آمادگي براي ترک سيگار

تفكر در مورد ترك سيگار ممكن است شما را مضطرب سازد، زيرا يادآور كار دشواري است كه در پيش رو داريد. به همين دليل ممكن است تعلل ورزيد و تعلل نيز ترك سيگار را برايتان دشوارتر سازد. بنابراين لازم است هرچه زودتر
سه‌شنبه، 15 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آمادگي براي ترک سيگار
 آمادگي براي ترک سيگار

 

نويسنده: دکتر شهربانو قهاري





 

چگونه مي توانيد براي ترك سيگار خود را آماده سازيد؟

تفكر در مورد ترك سيگار ممكن است شما را مضطرب سازد، زيرا يادآور كار دشواري است كه در پيش رو داريد. به همين دليل ممكن است تعلل ورزيد و تعلل نيز ترك سيگار را برايتان دشوارتر سازد. بنابراين لازم است هرچه زودتر خود را براي ترك آماده سازيد. البته تنها با فكر كردن به جايي نمي رسيد، پس سعي كنيد كار امروز را به فردا نيندازيد. آمادگي براي ترك مستلزم انجام دادن فعاليت هاي زير است:

تاريخ ترك را مشخص كنيد:

سعي كنيد براي يكي دو هفته ي آينده روزي را مشخص كنيد و آن را به ترك سيگار اختصاص دهيد. از اين نظر مي گوييم يكي دو هفته كه وقت كافي براي آماده شدن داشته باشيد. پس تقويم را برداريد و با درنظر گرفتن موارد زير روزي را براي ترك سيگار تعيين كنيد. اين روز مي تواند:
-روز تولد يا سالگرد ازدواج باشد.
-عيد ملي يا مذهبي باشد.
-روز جهاني بدون سيگار باشد.
-روز تولد فرزندتان باشد.
-روز تعطيل هفته باشد مانند روز جمعه.

برنامه ي ترك را با اعضاي خانواده، دوستان، آشنايان و همكاران در ميان بگذاريد:

ترك سيگار با حمايت ديگران آسان تر خواهد بود. پس سعي كنيد با بستگان و آشنايان در مورد برنامه ي خود صحبت كنيد. آن ها مي توانند به بهترين نحو از شما حمايت كنند، البته اين شما هستيد كه بايد به آن ها بگوييد چه مي خواهيد. براي مثال ممكن است از آنان بخواهيد هر زمان كه سيگاري در دست شما ديدند، شما را از مصرف آن بازدارند. آن ها همچنن مي توانند در صورتي كه متوجه تغييراتي در خلق و خوي شما شدند، آن را به شما گوشزد نمايند. چرا كه عواطف منفي مانند افسردگي، خشم، اندوه و اضطراب مي توانند شما را به سمت مصرف سيگار سوق دهند.

از آشنايان بخواهيد سيگار را كنار بگذارند:

اگر از دوستان يا آشنايان نزديك شما كسي سيگار مي كشد، مي توانيد از وي درخواست كنيد كه همراه با شما به ترك سيگار اقدام نمايد يا حداقل در حضور شما سيگار نكشد (اين درخواست را قاطعانه با آن ها در ميان بگذاريد).

در صورت نياز از مشاور و روان شناس كمك بگيريد:

توجه داشته باشيد كه هرچه بيشتر مورد راهنمايي و حمايت قرار گيريد راحت تر مي توانيد سيگار را كنار بگذاريد.

پزشك را در جريان قرار دهيد:

درصورتي كه داروي خاصي مصرف مي كنيد، حتماً پزشك را در جريان برنامه ي ترك خود قرار دهيد، چرا كه نيكوتين موجود در سيگار سبب مي شود كه بدن شما به داروي بيشتري نياز داشته باشد (زيرا سيگار سوخت و ساز بدن را افزايش مي دهد) و در صورت ترك سيگار مطمئناً به داروي كمتري نياز خواهيد داشت.

محيط زندگي خود را از سيگار پاك كنيد:

يكي از كارهايي كه لازم است در مرحله ي آمادگي انجام دهيد اين است كه هرچه سيگار در داخل خانه، اتومبيل، محل كار، داخل كيف يا جيب لباس تان داريد، دور بريزيد. سعي كنيد حتي يك نخ سيگار هم دم دستتان نباشد و نيز هر چيزي كه مصرف سيگار را به يادتان مي آورد (مانند فندك، كبريت و ...) از خودتان دور كنيد. اين كار شما را براي ترك سيگار آماده مي سازد.

در صورت نياز به دندان پزشك مراجعه كنيد:

به دندان هاي خود نگاهي بيندازيد، چنانچه در نتيجه ي مصرف سيگار رنگ آن ها به سياهي گراييده است براي تميزكردن آن ها فكري كنيد. مطمئناً با دندان هاي سپيد كمتر رغبت مي كنيد، سيگار بكشيد.
منبع مقاله :
قهاري، شهربانو؛ (1386) زندگي بدون سيگار، تهران: نشر قطره، چاپ اول.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.