چگونه بعد از غذا خوردن، فشار خون افزایش می‌یابد؟

عوامل بسیاری می‌تواند فشار خون را افزایش دهد اما بسیاری از مردم نمی‌دانند که غذا خوردن نیز یکی از این عوامل است. نوع خاصی از پاسخِ بدن که بعد از یک وعده غذایی ارائه می‌شود، باعث افزایشِ فشار خون می‌گردد....
چهارشنبه، 26 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه بعد از غذا خوردن، فشار خون افزایش می‌یابد؟
چگونه بعد از غذا خوردن، فشار خون افزایش می‌یابد؟

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
عوامل بسیاری می‌تواند فشار خون را افزایش دهد اما بسیاری از مردم نمی‌دانند که غذا خوردن نیز یکی از این عوامل است. نوع خاصی از پاسخِ بدن که بعد از یک وعده غذایی ارائه می‌شود، باعث افزایشِ فشار خون می‌گردد. درک این که چگونه و چه ‌چیزی باعثِ افزایش فشار خون بعد از غذا خوردن می‌شود، در حقایق زیر نهفته است.
چگونه بعد از غذا خوردن، فشار خون افزایش می‌یابد؟
ما فشار خون را به عنوان فشار خون بر دیواره‌های شریانی می‌شناسیم که توسط غلظتِ خون، سرعت، ضخامتِ سرخ رگ‌ها، رگ‌های خونی و عوامل گوناگونِ دیگر تعیین می‌شود. در اصطلاحِ پزشکی، فشار خون به عنوان فشار انبساطی و انقباضی سنجیده می‌شود، که یک مقدار بالا و یک مقدار پایین از فشار خون بر دیواره‌های شریانی و اندام‌های سراسرِ بدن را تعیین می‌کند.
انقباض، مقدار پایینِ فشار خون است که زمانی محاسبه می‌شود که قلب بین هر ضربان، استراحت می‌کند و انبساط یک مقدار بالا است که هنگام پمپاژ خون توسط قلب محاسبه می‌شود، که به صورت حد اکثر فشار خون بر حد اقل خوانده می‌شود. به عنوان مثال، میزان ایده‌آل برای مقادیر بالا و پایینِ فشار خون، 120 و 80 است که به صورت 120 روی 80 خوانده می‌شود. زمانی که فشار خون از این میزانِ متوسط بالاتر یا پایین‌تر می‌رود، با رجوع به این مقادیر، فشار خونِ بالا را به عنوانِ فشار خون یا فشار خون پایین را افت فشار خون می‌نامیم.
اکنون همان‌ طور که می‌دانیم، فشار خونِ ما، تحت تأثیر عوامل گوناگونی قرار دارد. در واقع می‌توانیم بگوییم که فشار خون دارای یک چرخه‌ی نوسانِ تدریجی در طولِ روز است. بدن هم چنین دارای یک مکانیزم تعادلی است که فشار خون را وقتی بالا یا پایین می‌رود، در حد امکان، تنظیم می‌کند. غذا به عنوان یک عامل، ولی نه به عنوان تنها عامل، شناخته شده است که اغلب بر فشار خون تأثیرگذار است، فشار خون معمولاً بعد از غذا افزایش می‌یابد. حال این اتفاق چگونه رخ می‌دهد. غذا، مکانیزمِ هضمِ غذا یا هر عمل کرد دیگری باعث این اتفاق می‌شود. موارد جمع ‌آوری شده در زیر، اطلاعاتی در ارتباط با سطوح رو به افزایشِ فشار خون بعد از غذا خوردن است.
افزایشِ فشار خون بعد از خوردنِ غذا
بدیهی است که تغییر در خروجی قلب، به طور مستقیم بر فشار خون تأثیر می‌گذارد. این مسئله به دنبالِ عوامل دیگری مانند ضخامت رگ‌ها و عروق خونی، یک عاملِ اساسی برای سرعت خون است. میزانِ چسبندگی توسط غلظتِ خون تعیین می‌شود. با این دو عامل، فشار خون بعد از غذا تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بعد از یک وعده غذا، عمل کرد اصلی بدن، تجزیه‌ی غذاهای خورده شده است که عملِ هضم مواد غذایی می‌باشد. این فرایند نیازمند اکسیژن است که به آزاد سازیِ اسیدها و آنزیم‌های خاصِ گوارشی کمک می‌کند. برای فعال سازی این فرایند، باید خونِ اکسیژن ‌دار در رگ‌های خونی معده جریان داشته باشد. بدن، برای تأمین مقادیر بیشتر خون جهتِ اعمال گوارشی، علائمی را به قلب می‌فرستد،که باعث می‌شود قلب سریعتر کار کند، بنا بر این برون ‌دهیِ قلب نیز سریعتر می‌شود. همین عامل ممکن است دلیلی برای افزایش در فشار خون بعد از غذا خوردن، باشد.
افزایشِ پروتئین‌های پلاسما و سلول‌های خونی می‌تواند منجربه افزایش غلظتِ خون شود. نوع غذاهایی که می‌خورید نیز، چسبندگی‌های متفاوتی در خون ایجاد می‌کند. روغن، کره و غذاهای حاوی چربی می‌تواند باعث میزان چربیِ بیشتر در خون شود که حمل شده و به عنوانِ خون جریان می‌یابد، جریان خون که نیازمند عرضه‌ی بیشتر خون توسط قلب است را کاهش می‌دهد و خروجی قلب افزایش می‌یابد. غذاهای با سدیم زیاد باعث فشار اضافی بر قلب و ریه‌ها می‌شود، طوری که سدیم بیشتر باعث نگه داری آب خواهد شد و آب اضافی، قلب و ریه‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد.
رژیم غذایی با فیبر پایین و چربی بالا می‌تواند بر چسبندگی خون مؤثر بوده و به صورت مستقیم بر فشار خون تأثیر بگذارد. بنا بر این هرگونه افزایش غیر طبیعیِ فشار خون بعد از غذا به احتمال زیاد به دلیل غذای مصرف شده است. اول باید درک کنید که اندکی افزایش در فشار خون بعد از غذا، موقتی است. وقتی غذا هضم شده و ضربان قلب دو باره به وضعیت طبیعی خود بر می‌گردد، فشار خون نرمال خواهد شد. افزایشِ فشار خون پس از غذا خوردن، یک اختلال نیست، بلکه تنها یک فرایند است که بدن انجام می‌دهد، به این صورت که اولویتِ تأمین خون با عضو خاصی است که در آن زمان، به آن نیاز دارد. بنا بر این اکنون می‌دانیم، بعد از غذا خوردن، فشار خون افزایش می‌یابد و هم چنین عوامل بسیاری باعث آن می‌شود. بنا بر این برای کمک کردن به این مکانیزم تعادلی بدن، رژیم غذایی سالم داشته و از هر گونه فعالیت جسمانی شدید بلا فاصله پس از غذا، بپرهیزید. به بدن زمان و فضا بدهید تا به حالت طبیعی برگشته و بر یک عمل در یک زمان تمرکز کند.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط