راه حل باران‌های اسیدی

باران اسیدی یک مشکل رو به رشد است، و اگر ما بلا فاصله برای آن راه حل‌های اصلاحی به کار نگیریم و اجرا نکنیم، آسیب‌ها می‌توانند غیر قابل جبران باشند. درک علل، اثرات، و راه حل‌های باران اسیدی، برای همه ضروری است.
يکشنبه، 6 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راه حل باران‌های اسیدی
راه حل باران‌های اسیدی

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
باران اسیدی یک مشکل رو به رشد است، و اگر ما بلا فاصله برای آن راه حل‌های اصلاحی به کار نگیریم و اجرا نکنیم، آسیب‌ها می‌توانند غیر قابل جبران باشند. درک علل، اثرات، و راه حل‌های باران اسیدی، برای همه ضروری است.
در ساده ترین شرایط، باران اسیدی بر می‌گردد به اسیدهای انباشته شده در جو، که از طرق مختلف بر روی سطح زمین رسوب می‌کند. آلودگی هوا، به ویژه اکسیدهای گوگرد و نیتروژن موجود در هوا، منجر به اسیدی شدن قطرات آب در جو می‌شود. این آلاینده‌ها معمولاً توسط نیروگاه‌های برق، کار خانه‌ها و ماشین‌ها منتشر می‌شوند. زمانی که دود خارج شده از صنایع و وسایل نقلیه، با رطوبت موجود در جو واکنش نشان می‌دهد، نتیجه‌ی آن به شکل باران اسیدی تبدیل می‌شود.
باران اسیدی و یا رسوب اسیدی به دو روش رخ می‌دهد: رسوب مرطوب - این نوع از رسوب زمانی رخ می‌دهد که در اثر میعان (تبدیل بخار به مایع)، اسید از محیط پاک شده و منجر به رسوب اسیدی در سطح زمین می‌شود.
راه حل باران‌های اسیدی
رسوب خشک - این نوع از رسوب زمانی رخ می‌دهد که ذرات آلوده و گازها در قالب دود و گرد و غبار،در غیاب رطوبت، شروع به چسبیدن به سطح زمین می‌کنند.
رسوب مرطوب خطرناک‌تر از رسوب خشک است، طوری که همه آلاینده‌ها را شسته، و آن را به دریاچه‌ها و رودخانه‌ها می‌برد.
قبل از این که شما به کاوش راه حل بپردازید، باید مفهوم باران اسیدی و پیامدهای آن را درک کنید. همين‌كه‌ درک حاصل شد، باید برای جلو گیری از وقوع باران‌های اسیدی، قدم‌ها را بر داشت.

دلایل

» علت اصلی باران اسیدی گازهای مضری است که از نیروگاه‌های صنعتی برق، کار خانه‌ها، و وسایل نقلیه منتشر می‌شود.
» خصوصاً، سوزاندن سوخت‌هایی مانند گاز طبیعی، زغال سنگ، و یا حتی نفت، که اکسیدهای گوگرد و نیتروژن آزاد می‌کنند.
»سوزاندن بنزین و گازوئیل در خود روها منجر به ایجاد مقدار زیادی از قطرات آب اسیدی، در اتمسفر می‌شود.
راه حل باران‌های اسیدی
نمودار فوق شکل گیری باران‌های اسیدی را توضیح می‌دهد.گازهایی که توسط اتومبیل، وسایل نقلیه و کار خانه‌ها منتشر می‌شوند در داخل جو رها می‌شود. این گازها در آب باران حل شده و باعث ایجاد باران‌های اسیدی و یا برف اسیدی می‌شوند. باران‌های اسیدی بر گیاهان و جانوران آب زی و زمینی تأثیر می‌گذارند، و هم چنین زندگی انسان را تا حد زیادی تحت تأثیر قرارمی‌دهند.

اثرات

به واسطه‌ی رسوب اسید از طریق باران اسیدی، ساختمان‌ها، آثار ملی، و پل‌ها تمایل به سریعتر خراب شدن دارند. با این حال، بزرگترین دلیل برای پیدا کردن راه حل‌های رضایت بخش، آسیب‌های وارده به اکوسیستم‌های طبیعی است. رسوب‌های اسیدی، گیاهان، درختان، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، خاک، و سطح زمین را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به عنوان یک نتیجه از آن، حیوانات و گیاهانی هستند که در آن منطقه زندگی می‌کنند و به شدت تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. منابع غذایی آن‌ها کاهش خواهد یافت، و ممکن است چند اختلال و یا جهش در آنها ایجاد شود، و یا حتی ممکن است در موارد شدید بمیرند.
اسیدی کردن دریاچه
تخریب مجسمه‌ها
آسیب رسیدن به درختان

راه حل‌های ممکن

تعدادی کمی از راه حل‌های ممکن برای مقابله با آلودگی هوا و باران اسیدی در دست رس می‌باشند. با این حال، مهم تر این است که آگاهانه، به اجرای این راه حل‌ها در مقیاس گسترده بپردازیم. مهم‌ترین چیز این است که مردم را در سراسر جهان در این رابطه آموزش دهیم، و در مورد علل و اثرات باران اسیدی ایجاد آگاهی کنیم. اجرای راه حل‌ها برای این مشکل، تنها از طریق هم کاری می‌تواند موفقیت آمیز باشد. توجه به چند راه حل زیر، اگر به طور جدی توسط تعداد زیادی از مردم دنبال شود، می‌تواند تا حد زیادی به کاهش خطر باران‌های اسیدی منجر شود.
یکی از راه حل‌های اساسی استفاده از سوخت‌هایی است که پاک‌تر می‌سوزند، یا زغال سنگ را بسیار مؤثرتر می‌سوزانند. این تا حد زیادی مقدار اسیدهای رها شده در هوا را کاهش می‌دهد.
تا آن جا که به نیروگاه‌های برق صنعتی مربوط می‌شود، بهترین راه حل این است که به دود کش این نیروگاه‌ها دستگاهی به نام " اسکرابر" (دستگاه تصفیه کننده دود)، متصل کنیم. این اسکرابر باعث کاهش 90 - 95 ٪ از میزان گوگردی که از طریق دود منتشر می‌شود، خواهد شد. علاوه بر این، صنایع باید به طور منظم تمام تجهیزات خود از جمله دود کش‌ها، لوله‌ها، و غیره را باز رسی و تمیز کنند.
استفاده از اسکرابر در دود کش‌هایی که تولید لجن می‌کنند، می تواند حجم گوگرد را کاهش دهد، و در این روند، آن را به مواد و مصالح ساختمانی به نام سنگ گچ تبدیل کند، که برای ساخت گچ و سیمان به کار می‌رود.
اتومبیل و وسایل نقلیه سهم زیادی در آلودگی محیط زیست دارند، و منجر به باران اسیدی می‌شوند. با استفاده از حمل و نقل عمومی، توسل به carpool(هم ‌سفری یا نوعی اشتراک خود روی سواری شخصی)، پیاده رفتن به مکان‌های نزدیک به جای استفاده از خود رو، و غیره، می‌تواند به ما در صرفه جویی سوخت و گاز، و نیز کاهش عوارض جانبی، کمک کند.
باید پیروی از استانداردهای کار آمد انتشار دود، برای وسایل نقلیه و اتومبیل‌ها اجباری شود. اتصال مبدل‌های کاتالیزوری به لوله‌های اگزوز وسایل نقلیه نیز می‌تواند میزان دی ‌اکسید گوگرد منتشر شده به اتمسفر را کاهش دهد.
گام کوچکی که ما می‌توانیم برداریم، خاموش کردن چراغ‌ها، رایانه‌ها، و سایر لوازم الکتریکی، زمانی که مورد نیاز نیستند، می‌باشد. در هنگام خرید، می‌توانیم لوازم خانگی، که مصرف انرژی کمتری دارند، بخریم. اگر هر کسی این راه را دنبال کند، می‌تواند تا حد بسیار زیادی کمک کند.
تمام این راه حل‌ها بی معنی خواهد بود مگر این که مردم از اثرات و مضرات زیان ‌آور این باران‌های اسیدی مطلع گشته و آموزش ببینند. تلاش گسترده و سراسری باید صورت گیرد تا مردم از عوارض خطرناک باران اسیدی آگاه شوند. تنها پس از به وقوع پیوستن آن است که همه‌ی راه حل‌ها باعث تغییر خواهند شد.
باران اسیدی یکی از بزرگترین خطرات زیست محیطی است که ما امروزه با آن مواجه هستیم، و قبل از این که خیلی دیر شود اقدامات محکمی برای جلو گیری از آن باید انجام شود. دولت‌های همه ملیت‌ها نیاز به توجهی بیش از آن چه که آنها در حال حاضر انجام می‌دهند، دارند. باران اسیدی تأثیری منفی بر عمل کرد گیاهان، حیوانات و انسان‌ها دارد. این وظیفه‌ی ما نسبت به خودمان و نسبت به هم‌ نوعان‌مان است، که هر کاری از دستمان بر می‌آید، برای جلو گیری و کاهش حضور باران‌های اسیدی در محیط زیست، انجام دهیم.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.