مهندسی ژنتیک انسانی

آیا می‌توانید تصور کنید که برای بیماری‌های به ظاهر غیر قابل درمان، می‌توانید درمانی در مهندسی ژنتیک انسانی پیدا کنید؟ نمی‌توانید تصور کنید؟ پس به خواندن ادامه دهید تا برخی از اطلاعات جالب در مورد مهندسی...
چهارشنبه، 16 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مهندسی ژنتیک انسانی
مهندسی ژنتیک انسانی

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
آیا می‌توانید تصور کنید که برای بیماری‌های به ظاهر غیر قابل درمان، می‌توانید درمانی در مهندسی ژنتیک انسانی پیدا کنید؟ نمی‌توانید تصور کنید؟ پس به خواندن ادامه دهید تا برخی از اطلاعات جالب در مورد مهندسی ژنتیک انسانی را کسب کنید.
مهندسی ژنتیک انسانی در مورد مهندسی انسان، از لحاظ ژنتیکی، و با تغییر ژنو تیپ‌های انسان، قبل از تولد، است. ژنو تیپ، ساختار ژنتیکی یک فرد با توجه به شخصیت‌های خاص مورد نظر است. این کار به کنترل صفات فرد قبل یا بعد از تولد او کمک می‌کند.
مهندسی ژنتیک انسانی
سلول‌های بدن ما حاوی اطلاعات کد گذاری شده در مورد رشد بدن، ساختار و عمل کرد بدن در قالب ژن هستند. هدف از مهندسی ژنتیک انسانی در رمز گشایی این اطلاعات و استفاده از آن، رفاه بشریت است.
دو نوع از مهندسی ژنتیک وجود دارد که عبارتند از:
اصلاح بدنی: ژن‌ها به سلول‌ها اضافه می‌شوند. این می‌تواند به عنوان درمانی برای بیماری‌های ناشی از ژن‌های معیوب باشد. اصلاحات بدنی نمی‌توانند به ارث برده شوند.
اصلاح دنباله‌ی میکروبی (Germ-line): در این روش، ژن‌ها در جنین اولیه تغییر می‌کنند. ژن‌های اصلاح شده در این روش قابل انتقال و موروثی هستند. این شکل مؤثری از مهندسی ژنتیک است، چرا که موجب تغییرات دائمی می‌شود.
مهندسی ژنتیک انسانی می‌تواند به عنوان مهندسی ژنتیک مثبت و مهندسی ژنتیک منفی طبقه بندی شود. در نوع مثبت از مهندسی ژنتیک، صفات مثبت افراد افزایش می‌یابد. این می‌تواند به معنای افزایش طول عمر و یا افزایش ظرفیت انسان باشد. مهندسی ژنتیک منفی در مورد وارد کردن یک کپی دقیق از یک ژن خاص به سلول‌های یک موجود زنده است. در نتیجه، ویژگی‌های آزار دهنده در بیماری های ژنتیکی را می‌توان تا حد زیادی کاهش داد.
در مهندسی ژنتیک انسانی، ژن‌ها یا DNA یک فرد تغییر می‌کند. این می‌تواند در مورد تغییرات ساختاری در انسان مورد استفاده قرار گیرد. از همه مهمتر، می‌توان آن را برای وارد کردن ژن‌ها در جنین، به منظور دست یابی به برخی از صفات مثبت و منفی، مورد استفاده قرار داد. مهندسی ژنتیک در انسان می‌تواند منجر به پیدا کردن درمان دائمی برای بسیاری از بیماری‌ها شود.
افرادی با ویژگی‌های استثنایی و خاص وجود دارند. اگر بتوانیم ژن‌های حامل این ویژگی‌ها را شناسایی کنیم، می‌توانیم آنها را در جنین‌های اولیه قرار دهیم. این می‌تواند به چیزی شبیه به "بچه‌های اختصاصی" منجر شود! مهندسی ژنتیک انسانی ممکن است تا حدی پیش رفت کند که امکان کشف ژن‌های جدید و جا سازی آن‌ها در کودکان به دنیا نیامده را امکان‌ پذیر کند.

جنبه‌ی روشن تر

ژن درمانی یکی از مزایای مهم مهندسی ژنتیک انسانی است. در طول دهه‌ی گذشته، ژن درمانی در پیدا کردن درمان برای بیماری‌های قلبی خاص موفق بوده است. محققان امیدوارند تا درمانی برای همه‌ی بیماری‌های ژنتیکی پیدا کنند. این کار منجر به ایجاد انسانی با نژاد سالم‌تر و تکامل یافته‌تر خواهد شد.
مزیتی که مهندسی ژنتیک انسانی در آینده خواهد داشت این است که جنینی با اختلالات ژنتیکی، قبل از تولد نوزاد، درمان خواهد شد. پدر و مادر قادر به دیدن آینده برای رسیدن به یک نوزاد سالم خواهند بود. در مورد لقاح مصنوعی، ژن درمانی می‌تواند بر روی جنین استفاده شود، قبل از این که این ژن‌ها به مادر انتقال یابند.
ژن‌ها را می‌توان برای تولید محصولات دارویی با کیفیت برتر، شبیه سازی کرد. محققان امیدوارند که در آینده بتوانند به گیاهان یا میوه‌های زیست‌ مهندسی که حاوی برخی داروها می‌باشد، دست یابند.

جنبه‌ی تیره‌تر

در مرحله‌ی اول، در حالی که به نظر می‌رسد درمان بیماری‌ها با تغییرات ژنتیکی آسان باشند، اما ژن درمانی ممکن است عوارض جانبی هم داشته باشد. در حالی که درمان یک نقص، ممکن است باعث نقصی دیگر شود. هر سلول مسئول بسیاری از فعالیت‌ها است و دست کاری ژن‌های آن ممکن است آسان نباشد.
روند شبیه سازی می‌تواند منجر به تخریب عوامل اساسی مانند فردیت، شخصیت و تنوع انسانی شود. از جمله، انسان تبدیل خواهد شد به یک چیز مصنوعی ساخته‌ی بشر!
نمودهای اجتماعی خاصی مربوط به مهندسی ژنتیک انسانی وجود دارد. این شکل جدید از درمان پزشکی می‌تواند بار سنگین مالی بر جامعه تحمیل کند. همراه با میزان امکان پذیری آن، قیمتش نیز میزان محبوبیت آن‌ را تعیین خواهد کرد.
مهندسی ژنتیک انسانی رشته‌ای است که به طور گسترده در حال رشد می باشد. مهندسی ژنتیک می‌تواند به طرز معجزه آسایی انجام شود. اما منافع و تهدیدات آن باید به دقت مورد ارز یابی قرار گیرد. مزایای بالقوه‌ی این زمینه تنها در صورتی که مهندسی ژنتیک انسانی با احساس مسئولیت انجام شود، می‌تواند جامه‌ی واقعیت به خود بپوشد.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط