دست بدهند. برگ ها سه گوش و نوک تيز با رنگ هاي متنوع سبز و سفيد و ارغواني است و پشت برگ ها قرمز است.
گياهان را در خاک کمپوست رشد داده در بهار و تابستان منظماً آبياري کنيد. ليکن در پاييز و زمستان خاک را مرطوب نگهداريد. دماي زمستان نبايستي پايين تر از10 درجه سانتي گراد باشد. گونه ي C. discolar معمولاً در هواي سرد برگ هاي خود را از دست مي دهد. همچنين ممکن است آبياري زياد باعث ريزش برگ هاي آن شود. گياهان بايستي در نور کافي قرار گيرند. در گلخانه در جايي قرار گيرند که نور مستقيم تابستاني به آن نتابد و در کوران نيز قرار نگيرند. براي بالا نگه داشتن گياه آنها را به چوب يا سيم ببنديد. گونه ي C. discolar را نيز مي توان به صورت گياه رونده و آويزان در سبد پرورش داد.
سي سوس
براي تکثير آنها از قلمه هاي 10- 8 سانتي متري ساقه هاي جانبي استفاده نماييد. آنها را در مخلوطي از پيت و شن بکاريد و در دماي 18-10 درجه سانتي گراد در بستر مخصوص مرطوب نگهداريد تا ريشه ايجاد نمايند. پس از آن مي توانيد آنها را به گلدان منتقل نماييد. اگر گياهان را هرس سبک نماييد. موجب انبوه شدن ساقه هاي جانبي و پر شدن برگ ها و زيبايي بيشتر گياه مي شود.
برخي از حشرات ريز مانند شته و عنکبوت هاي خانگي ممکن است به آنها آسيب برسانند. گاه ناهنجاري هاي فيزيولوژيکي ممکن است موجب ريزش برگ ها و يا لکه در سطح آنها شود که غالباً در اثر توجه بيشتر به تغذيه آنها برطرف مي شوند.

پي نوشت ها :

1. Vitaceae
2. Vitidaceae.

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما