اسطوره ي انسان- گياه

اين دو نام در منابع مختلف به صورت هاي گوناگون، از جمله « مشيک و مشيانک » ، « مهلا و مهليانه » ( مسعودي )، « ملهي و ملهيانه » ( بيروني )، « ماري و ماريانه »( طبري ) « مرد و مردانه » ( شکل خوارزمي آن ) و نظاير آن آمده است.
پنجشنبه، 24 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اسطوره ي انسان- گياه
اسطوره ي انسان- گياه
 
 

 

نويسنده: احمد ضابطي جهرمي





 

اين دو نام در منابع مختلف به صورت هاي گوناگون، از جمله « مشيک و مشيانک » ، « مهلا و مهليانه » ( مسعودي )، « ملهي و ملهيانه » ( بيروني )، « ماري و ماريانه »( طبري ) « مرد و مردانه » ( شکل خوارزمي آن ) و نظاير آن آمده است.
« مشيه و مشيانه در اوستا به معني درگذشتني و فناپذير و مردم آمده است. درگات ها نيز کلمات مَشَ و مَرتَ به معين انسان و بشر درگذشتني مي باشد. »(1) ( کلمات مذکور در تفسير پهلوي به مرتم ترجمه شده که همان مردم به زبان فارسي دري امروزي است(2) و به جاي انسان عربي به کار مي رود و هم ريشه با مردن يعني درگذشتن است.(3) مَشَ در کلمه ي امشاسپند نيز به معني مرگ است و امش مخالف آن و به معناي بي مرگي است. « مر » در جزيي از واژه ي « امرداد » ( امرتات ) به معني نمردني و بي مرگ است. )(4)
مشي و مشيانه اولين زوج بشر در اساطير ايران اند ( آدم و حواي ايراني ). طبق اسطوره، چون هنگام مرگ کيومرث فرا رسيد، او بر پهلوي چپ به زمين درغلتيد و نطفه اش بر خاک ريخت. خورشيد آن را پاک و مطهر ساخت و پس از گذشت چهل سال، دو گياه با نام هاي مشي و مشيانه به صورت گياه ريواس ( ريباس ) از نطفه ي کيومرث پديد آمد.
« آن دو در آغاز آن چنان به هم پيچيده بودند که بازوهاي آن ها از پشت به شانه هايشان آويخته و اندام هايشان به هم چسبيده بود، سپس آن دو، چهره ي بشري يافتند و روح در آن ها دميده شد. »(5)
« در بندهش آمده: هنگام مرگ از صلب کيومرث نطفه اي خارج شد و به واسطه ي اشعه ي خورشيد تصفيه گرديد و در جوف خاک محفوظ بماند پس از چهل سال از آن نطفه گياهي به شکل دو ساقه ي ريواس به هم چسبيده در مهرماه و مهروز ( مهرگان ) از زمين روييد. آن گاه آن ها شکل انسان به خود گرفتند که در قامت و چهره شبيه يکديگر بودند؛ يکي نر موسوم به مشيه و ديگري ماده موسوم به مشيانه. با گذشت پنجاه سال آن دو با يکديگر ازدواج کردند و پس از 9 ماه از آنان يک جفت نر و ماده پا به عرصه ي وجود نهاد. از اين يک جفت، هفت جفت دختر و پسر متولد شد، يکي از جفت ها موسوم بوده به سيامک، و زنش موسوم به نساک. »(6) دکتر مهرداد بهار، جنس اين گياه روايس را از از جنس گياهي دانسته که امروز آن را مهرگياه مي خوانند. ( در بخش بعدي به ريواس و مهرگياه، هر يک به طور جداگانه، خواهيم پرداخت. )
اهورامزدا مشي و مشيانه را به پارسايي ستود و آن دو، خوش دل، قدم به جهان نهادند و نخستين کلمات را در ستايش او به زبان راندند.
چون مشي و مشيانه به هيئت انسان درآمدند، اهورامزدا آن ها را آگاه کرد که پدر و مادر جهانيان اند و بايد پيرو داد و دين نيکو باشند. آن دو، نخست به خداوندي هرمزد گواهي دادند (7) ، اما به فريب ديوان به گناه گراييدند، به قرباني پرداختند و نيز جامه ساختند و نخ رشتند و آهن گداختند و درخت بريدند و ظرف چوبين ساختند، با هم نزاع کردند و برهم رشک بردند. (8)
به روايت ابوريحان بيروني ( در آثار الباقيه )، مشي و مشيانه پنجاه سال زندگي کردند و از طعام و شراب بي نياز بودند و هرگز غمي در دل نداشتند، تا اين که اهريمن به صورت پيرمردي بر آنان ظاهر شد و گفت: ميوه هاي درختان را بخوريد و خود نيز به خوردن مشغول شد و نيز شرابي براي ايشان فراهم کرد و به آن ها نوشانيد و از آن روز مشي و مشيانه در رنج و بلا افتادند ( داستان آدم و حوا ). سرانجام آتش هوس، نخست در مشي و سپس در وجود مشيانه زبانه کشيد و پس از نه ماه دو بچه از آن ها زاييده شد، ولي محبت آن ها به نوزادان به حدي بود که يکي را مادر و ديگري را پدر در کام کشيد، اهورامزدا را دل بسوخت و صفت لذيذ بودن ( گوشت ) را از فرزندان آدمي سلب کرد و آن ها را به کثافت رحم آلود، چنان که از آن پس فرزندان خود را نخوردند. سپس هفت جفت نر و ماده از آن ها پديد آمد و از هر کدام طي پنجاه سال فرزنداني زاده شد و مشي و مشيانه در صد سالگي جهان را بدرود گفتند. اهورامزدا کاشتن گندم را به آن ها آموخت و آن ها را به تهيه ي لباس و پرورش ستوران و دروگري واقف ساخت.
« از فرزندان آن ها همه ي نژادهاي مردم پديد آمد و به فرمان دادار، هر نژاد در سرزميني و اقليمي به سر مي برند. ( انواع نژادهاي ايراني و انيراني. انيرانيان شامل توران، چيم، روم، تازيان، مازندرانيان و ... مي شوند. ) ديگران نيز از نژاد کيومرث پديد آمدند که برخي شکل و اندازه ي تنشان دگرگون است. کَپّي يعني ميمون، فروترين آنان است. »(9)
« در شاهنامه ي فردوسي، سخني از مشي و مشيانک نيامده و سيامک، مستقيماً فرزند کيومرث خوانده شده، در حالي که بندهش، از تن کيومرث، مشي و مشيانه و از اين دو، يسامک ( سيامک ) پديد مي آيد. »(10)

پي‌نوشت‌ها:

1- دانش نامه ي مزديستا، ص 430.
2- « مرد ( مرت ) در کتيبه هاي هخامنشي و اوستا به معني مردن است. از همين ريشه است کلماتي چون مرتيا و مشيا در اوستا که به معني درگذشتن و مردني، فناپذير و مردم آمده است. در گات ها نيز کلمه ي مَشَ و مَرتَ به معني انسان و بشر درگذشتني است. نام کَيَه مِرتَن، که در پهلوي گيومرد و در فارسي کيومرث شده، ترکيبي است از دو جزء که جزء اول گيه به معني جان و زندگي است و جزء ديگر؛ مرتن، صفت است و به معني مردني و فناپذير، که مجموعاً مي شود زنده ي فاني، يعني مردم و انسان » ( دانش نامه ي مزديسنا، صص 414 و 430 ).
3- همان، ص 430.
4- همان جا.
5- فرهنگ اساطير و اشارات داستان، ص 393.
6- دانش نامه ي مزديسنا، صص 436-435.
7- « هنگامي که مشي و مشيانه از زمين روييدند، نخست آب، سپس گياه، پس شير و آن گاه گوشت خوردند. مردم نيز چون مرگشان فرا رسد، نخست گوشت، پس شير و آن گاه از نام خوردند بازمانند و تنها تا موقع مردن آب خوردند. » ( پژوهشي در اساطير ايران، ص 181 ).
8- گناه نخستين مرد و زن در اساطير ايراني، دروغ انديشيدن و دروغ گفتن است، بدين سبب روان آن ها تا آخرين لحظه در دوزخ خواهد ماند.
9- پژوهشي در اساطير ايران، ص 75.
10- فرهنگ اساطير و اشارات داستاني، ص 393.

منبع مقاله :
ضابطي جهرمي، احمد؛ (1389)، پژوهش هايي در شناخت هنر ايران، تهران: نشر ني، چاپ اول.



 

 

 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
تعجب مجری شبکه منوتو از قدرت نیروهای ویژه حزب الله!
play_arrow
تعجب مجری شبکه منوتو از قدرت نیروهای ویژه حزب الله!
حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به محله اللیلاکی
play_arrow
حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به محله اللیلاکی
شعار مردم بعد از تجمع در میدان فلسطین در واکنش به اتفاقات لبنان: انتقام انتقام!
play_arrow
شعار مردم بعد از تجمع در میدان فلسطین در واکنش به اتفاقات لبنان: انتقام انتقام!
ارتباط مستقیم شبکه سه با لبنان / خبرنگار شبکه سه روی آنتن تلویزیون: اگر سیدحسن نصرالله شهید شده باشد...
play_arrow
ارتباط مستقیم شبکه سه با لبنان / خبرنگار شبکه سه روی آنتن تلویزیون: اگر سیدحسن نصرالله شهید شده باشد...
واکنش آنتونی بلینکن وزیرخارجه ‎آمریکا به اتفاقات ساعات اخیر در لبنان
play_arrow
واکنش آنتونی بلینکن وزیرخارجه ‎آمریکا به اتفاقات ساعات اخیر در لبنان
ضامن سلامت حرکت ملت ایران
play_arrow
ضامن سلامت حرکت ملت ایران
آب خوردن عجیب رییس شورای ریاستی انتقالی هائیتی هنگام سخنرانی در سازمان ملل!
play_arrow
آب خوردن عجیب رییس شورای ریاستی انتقالی هائیتی هنگام سخنرانی در سازمان ملل!
برجام و FATF پوشش‌هایی برای جاسوسی
play_arrow
برجام و FATF پوشش‌هایی برای جاسوسی
نتانیاهو در سازمان ملل باز هم تابلو و نقشه از ایران به نمایش گذاشت!
play_arrow
نتانیاهو در سازمان ملل باز هم تابلو و نقشه از ایران به نمایش گذاشت!
پیام صوتی کودک ایرانی خطاب به امام حسین (ع)
play_arrow
پیام صوتی کودک ایرانی خطاب به امام حسین (ع)
ماجرای عصبانیت رهبر انقلاب از بنی‌صدر از زبان محسن رضایی
play_arrow
ماجرای عصبانیت رهبر انقلاب از بنی‌صدر از زبان محسن رضایی
شنیده شدن صدای تیراندازی در هنگ مرزی منطقه تهلاپ میرجاوه
play_arrow
شنیده شدن صدای تیراندازی در هنگ مرزی منطقه تهلاپ میرجاوه
گزارش یک جنگ
play_arrow
گزارش یک جنگ
مسئول رسانه‌ای حزب‌الله: سیدحسن نصرالله در محل حمله نبوده و در سلامت است
play_arrow
مسئول رسانه‌ای حزب‌الله: سیدحسن نصرالله در محل حمله نبوده و در سلامت است
وحیدی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه در شبکه خبر: هر فرمانده‌ای شهید می‌شود فرمانده‌ای دیگر به میدان می‌آید
play_arrow
وحیدی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه در شبکه خبر: هر فرمانده‌ای شهید می‌شود فرمانده‌ای دیگر به میدان می‌آید