نفرولپيس

در جنس نفرولپيس ( Nephrolepis ) که يک سرخس است تعداد 30 گونه وجود دارد و در خانواده ي اُلياندراسه قرار دارد. از تعداد گونه هاي آن تنها چهارگونه کشت مي شود که غالباً سرخس هاي تجاري گلخانه ها را تشکيل
شنبه، 29 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نفرولپيس
نفرولپيس

 

نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

در جنس نفرولپيس ( Nephrolepis ) که يک سرخس است تعداد 30 گونه وجود دارد و در خانواده ي اُلياندراسه (1) قرار دارد. از تعداد گونه هاي آن تنها چهارگونه کشت مي شود که غالباً سرخس هاي تجاري گلخانه ها را تشکيل مي دهند. برخي از نمونه ها مناسب آپارتمان هستند. آنها خيلي سريع از طريق رونده و استولن تکثير مي شوند. يکي از گونه هاي متداول N. exalta است. اين گياهان هميشه سبز با برگ هاي مرکب شانه اي و پخش که به رنگ سبز روشن مي باشند. داراي واريته هاي مختلفي با عادات گلخانه ها و آپارتمان کشت مي شوند. براي زيبايي بيشتر واريته هاي ايجاد شده برگ ها سه بار يا بيشتر به صورت شانه اي تقسيم مي شوند. لذا گياهان پر برگ و انبوه شده و به زيبايي آنها افزوده مي شود. نفرولپيس را در ابتداي بهار در گلدان حاوي مخلوطي از پيت فيبري و خاک لوم و خزه خرد شده بکاريد. آنها را مي توانيد در سبد و به صورت آويزان حفظ نماييد. در غير اين صورت به خاک مقداري شن بيافزاييد. آنها در آپارتمان خيلي خوب رشد مي نمايند به شرطي که مرطوب بمانند و از کوران هوا دور نگهداشته شوند. نسبت به دما حساس نيستند. و ظاهراً در هواي خنک رشد بهتري دارند. در بهار و تابستان به آبياري منظم و تغذيه به صورت کود مايع هر دو يا سه رشد متفاوتند که به عنوان زينتي در هفته يک بار نياز دارند.
نفرولپيس
راه تکثير نفرولپيس خيلي ساده است. گياهچه هايي را که اطراف گياه ايجاد مي شوند قطع نموده در مخلوطي از شن و پيت فيبري بکاريد و در دماي 15- 13 درجه سانتي گراد قرار دهيد. به تدريج که گياهچه ها رشد مي کنند و بزرگ مي شوند آنها را به گلدان بزرگتر حاوي مخلوطي که ابتدا ذکر شد منتقل نماييد. نفرولپيس معمولاً عاري از آفات و بيماري هاي گياهي است.

پي نوشت ها :

1. Oleandraceae.

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.