هويا

در جنس هويا ( Howea ) تنها دوگونه زينتي موجود است که شبيه نخل زينتي رشد نموده و مناسب کشت گلخانه و آپارتمان مي باشند. هويا متعلق به خانواده نخل ها مي باشد. Howea قبلاً به نام Kenyia شناخته شده و لذا گونه
شنبه، 29 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هويا
هويا

 

نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

در جنس هويا ( Howea ) تنها دوگونه زينتي موجود است که شبيه نخل زينتي رشد نموده و مناسب کشت گلخانه و آپارتمان مي باشند. هويا متعلق به خانواده نخل ها (1) مي باشد. Howea قبلاً به نام Kenyia شناخته شده و لذا گونه هاي آن ممکن است تحت آن جنس معرفي شوند. دو گونه آن يکي H. belmoreana است که به بلندي 2/5 تا 3 متر مي رسد. برگ هاي بزرگ نخل مانند دارند که به 40 سانتي متر مي رسند. برگ ها مرکب شانه اي با تعداد زيادي برگچه هاي نيزه اي شکل و باريک. گونه ي ديگر H.forsteriana است که مانندگونه قبلي رشد نموده ليکن برگ هاي آن گسترده و پخش مي شوند. اين گونه متداولاً به صورت زينتي کشت مي شود. تفاوت عمده اي که با گونه قبلي دارد اين است که برگ ها به سمت پايين خم شده و تعداد کمتري برگچه دارند.
گياه را در گلدان حاوي کمپوست بکاريد و در جايي که نور بيشتري مي تابد قرار دهيد. در گلخانه و در تابستان اجازه ندهيد نور مستقيم به گياه بتابد. در بهار و تابستان در هواي مرطوب نگهداريد و آبياري نماييد. در زمستان جايي که نور زيادي داشته باشد قرار دهيد. هويا در پاييز و زمستان به آب زيادي نياز ندارد. در زمستان در دماي حدود 12- 10 درجه سانتي گراد نگهداريد. در بهار و تابستان هر دو هفته يکبار با کود مايع تغذيه نماييد. براي گياه بزرگتر در گلخانه مي توان از بشکه هاي کوچک و يا گلدان هاي بزرگ استفاده نمود. برگ هاي ضعيف و زرد را از گياه حذف نماييد.
هويا
ازدياد هويا از طريق بذر صورت مي گيرد. بذر را در اسفند ماه در سطح خاک پيت بکاريد و در دماي حدود 27درجه سانتي گراد قرار دهيد. هنگامي که اولين برگ ظاهر شد آنها را به گلدان انتقال دهيد.
گياه هويا معمولاً عاري از بيماري و آفت گياهي است.

پي نوشت ها :

1. palmae

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما