نويسنده: علي محمد رفيعي محمدي
يکي از روش هاي تربيت « موعظه » است. موعظه با تعليم و سخنراني و اقامه برهان تفاوت دارد و از تأثير ويژه اي برخوردار است. به هنگام وعظ، سخن به گونه اي به شنونده القاء مي شود که در قلب او نفوذ مي کند و حالت رقت و صفا و نورانيّت در او به وجود مي آورد. گرچه موعظه غالباً به صورت خطايي القاء مي شود، و در آن از براهين عقليه استفاده نمي شود؛ اما اثر آن بيشتر از استدلال هاي عقلي است.
امام حسين (عليه السلام) در شب و روز عاشورا بسيار نصيحت کرد، به طوري که در روايت تعبير شده که حضرت در نصيحت و موعظه مبالغه کرد. هم چنين در نامه هايي که حضرت علي (عليه السلام) براي فرزندش امام حسن (عليه السلام) مي نويسد نقش موعظه کاملاً برجسته و شفاف است. در يکي از نامه ها حضرت مي فرمايد: « پسرم! قلبت را با موعظه مونس کن »(1)
موعظه |
حکمت |
با دل کار دارد |
با عقل کار دارد |
تذکر است |
تعلیم و یادگیری است |
غفلت را از بین می برد |
جهل را از بین می برد |
بیداری است |
آگاهی است |
موعظه کننده باید خود عامل باشد |
در حکمت، از گمراه هم می توانید حکمت را بگیرید |
حضرت علي (عليه السلام) به امام حسن (عليه السلام) مي فرمايد: « احي قلبک بالموعظة؛ » (2) موعظه فطرت انسان را بيدار مي کند و در دل مي نشيند و از دليل و برهان و امر و نهي بيشتر تأثير دارد. پندپذيري استعدادي است که در جان انسان نهاده شده و براي قبول تربيت آماده اش ساخته است. پند و نصيحت يک نياز طبيعي است ممکن است کسي از تعليم ديگران بي نياز باشد؛ اما هيچ کس نيست که از موعظه بي نياز باشد. حتي دانشمندان و افراد صالح نيز گاهگاهي به موعظه نيازمند مي شوند. اسلام نيز موعظه را امري مفيد و مؤثر مي داند و در ارزش و اهميت آن احاديث فراواني آمده است.
آيات و روايات در مورد موعظه و نصيحت
قرآن مي فرمايد: « اين کتاب محبّت و بيان است براي مردم و هدايت و موعظه براي پرهيزکاران ».(3)قرآن کريم: « اي مردم! اين قرآن از جانب خدا براي شما موعظه آمده و شفاي دل هاي شما و هدايت و رحمت براي مؤمنين است ».(4)
قرآن کريم: « مردم را تذکر و پند بده؛ زيرا تذکر براي مؤمنين سودمند است ».(5)
خداوند در قرآن به پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايد: « مردم را به وسيله حکمت و موعظه حسنه به راه پروردگارت دعوت کن ».(6)
حضرت علي (عليه السلام) مي فرمايند: « به سبب موعظه غفلت زدوده مي شود ».(7)
علي (عليه السلام) مي فرمايند: « موعظه و پند مايه حيات دل هاست ».(8)
امام خميني (عليه السلام) مي فرمايند: انسان بايد هم خودش را موعظه کند و هم در معرض موعظه واقع بشود. هيچ انساني نيست که محتاج موعظه نباشد. منتها انسان هاي والا، واعظ آنان خداست.
نکاتي که در نصيحت و موعظه بايد رعايت شود
1- کسي که مي خواهد پند و اندرز بدهد بايد خودش عامل باشد و علاوه بر تذکر زباني، از نظر رفتار و کردار هم اهل عمل باشد. امام صادق (عليه السلام) فرمودند: « چنانچه عالم به علم خود عمل نکند، موعظه اش از قلوب زايل مي شود؛ چنان که باران از جاي صاف مي لغزد. »(9)2- موعظه در خفا و به صورت خصوصي به فرد عرضه گردد تا فرد در مقابل آن مقاومت نکند؛ يا اين که اگر در جمع بيان مي شود شخص خاصّي را در نظر نداشته باشد.
3- موعظه و نصيحت کوتاه باشد تا بهتر مورد قبول قرار گيرد، خصوصاً در مورد نصيحت کودکان.
4- موعظه بايد رسا و بليغ و سنجيده باشد. خدا در قرآن مي فرمايد:
( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدِيداً )؛(10)
اي کساني که ايمان آورده ايد تقوا پيشه کنيد و سخن حق بگوييد.
5- بايد در کمال نرمي و ملايمت و خيرخواهي نصيحت کرد. خداوند در قرآن به حضرت موسي (عليه السلام) مي فرمايد: « با فرعون با نرمي صحبت کن ».(11)
6- در نصيحت کردن از مقايسه، تحقير و سرزنش پرهيز کنيد.
پي نوشت ها :
1-مثنوي معنوي، دفتر اول، ج1، ص 175.
2-مستدرک الوسايل، ج2، ص 102.
3- آل عمران: 138.
4- يونس: 57.
5- الذاريات: 55.
6- نحل: 125.
7- اسلام و تعليم و تربيت، ص 155.
8- غررالحکم، ص 285.
9-بحارالانوار، ج3، ص 39.
10- طه: 43.
11-احزاب: 70.
رفيعي محمدي، علي محمد (1392)، بيست اصل در تربيت: اصول برقراري ارتباط با کودکان و نوجوانان، قم، انتشارات رسول اعظم (ص)، چاپ دهم