مقایسه تک لپه‌ای‌ها و دو لپه‌ای‌ها

مقاله زیر تفاوت‌های بین دو لپه‌ای‌ها و تک لپه‌ای‌ها را، با توجه به ویژگی‌های مختلف آنها ارائه می‌دهد. ادامه مقاله را بخوانید تا بیش‌تر در مورد طبقه بندی گیاهان دو لپه‌ای‌ و تک لپه‌ای‌ بدانید.
دوشنبه، 14 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مقایسه تک لپه‌ای‌ها و دو لپه‌ای‌ها
مقایسه تک لپه‌ای‌ها و دو لپه‌ای‌ها

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
مقاله زیر تفاوت‌های بین دو لپه‌ای‌ها و تک لپه‌ای‌ها را، با توجه به ویژگی‌های مختلف آنها ارائه می‌دهد. ادامه مقاله را بخوانید تا بیش‌تر در مورد طبقه بندی گیاهان دو لپه‌ای‌ و تک لپه‌ای‌ بدانید.
مقایسه تک لپه‌ای‌ها و دو لپه‌ای‌ها

تفاوت بین سیستم طبقه بندی دو لپه‌ای‌ها و تک لپه‌ای‌ها

تفاوت اساسی بین تک لپه‌ای‌ها و دو لپه‌ای‌ها، همان طور که از اسم‌شان پیدا است به ترتیب یک و دوتایی بودن لپه‌های آن‌ها است. به زبان ساده، تک لپه‌ای‌ها فقط یک برگ اولیه دارند، در حالی که دو لپه‌ای‌ها دو برگ اولیه دارند. که به این برگ اولیه، برگ دانه نیز گفته می‌شود. بسیاری مشخصات متمایز کننده دیگر نیز وجود دارند که تک لپه‌ای‌ها را از دو لپه‌ای‌ها جدا می‌کنند. بیایید نگاهی به این ویژگی‌های متمایز کننده بیاندازیم.
تک لپه‌ای‌ها: گیاهان تک لپه، گیاهان گل دار سه جزئی هستند. گل‌های آن‌ها به سه بخش تقسیم می‌شوند، از این رو به آن‌ها سه جزئی می‌گویند.
دو لپه‌ای‌ها: گیاهان دو لپه‌ای‌ها گل‌های چهار یا پنج بخشی تولید می‌کنند.
تک لپه‌ای‌ها: آرایش دسته‌جات آوندی (آوند: مانند رگ‌های گیاهان که آب را انتقال می‌دهند) در این نوع گیاهان به صورت پراکنده است.
دو لپه‌ای‌ها: در گیاهان دو لپه‌ای‌، دسته‌جات آوندی به صورت دایره‌ای مرتب شده‌اند.
تک لپه‌ای‌ها: ریشه‌های گیاهان تک لپهای به صورت نا به جا هستند. (ریشه اولیه معمولاً در مراحل اولیه می‌میرد و توسط ریشه‌های متعدد که از ساقه توسعه می‌یابند جای گزین می‌شود، این ریشهها، که از ساقه توسعه یافته‌اند، در اندازه برابر هستند.)
دو لپه‌ای‌ها: سیستم توسعه‌ی ریشه در گیاهان دو لپه‌ای‌ بر خلاف تک لپه‌ای‌ها از خود ریشه اصلی توسعه می‌یابند.
تک لپه‌ای‌ها: تفاوت تک لپه‌ای‌ها و دو لپه‌ای‌ها هم چنین می‌تواند براساس تعداد منافذ و شیارهای موجود بر روی یک دانه گرده، مشخص شود. تک لپه‌ای‌ها از آن دسته گیاهانی‌اند که فقط دارای یک منفذ بر روی هر گرده هستند.
دو لپه‌ای‌ها: در گیاهان دو لپه‌ای‌ سه منفذ بر روی هر دانه گرده وجود دارد.
تک لپه‌ای‌ها: آرایش رگ‌های اصلی (آوند بزرگ) در تک لپه‌ای‌ها به شکل موازی هم است.
دو لپه‌ای‌ها: در گیاهان دو لپه‌ای‌ آرایش رگ‌های اصلی (آوند بزرگ) به صورت مشبک است.
تک لپه‌ای‌ها: تخم دان گرده (دانه) تک لپه‌ای‌ها به سه بخش تقسیم شده‌ است. دانه‌هایی که در این تخم دان‌ها قرار دارند، نرم و حالت گوشتی دارند و اندازه‌ی آن‌ها نیز بزرگ است.
دو لپه‌ای‌ها: گیاهان دو لپه‌ای‌ دارای تخم دان‌هایی هستند که از لحاظ شکل و اندازه متفاوت‌اند. تعداد تخم دان‌هایی که دانه دارند هم، متفاوت است.
نکات ذکر شده در بالا به ما کمک می‌کند تا جنبه‌های مختلف دانه‌های تک لپه‌ای‌ها و دو لپه‌ای‌ها را بیاموزیم و هم چنین تفاوت بین این گیاهان را بفهمیم. هم چنین تفاوت بین برگ‌های تک لپه‌ای‌ها و دو لپه‌ای‌ها را می‌توان با توضیحات بالا فهمید. اطلاعات در مورد برگ‌ها و آرایش رگ‌ها می‌تواند به ما برای طبقه بندی تک لپه‌ای‌ها و دو لپه‌ای‌ها، به شیوه‌ای مناسب کمک کند.
مطالبی سودمند در مورد تک لپه‌ای‌ها و دو لپه‌ای‌ها برای کودکان
گونه های گیاهی موجود در گروه تک لپه‌ای‌ها عمدتاً چمن و گیاهان دیگر شبیه به چمن می‌باشند. گیاهانی مثل: زنبق، سوسن و گل نرگس، معمولاً در این دسته بندی یافت می‌شوند. گیاهان دو لپهای شامل گروه‌های زیر می‌باشند: بوته‌ها، درختان، گیاهان مزارع سبزی، و غیره. حقیقتی که در هنگام مطالعه‌ی تک لپه‌ای‌ها و دو لپه‌ای‌ها باید در نظر بگیرید، این است که همه‌ی تک لپه‌ای‌ها و دو لپه‌ای‌ها دارای ویژگی‌های مشخصی نیستند که به وضوح از هم قابل تفکیک باشند. کودکان را باید تشویق به انجام آزمایش‌هایی کرد که به درک تک لپه‌ای‌ها و دو لپه‌ای‌ها کمک می‌کنند. برای این کار فهم تفاوت‌های ظاهری و رشد انواع مختلف تک لپه‌ای‌ها و دو لپه‌ای‌ها، روش بهتری است.
این اطلاعات کمک می کند تا جنبه‌های مختلف گیاهان گل دار که بر اساس تک لپه‌ای‌ و دو لپه‌ای‌ بودن تقسیم بندی می‌شوند را، درک کنیم.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما