نمودار زنجیره‌ی غذایی اقیانوسی

آیا می‌خواهید بدانید انتقال انرژی در بیوم اقیانوس چگونه صورت می‌گیرد؟ نمودار زنجیره‌ی غذایی اقیانوسی و توضیحات ارائه شده در این مقاله در یاد گیری این مفهوم به شما کمک می‌کنند.
پنجشنبه، 17 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نمودار زنجیره‌ی غذایی اقیانوسی
نمودار زنجیره‌ی غذایی اقیانوسی

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
آیا می‌خواهید بدانید انتقال انرژی در بیوم اقیانوس چگونه صورت می‌گیرد؟ نمودار زنجیره‌ی غذایی اقیانوسی و توضیحات ارائه شده در این مقاله در یاد گیری این مفهوم به شما کمک می‌کنند.
یک زنجیره‌ی غذایی نمایش دهنده‌ی رابطه‌ی بین تولید کننده‌ها و مصرف کننده‌ها، طعمه‌ها و حیوانات طعمه خوار در درون یک اکوسیستم است. هر زنجیره‌ی غذایی در پایین‌ترین سطح خود دارای تولید کننده‌های اولیه است که آنها مسئولیت و توانایی تولید غذای خود را دارند. این مسئله در مورد تمام اکوسیستم‌ها صادق است. تولید کننده‌های اولیه یا خود پرورها (اتوتروف‌ها) با استفاده از فرایند فتو سنتز از انرژی خورشید برای تولید انرژی (این انرژی عمدتاً به شکل گلوکز است) استفاده می‌کنند. خود پرورها (اتوتروف‌ها) توسط دگر پرورها (هتروتروف‌ها) خورده می‌شوند، انرژیی که اولی در اختیار دارد به دومی منتقل می‌شود. انتقال انرژی از طریق این روش اصلی انجام می‌گیرد. برای افزایش اطلاعات درباره‌ی زنجیره‌ی غذایی اقیانوسی به تحقیق بیشتر در این مقاله می‌پردازیم.

زنجیره‌ی غذایی اکوسیستم اقیانوس

بسیاری از زنجیره‌های غذایی انتقال انرژی و مواد غذایی را در طبیعت به صورت صحیح نمایش نمی‌دهند چرا که آنها آشکارا ساده می‌باشند. هیچ مصرف کننده‌ای تنها از یک گونه تغذیه نمی‌کند. محصول اصلی برای مصرف کنندگان مختلف از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری ساخته می‌شود، و یک زنجیره‌ی غذایی ساده هرگز نمی‌تواند با دقت این رابطه را تعریف کند. یک شبکه‌ی تو در توی غذایی که زنجیره‌های مختلف متصل به هم را عرضه می‌کند نماینده‌ی دقیق‌تری از جریان انرژی مواد غذایی از یک موجود زنده به دیگری است. اگر به نمودار مراجعه کنید، موجودات زنده‌ای را مشاهده خواهید کرد که بخشی از یک شبکه‌ی غذایی هستند و بسته به جایی که در روابط تولید – مصرف کننده دارند در سطوح مختلف تغذیه‌ای گروه بندی می‌‌شوند. بنا بر این ممکن است گونه‌های متعددی در یک سطح تغذیه‌ای موجود باشند، که طعمه‌ها و حیوانات طعمه خواری برای حیواناتِ یک سان هستند. یک زنجیره‌ی غذایی ساده در بیوم اقیانوس از فیتو پلانکتون‌ها، زئو پلانکتون‌ها، مصرف کنندگان اولیه و مصرف کنندگان ثالثیه تشکیل می‌شود. این توالی در نمودار زیر مشهود است. بیوم دریایی بزرگترین بیوم در جهان است، و در نتیجه به شبکه‌های پیچیده‌ی مواد غذایی کمک می‌کند. نمودار زیر یک شبکه‌ی غذایی ساده را نشان می‌دهد.
یادداشت: در این نمودار، در پایین‌ترین سطح مواد غذایی با طعمه‌ها شروع می کنیم، و فلش‌ها در هر سطح حیوانات طعمه خوار را نشان می‌دهند.
نمودار زنجیره‌ی غذایی اقیانوسی
پایین‌ترین سطح تغذیه‌ای یک زنجیره‌ی غذایی اقیانوسی از تولیدکنندگان اولیه‌ای تشکیل می‌شود که در مورد بیوم دریایی جزو فیتوپلانکتون‌ها هستند. فیتوپلانکتون‌ها گیاهان دریایی تک سلولی هستند که در لایه‌های سطحی اقیانوس زندگی می‌کنند، و از انرژی خورشید برای تولید کربو هیدرات‌ها استفاده می‌کنند. آنها این کار را با تبدیل دی اکسید کربن و سایر مواد مغذی و با استفاده از انرژی خورشید انجام می‌دهند. نود و پنج در صد از کل انرژی مواد غذایی در این سطح تغذیه‌ای از فیتوپلانکتون‌ها ناشی می‌شود.
همان طور که در نمودار دیده می‌شود، سطح بعدی از زئوپلانکتون‌هایی مانند میگو، چتر دریایی، نرم تنان و غیره تشکیل می‌شود. آنها برای ادامه‌ی زندگی به فیتوپلانکتون‌ها وابسته هستند. در برخی از موارد، زئوپلانکتون‌های بزرگتر از انواع کوچکتر تغذیه می‌کنند. به علت این تعویض مصرف کننده و تولید کننده است که یک زنجیره‌ی غذایی، که منعکس کننده‌ی انتقال انرژی است، لزوماً دقیق نمی‌باشد.
نمودار زنجیره‌ی غذایی اقیانوسی
سطح تغذیه‌ای بعدی از حیوانات دریایی مانند ماهی‌های کوچک و سخت پوستانی مانند ساردین‌ها، ماهی‌های حشینه (ساردین یا حشینه یا مومغ دارای رنگ سفید است و طول آن بین 10 تا 20 سانتی متر می‌باشد)، خرچنگ‌ها، و خرچنگ‌های دراز تشکیل می‌شود. این سطح از زئوپلانکتون‌ها تغذیه می‌کنند، و همان طور که در نمودار دیده می‌شود مصرف کنندگان سطح بعدی از آنها تغذیه می‌کنند. این مصرف کنندگان شامل شمشیر ماهی، ماهی تن، هشت پا و غیره هستند. سطح تغذیه‌ای بعدی از حیوانات طعمه خوار یا مصرف کنندگان ثالثیه شامل نهنگ‌ها، کوسه‌ها و غیره تشکیل می‌شود.
نمودار زنجیره‌ی غذایی اقیانوسی در این مقاله تنها بخشهای سطحی را نشان می‌دهد. شبکه‌ی غذایی بیوم دریایی بسیار پیچیده‌تر است و در این مقاله نمی‌توان به توضیح مفصل در باره‌ی آن پرداخت. این یک روش ساده برای درک رخ داد انتقال انرژی در سیستم دریایی، و هم چنین یک روش بسیار خوب برای توصیف زیست‌ شناسی دریایی برای کودکان است.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.