گاي نورا

گاي نورا ( Gynura ) داراي حدود 100 گونه از گياهان هميشه سبز چند ساله مي باشد و در خانواده گل ستاره قرار دارد. بيش از دو سه گونه آنها در دست کشت نمي باشند. آنها براي برگ ها و ساقه هاي زينتي و زيباي خود مورد توجه هستند.
جمعه، 28 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گاي نورا
 گاي نورا

 

نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

گاي نورا ( Gynura ) داراي حدود 100 گونه از گياهان هميشه سبز چند ساله مي باشد و در خانواده گل ستاره (1) قرار دارد. بيش از دو سه گونه آنها در دست کشت نمي باشند. آنها براي برگ ها و ساقه هاي زينتي و زيباي خود مورد توجه هستند. غالباً در گلخانه ها کشت داده مي شوند ولي مناسب آپارتمان نيز مي باشند. دو گونه متداول مورد کشت گلخانه اي و يا آپارتماني G.aurantiaca است که بومي جاوه مي باشد. اين گياهان به ارتفاع زيادي نمي رسند.
ليکن به صورت پخش و گسترده رشد مي نمايند. برگ ها و ساقه ها را پرزهاي بنفش ارغواني روشني مي پوشاند. برگ هاي سبز تيره آنها مثلثي بوده با حواشي لوبدار و دنده اي. گل هايي نسبتاً کوچک نارنجي به صورت فشرده اي روي ساقه هاي گلزا توليد مي شوند. در گونه ديگر G.sarmentosa که بومي هندوستان است گياه به صورت بالا رونده و خزنده رشد مي نمايد و نياز به چوب و داربست دارد. گل ها نيز نارنجي کمرنگ به صورت مجموعه ( کاپيتول ) روي ساقه گلزايي توليد مي شوند. گل هاي گاي نورا بوي ناخوشايندي از خود توليد مي کنند که ممکن است براي بعضي افراد گياهان دلپذيري نباشند.
گاي نورا
گاي نورا تا کوچک است زيبايي خاصي دارد ليکن رشد ناموزون آن هنگامي که بزرگ شود زيبايي آن را کمتر مي کند. بنابراين بهتر است پس از دو سال آن را حذف نماييد. آنها را در بهار در گلدان حاوي مخلوطي از کمپوست و پيت بکاريد و در مکاني قرار دهيد که نور کامل و کافي به آن بتابد. ليکن در فصول رشد آبياري کنترل شده باشد به طوري که خاک تنها نمي باشد. ولي خيس نشود دماي تا 13 درجه سانتي گراد در زمستان براي گياه قابل تحمل است. در بهار و تابستان به نور کمتري ولي به جاي مرطوبي نياز دارد. در گلخانه اطراف آن را خيس نگاهداريد ليکن برگ ها نبايستي اسپري شوند و يا رطوبت مستقيم ببينند. گونه ي G.sarmentosa را مي توان به صورت آويزان در سبد پرورش داد.
براي ازدياد گاي نورا از قلمه استفاده نماييد. قلمه هاي 8- 6 سانتي متر را از ساقه هاي جوان و روبه رشد گياه تهيه نماييد. آنها را در گلدان هاي حاوي مخلوطي از پيت و شن و در دماي
22 - 18 درجه سانتي گراد قرار دهيد. خاک و جايگاه را مرطوب نگهداريد. پس از آن که ريشه ها توليد شدند آنها را به گلدان هاي کوچک و جداگانه منتقل نماييد. به موازاتي که گياه رشد مي کند آن را به گلدان هاي بزرگتر و خاک تازه منتقل نماييد. براي حفظ زيبايي گياه برخي از جوانه هاي نورسته را قطع نماييد.
گاي نورا معمولاً عاري از آفات و بيماري هاي گياهي است.

پي نوشت ها :

1. Compositae.

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.