روش‌هایی برای از بین بردن الکتریسیته‌ی ساکن

آیا نمی‌دانید چگونه از پس مشکل الکتریسیته‌ی ساکن برآیید؟ در مقاله‌ی زیر با یک روش مؤثر برای مقابله با الکتریسیته‌ی ساکن آشنا می‌شوید.
دوشنبه، 7 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش‌هایی برای از بین بردن الکتریسیته‌ی ساکن
روش‌هایی برای از بین بردن الکتریسیته‌ی ساکن

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
آیا نمی‌دانید چگونه از پس مشکل الکتریسیته‌ی ساکن برآیید؟ در مقاله‌ی زیر با یک روش مؤثر برای مقابله با الکتریسیته‌ی ساکن آشنا می‌شوید.
آیا تا به حال پیش آمده است که دامن یا شلوار به بدن شما بچسبد درست مانند کودکی که به علت مقاومت برای به مدرسه نرفتن به مادر خود می‌چسبد؟ شاید علت آن الکتریسیته‌ی ساکن باشد، و این مسئله بسیار آزار دهنده است. لباسها به بدن شما می‌چسبند، موهایتان به هر سو پرواز می‌کنند، هنگامی که می‌خواهید با کسی دست دهید یا چیزی را لمس کنید شوک الکتریکی تکان دهنده‌ای را تجربه می‌کنید، تمام این مشکلات حاکی از یک پدیده‌ی طبیعی نفرت انگیز به نام الکتریسیته‌ی ساکن است. تصور کنید برای رفتن به اداره دیرتان شده و با حالت بالا مواجه شده‌اید! اصلاً ظاهر خوبی ندارید، درست است؟ احتمالاً بسیاری از شما فکر می‌کنید که این مشکل تنها در هوا است و آیا نمی‌توان برای از بین بردن آن کاری کرد؟ خوش بختانه راه حلی برای رها شدن از چسبیدن شلوار، دامن، و موهای فر خورده‌ی در حال پرواز وجود دارد. در این جا با برخی از روش‌های خانگی برای رها شدن از شر الکتریسیته‌ی ساکن آشنا می‌شوید.
روش‌هایی برای از بین بردن الکتریسیته‌ی ساکن
معمولاً خشکی باعث ایجاد الکتریسیته‌ی ساکن می‌شود، و به همین دلیل این مشکل در زمستان بیشتر از تابستان رایج است. علت اصلی آن استفاده از موادی مانند پلی استر و پشم است. به همین دلیل است که دامن به جوراب شلواری شما می‌چسبد، و شلوار به پاهایتان، و زمانی که پولیور یا بلوز خود را به تن می‌کنید، بر روی موها کشیده شده و باعث ایجاد الکتریسیته‌ی ساکن می‌شود. اگر تدابیر خانگی و ساده‌ی زیر را دنبال کنید به راحتی می‌توانید این مشکل را بر طرف کنید.

روش‌هایی برای از بین بردن الکتریسیته‌ی ساکن در لباس‌ها

در زمان امتحان کردن این روش‌ها متوجه خواهید شد که دامن یا شلوارتان به خوبی و همان گونه که می‌خواستید آویزان می‌شوند، و دیگر به علت وجود الکتریسیته‌ی ساکن به دورتان پیچیده نمی‌شوند.
اولین راه چاره حذف علت الکتریسیته‌ی ساکن یعنی خشکی است. همیشه پوست خود را با استفاده از یک لوسیون بدن مناسب مرطوب نگه دارید. این روش از پوستتان در مقابل خشک شدن محافظت کرده و از ایجاد الکتریسیته‌ی ساکن جلو گیری می‌کند. حتی اگر در محل کار خود هستید یک مرطوب کننده همراه خود داشته باشید تا در هنگام نیاز از آن استفاده کنید.
اگر ممکن است از یک دستگاه بخور برای مرطوب کردن محیط اطراف خود استفاده کنید. معمولاً گذراندن مدت طولانی در یک محیط دارای تهویه، یا در زمستان، باعث خشکی و ایجاد الکتریسیته‌ی ساکن می‌شود. یک روش دیگر برای مرطوب کردن محیط قرار دادن گیاهان مختلف در اطراف است.
سعی کنید از لباسهای دارای الیاف طبیعی به جای پلی استر استفاده کنید. الیاف پنبه‌ای و کتانی بر خلاف پلی استر الکتریسیته‌ی ساکن ایجاد نمی‌کنند.
داخل لباس‌های خود را با یک ورقه‌ی خشک کن خشک کنید. ورقه‌ی خشک کن با جذب تمام نیروها الکتریسیته‌ی ساکن را از بین می‌برد. و یا این که می‌توانید در هنگام شست و شوی لباسهای خود از یک ورقه‌ی خشک کن استفاده کنید.
در مرحله‌ی آب کشی لباسهای خود ¼ پیمانه سرکه یا بوره به آنها اضافه کنید. هم چنین از یک نرم کننده‌ی پارچه‌ی سازگار با محیط زیست برای شست و شوی لباسهای خود استفاده کنید.

روش‌هایی برای از بین بردن الکتریسیته‌ی ساکن در مو

الکتریسیته‌ی ساکن هم چنین می‌تواند در موها ایجاد، و باعث پراکنده شدن آنها در هوا و در تمام جهات گردد. در این جا به برخی از راه حل‌ها و روش‌های جلو گیری از آن اشاره می‌کنیم.
موهای شما همانند لباسهایتان برای اجتناب از الکتریسیته‌ی ساکن به نرم شدن نیاز دارند. به این منظور در هنگام شستن موهای خود از نرم کننده‌‌ی موی سر استفاده کنید. برای خشک کردن موهای خود مخصوصاً در زمستان از سشوار استفاده نکنید. هم چنین، برای نرم کردن موهای خود از روشهای درمانی روغن داغ به صورت هفتگی استفاده کنید.
برای شانه کردن موهای خود از برس‌ها و شانه‌های پلاستیکی استفاده نکنید، زیرا آنها باعث ایجاد الکتریسیته‌ی ساکن می‌شوند. سعی کنید از شانه‌های لاستیکی یا برس‌هایی استفاده کنید که موهای آنها از الیاف طبیعی ساخته می‌شوند.
در هنگام آرایش موها، مقدار کمی از اسپری مو را به شانه‌ی خود بپاشید و سپس موهای خود را شانه کنید. اسپری مو از ایجاد الکتریسیته‌ی ساکن در موهای خشک جلو گیری می‌کند.
همچنین خشک کردن موها با ورقه‌ی خشک کن برای از بین بردن الکتریسیته‌ی ساکن مفید شناخته شده است.
در نهایت، قبل از پوشیدن لباسهای پشمی یا دارای الیاف مصنوعی، آنها را با استفاده از یک ورقه‌ی خشک کن خشک کنید زیرا این کار الکتریسیته‌ی ساکن را به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.
موارد فوق ‌الذکر برخی از روش‌های ساده برای مقابله با این مشکل آزار دهنده هستند، و اکنون زمان آن رسیده تا با دیو الکتریسیته‌ی ساکن خدا حافظی کنید.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.