گوزمانيا

گوزمانيا ( Guzmania ) متعلق به خانواده ي آناناس مي باشد. اين جنس داراي حدود 110 گونه از گياهان چند ساله هميشه سبز است که مناسب کشت در گلخانه، پاسيو و آپارتمان مي باشند. گياهان زينتي آن عمدتاً به صورت
جمعه، 28 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گوزمانيا
گوزمانيا

 

نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

گوزمانيا ( Guzmania ) متعلق به خانواده ي آناناس (1) مي باشد. اين جنس داراي حدود 110 گونه از گياهان چند ساله هميشه سبز است که مناسب کشت در گلخانه، پاسيو و آپارتمان مي باشند. گياهان زينتي آن عمدتاً به صورت اپي فيت (2) در طبيعت رشد مي کنند. البته چند نمونه آن را در گلدان و در خاک مي توان رشد داد. برگ هاي مجتمع و فشرده آن براق با حواشي صاف بوده و در وسط مخزن کوچکي را تشکيل مي دهند که در طبيعت کاربرد آن براي حفظ آب باران است. گل هاي آنها در مجاور برگ هاي بسيار زيبا با رنگ روشن توليد مي شوند که ماهها دوام دارند. رنگ برگ ها سبز روشن ليکن برگ هاي نزديک به گل ها به رنگ زرد، نارنجي و يا قرمز روشن مي باشند. در اصل برگ ها زيبايي گل را ايجاد مي نمايند. گل هاي کوچک آن غير نمايشي به رنگ سفيد يا زرد و لوله اي بوده داراي سه گلبرگ مي باشند. گل ها يا روي ساقه هاي گلزا توليد شده و يا درون مخزن آب قرار مي گيرند. گل ها عمر کوتاهي دارند. گونه هاي آن بيشتر بومي مناطق گرم و باراني بوده برخي در گينه، برزيل، بولويا، اکوادور، و برخي نيز بومي فلوريدا مي باشند.
يکي از گونه هاي زينتي و زيبا G.sanguinea مي باشد. اين گياه به ارتفاع 30- 25 سانتي متر رشد نموده. برگ هاي آن نيزه اي شکل و خم شده به سمت بيرون رشد نموده، و بسيار فشرده با رنگ قرمز و سفيد مي باشند. گل ها در مرکز به رنگ زرد يا سفيد و لوله اي هستند.
گوزمانيا
به طوري که اشاره شد اين گياه زيبا متعلق به مناطق گرم و مرطوب و جنگل هاي باراني است. بنابراين نياز به رطوبت بالا و جريان هواي گرم دارد. گياه را در بهار و اوايل تابستان در گلدان حاوي مخلوطي از شن درشت، خاک برگ و مقداري از الياف سرخس اسموندا بکاريد و در جاي گرم و سايه روشن قرار دهيد. در تابستان نياز به آب فراواني دارد. ليکن در زمستان تنها خاک را نمناک نگاهداريد. نفوذ هوا به ريشه بايستي آزادانه صورت گيرد، خاک بايستي کمي اسيدي باشد. چنانچه مقدور باشد آبياري با آب باران صورت گيرد. هر دو هفته يک بار با کود مايع تغذيه شود.
بهترين راه تکثير از طريق پاجست مي باشد. گياهچه هايي که در کنار گياه مادر برويند هر کدام مي توانند به گياه مستقلي تبديل شوند، به شرط آن که ريشه داده باشند و شرايط مناسبي براي آنها به وجود آيد. گياهچه ها را مي توان در ماه هاي فروردين و ارديبهشت از گياه مادر جدا نمود.
گونه هاي زينتي گوزمانيا معمولاً عاري از آفات و بيماري هاي گياهي مي باشند.

پي نوشت ها :

1.Bromeliaceae
2. Epiphyte: گياهي است که بر سطح گياه ديگر رشد مي نمايد.

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.