صبر زرد- الوئي

صبر زرد Aloe متعلق به خانواده سوسن مي باشد. اين گياهان بيشتر گلخانه اي هستند ليکن درون ساختمان و آپارتمان نيز آنها را نگهداري مي نمايند. متجاوز از 275 گونه آنها شناسايي شده است. آنها داراي برگ هايي گوشتي بوده
سه‌شنبه، 25 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
صبر زرد- الوئي
 صبر زرد- الوئي

 

نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

صبر زرد Aloe متعلق به خانواده سوسن (1) مي باشد. اين گياهان بيشتر گلخانه اي هستند ليکن درون ساختمان و آپارتمان نيز آنها را نگهداري مي نمايند. متجاوز از 275 گونه آنها شناسايي شده است. آنها داراي برگ هايي گوشتي بوده که به صورت تجمع و فشرده در پايين گياه قرار دارند. برگ ها نوک تيز و گياهان چند ساله هستند. اين گياهان شباهتي به آگاو دارند و گل ها روي يک ساقه بلند گلزا مانند سنبله ايجاد شده و گل ها نسبتاً ريز لوله اي و زنگوله اي هستند. چند گونه از آنها در آپارتمان و يا گلخانه کشت مي شود. متداولترين آنها A.variegata است که برگ هاي زيبا و دورنگي را ايجاد مي نمايد. گونه ي A. vera جنبه دارويي دارد.
اين گياهان نسبت به خاک خيلي حساس نيستند، خاک باغچه يا کمپوست معمولي مناسب است، ليکن بايستي عاري از کچ و کمي اسيدي باشد. آنها نسبت به خشکي مقاومند ولي در تابستان به خصوص بايستي آبياري منظم شوند. به نور زياد نياز دارند. زمستان به آبياري زياد نيازي ندارند همين که خاک گلدان مرطوب نگهداشته شود کافي است. دماي آنها نبايستي به صفر يا زير صفر برسد. اگر نور گياه به اندازه کافي تأمين نشود گياه بلند مي شود و ارتفاع آن از حد معمول بيشتر مي شود. گياه را براي رشد بهتر هر سال به گلدان و خاک جديد منتقل نماييد.
صبر زرد- الوئي
براي تکثير الوئي بهترين راه اين است که از جوانه ها و پاجوش هايي که اطراف گياه رشد مي کنند استفاده نمود. جوانه ها را از نزديک گياه مادر جدا نموده يکي دو روز در هواي آزاد قرار دهيد تا رطوبت آنها گرفته شود سپس آنها را در گلدان کوچک بکاريد و آبياري نماييد. جوانه ها را در بهار جدا نماييد تا فرصت رشد را در هواي گرم داشته باشند. الوئي يا صبر زرد را نيز مي توان از راه بذر تکثير نمود. بذرها را در مخلوط ماسه و پيت و يا ماسه تنها در اوايل بهار بکاريد.
گاه حشرات ممکن است به گياه و يا ريشه آن آسيب برسانند ولي گياهان تقريباً عاري از بيماري هستند.

پي نوشت ها :

1. Liliaceae

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.