مزایا و معایب کارتهای هوشمند

اختراع کارت هوشمند همراه با بحث‌هایی که از مزایا و معایب آن تا کنون مطرح شده، را می‌توان به اواخر دهه‌ی 1960 نسبت داد.
شنبه، 12 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مزایا و معایب کارتهای هوشمند
مزایا و معایب کارتهای هوشمند

 

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
اختراع کارت هوشمند همراه با بحث‌هایی که از مزایا و معایب آن تا کنون مطرح شده، را می‌توان به اواخر دهه‌ی 1960 نسبت داد.
هلموت گروتروپ دانشمند آلمانی علوم موشکی و هم کارش یورگن دتهلوف، کارت تراشه‌ خود کار را در سال 1968 اختراع کردند. امروزه این تکنولوژی به وسیله اقشار مختلف جامعه از سیم کارتهای تلفن همراه گرفته تا کارتهای اعتباری و کارتهای بدهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کارتها هم چنین به صورت کارتهای مدار مجتمع نیز ساخته شده‌اند، که به همان شکل و اندازه‌ی کارتهای اعتباری بوده و دارای حافظه‌های RAM، ROM و گاهی حتی CPU نیز هستند. این کارتها از پلاستیک PVC یا ABS ساخته شده‌اند که داده‌ها بر روی EEPROM (حافظه‌ فقط خواندنی قابل حذف و قابل برنامه ‌ریزی توسط سیگنالهای الکتریکی) ذخیره می‌شوند. کارتهای هوشمند به طور فرا گیری در امور بانک داری و بیمه استفاده می‌شوند.
مزایا و معایب کارتهای هوشمند

مزایای یک کارت هوشمند

حمل آسان و توانایی ذخیره اطلاعات، برخی از مزایای اصلی یک کارت هوشمند می‌باشد. تراشه‌های هوشمند نصب شده بر روی کارت، برای کاربر شناسایی منحصر به فرد و دست رسی به اطلاعات را امکان پذیر می‌سازد. با کمک این کارت معاملات انجام شده راحت‌تر و ایمن‌تر از دیگر گزینه‌های در دست رس است.
به هنگام انجام معاملات استفاده از کارتهای هوشمند در قالب کارتهای بدهی و یا اعتباری باعث صرفه جویی در وقت و انرژی است. آنها نسبت به پولهای کاغذی حجیم، بسیار راحت‌تر حمل شده و ایمن‌ترند به این دلیل که دارای شماره‌ی شناسایی منحصر به فرد یا پین کد PIN (شماره شناسایی شخصی) هستند. برنامه‌های داخلی حفاظت شده در کارت فقط به کاربر اجازه دست رسی می‌دهند.
در مدارس و سازمان‌های مالی امنیت ساختمان با کمک کارتهای هوشمند قابل کنترل است، بدین صورت که اجازه دست رسی فقط توسط کاربر امکان پذیر است. این روش ثبت الکترونیکی می‌تواند در کارتها ذخیره شود و هم چنین رد یابی آنها نیز امکان پذیر می‌باشد. یکی از بزرگترین مزایایی که این کارتها ارائه می‌دهند امنیت است‌.
وزارت بهداشت و درمان از تراشه‌های کوچک کارت هوشمند جهت ذخیره اطلاعات گسترده درمانی اشخاص استفاده می‌کند. این تراشه‌های کوچک، به نوبه خود، می‌توانند آن اطلاعات را بین شرکت‌های بیمه و یا پزشکان متخصص رد و بدل کنند. این کارتهای درمانی به طور گسترده‌ای در EMRها ـ سوابق پزشکی الکترونیکی ـ استفاده می‌شوند و در شرایط اضطراری تعداد زیادی از افراد از آنها بهره‌مند می‌شوند.
این کارتها نه تنها وسیله ذخیره سازی اطلاعات بوده بلکه آنها را نیز پردازش می‌کنند. با استفاده از کارت خوان‌های هوشمند می‌توانید با دیگر دستگاه‌های محاسباتی ارتباط برقرار کنید. به عنوان مثال، دستگاه کارت خوانی که توسط یک کارمند چک می‌شود می‌تواند اطلاعات را از کارت مشتری دریافت کرده، پردازش کند و تراکنش را به پایان برساند.

معایب یک کارت هوشمند

چنان چه کارت به سرقت برود، پول نقد الکترونیکی می‌تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد، به منظور حفاظت از حقوق مصرف کننده اقدامات اندکی می‌توان انجام داد. جنایت کاران عصر جدید از دانش خود برای سرقت از افراد بی ‌گناه استفاده می‌کنند، افراد بی گناهی که جهت حفاظت از داده‌های الکترونیکی از دانش کافی برخوردار نیستند. چون در تراکنش‌های الکترونیکی صاحب واقعی کارت شناسایی نمی‌شود، زمانی که کارت مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند، این عدم شناسایی نتیجه‌ی منفی به همراه دارد.
چون داده‌ در EEPROM ذخیره می‌شود، می‌تواند به صورت تصادفی یا به عمد با جریانی از انرژی الکتریکی یا مغناطیسی دست کاری شود. حساسیت ریز تراشه، آنها را برای تغییر و یا دست کاری به هدفی آسان تبدیل کرده است.
تراشه‌ در یک کارت پلاستیکی تعبیه شده و این بر دوام کارت هوشمند تأثیر می‌گذارد. این کارتها، به خصوص کارتهای اعتباری و بدهی، به طور کلی چون در کیف پول گذاشته می‌شوند در معرض پارگی یا ترک قرار می‌گیرند. کارتهای آسیب دیده برای کاربر مسئولیت بیشتری را به همراه دارند تا کارتهایی که به سرقت رفته‌اند.
در این مقاله مزایا و معایب کارت هوشمند تا حدی مورد محک قرار گرفت که حامیان و منتقدانی نیز دارند. بر اساس نیاز و استفاده خود، تصمیم با شماست که آیا کارت هوشمند یکی از چیزهایی است که باید آن را داشته باشید یا بدون آن می‌توانید کارهایتان را انجام دهید.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما