عدد ابجدی: 731 الخالق به معنی آفریننده ی اشیاء می باشد و مداومت بر آن برای استحکام و نورانی شدن قلب مؤثر است و در بعضی کتب است که هر کس این اسم را بسیار گوید خداوند متعال او را به علوم حِکمیّه و معارف الهیه و دقایق معانی مطلّع گرداند و اگر کسی پنج هزار و صد و ده مرتبه این اسم را بخواند هرچه از خدا بخواهد فی الحال مستجاب گردد و همراه داشتن این مربّع نیز فواید بسیار دارد:
180 |
193 |
190 |
187 |
191 |
186 |
181 |
192 |
185 |
188 |
195 |
182 |
194 |
183 |
184 |
189 |
شکل شماره (1)
پژوهه در مفهوم الخالق از مترجم
از مادّه «خَلق» (بر وزن حلق) در اصل به معنی «اندازه گیری» است. هنگامی که یک قطعه چرم را برای بریدن، اندازه گیری می کنند، عرب واژه «خلق» در باره ی آن به کار می برد و از آنجا که در آفرینش مسأله ی اندازه گیری بیش از همه چیز اهمیت دارد این کلمه خلق درباره ی آن به کار رفته است.این واژه از اسمای خداوند و به معنی «آفریننده» می باشد که لفظ صریح آن نُه بار و صیغه ی مبالغه ی آن «خلّاق» نیز دوبار در قرآن کریم ذکر شده است. بنابه گزارش فخررازی این واژه در برخی از آیات به معنی تقدیر و در برخی دیگر به معنی ایجاد و ابداع است.
همچنین به دلالت آیه ی «بدیع السموات و الارض» خلق آسمانها و زمین به معنی ایجاد و ابداع آنهاست.
توصیف غیر خداوند تبارک و تعالی به «خالق» به معنای هستی بخش جایز نیست، ولی به اذن حقتعالی و با گرفتن فیض از جانب او خلق به معنای تصرّف در تکوین و ولایت تکوینی امکان پذیر است. چنان که وقتی می فرماید: «فَتَبارَکَ اللهُ اَحسَنُ الخالِقینَ» یعنی صحیح است که غیرخداوند را هم به خالق بودن توصیف کرد. همین طور درباره ی حضرت عیسی (علیه السلام) آمده است: «به درستی که من خلق می کنم برای شما از گِل، مانند صورت مرغی». شک نیست نوع خلقت عیسی (علیه السلام) ابداع و ایجاد نبوده است بلکه از گِل، صورت مرغی را ساخته است سپس از مبدأ فیض افاضه ی روح به هیأت طیر درآمده است.
کلمه ی «خلق» به معنی اندازه گیری و صنعت درباره ی غیر خداوند صادق است، ولی البته «خلق خدا» با خلق غیر او از جهات گوناگونی متفاوت است.
خداوند مادّه و صورت اشیاء را می آفریند. در حالی که اگر انسان بخواهد چیزی ایجاد کند تنها می تواند با استفاده از مواد موجود این جهان، صورت تازه ای به آن ببخشد. مثلاً از مصالح ساختمانی خانه ای بسازد، یا از آهن و فولاد، اتومبیل یا کارخانه ای اختراع کند. از سویی دیگر خلقت و آفرینش خداوند نامحدود است و او آفریدگار همه چیز است.
منبع : شریف کاشانی، ملاحبیب الله؛ (1383)، خواص و مفاهیم اسماء الله الحُسنی(نامهای زیبای خداوند)، ترجمه ی محمدرسول دریایی، تهران: نشر صائب، چاپ ششم