سينت پاليا

سينت پاليا (Saintpaulia) که به نام بنفشه آفريقايي معروف است متعلق به خانواده ي جسنرياسه است. اين جنس داراي 12 گونه است که تنها يک گونه يعني S. ionantha به صورت زينتي در منازل، آپارتمان ها و گلخانه ها
سه‌شنبه، 25 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سينت پاليا
 سينت پاليا

 

نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

سينت پاليا (Saintpaulia) که به نام بنفشه آفريقايي (1) معروف است متعلق به خانواده ي جسنرياسه (2) است. اين جنس داراي 12 گونه است که تنها يک گونه يعني S. ionantha به صورت زينتي در منازل، آپارتمان ها و گلخانه ها کشت مي شود. اين گياه به مکان گرم نياز دارد و بايستي از آبياري زياد به آن خودداري نمود. آنها گل هاي فراواني توليد مي کنند. واريته هاي مختلف و زيبايي با گل هايي به رنگ هاي متنوع از آنها ايجاد شده است. سينت پاليا بومي آفريقاي مرکزي است. اين گياه به صورت پخش رشد مي کند. برگ هاي آن به رنگ سبز پر رنگ و يا ملايم و قلبي شکل مي باشند. گل هاي آن بنفش رنگ و زيباست با گلبرگ هايي باز و گسترده و گرد.
گل ها انفرادي است ولي به تعداد زياد به صورت چتر توليد مي شوند. در شرايط مناسب گل هاي آن در طول سال توليد مي شوند. ليکن ماه هاي گلدهي آن در طول تابستان (از تير ماه تا آخر مهر ماه) است. واريته هاي آن با گل هاي زيبا و رنگ هاي متنوع کشت مي شوند.
سينت پاليا
خاک سينت پاليا بايستي بسيار سبک باشد و همچنين عاري از گچ و آهک باشد. خاک را مي توان از مخلوطي از شن، پيت و خاک برگ خالص تهيه نمود. خاک گلدان را هميشه مرطوب نگهداشته ليکن از آبياري زياد خودداري نماييد. سعي شود هنگام آبياري آب به برگ ها پاشيده نشود. براي تأمين رطوبت دائمي مي توانيد گلدان را در ظرف بزرگتري حاوي قطعات اسفنج و خزه خيس شده قرار دهيد. گلدان سينت پاليا را در معرض نور کافي قرار داده ليکن از نور مستقيم دور نگهداريد. در بهار هر سال گلدان و خاک را تجديد نماييد. در فصول رشد (بهار و تابستان) گياه را هر 10 روز يا دو هفته يک بار با کود مايع تغذيه نماييد. دماي زمستاني را حدود 13 درجه سانتي گراد حفظ نماييد.
ازدياد سينت پاليا از طريق قلمه زدن امکان پذير است. قلمه ها را در مخلوطي از پيت و شن و در گلدان هاي کوچک ولي جداگانه نشا کنيد و در دماي 21- 18 درجه سانتي گراد و در مکان مرطوب قرار دهيد. قلمه ها را بهتر است در ماه هاي تابستان تهيه کنيد. سينت پاليا را از طريق بذر نيز مي توان تکثير نمود. بذر را در بستري از پيت و شن بکاريد و در جاي نسبتاً خنک با دماي 21-18 درجه سانتي گراد قرار دهيد. پس از رويش گياهچه ها را به گلدان هاي جداگانه منتقل نماييد.
حشرات از قبيل کنه ممکن است به آنها صدمه وارد نموده و موجب عوارضي در برگ ها بشوند. کرم ها نيز از طريق خاک به گياه صدمه وارد مي نمايند. برخي از ناهنجاري هاي فيزيولوژيکي و پاشيدن آب به برگ ها و يا شرايط نامساعد ديگر ممکن است ايجاد لکه هاي ناخواسته اي را در سطح برگ ها بنمايد.

پي نوشت ها :

1. African violet.
2. Gesneriaceae.

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما