ناشناس
سلامبرادرم نمازش رو خیلی تند میخونه.وچون از من بزرگتره...
سلام
برادرم نمازش رو خیلی تند میخونه.وچون از من بزرگتره نمیتونم بهش بگم اشتباهه.میترسم صحت نمازش مشکل پیدا کنه.اصلا من نمیدونم در رکوع چقدر ذکر میگه.از بس سریع بلند میشه.آیا فقط یک سبحان الله کافیه؟به علاوه اینکه فکر نمیکنم تاحالا توجه کرده که ببینه تلفظش صحیحه یا نه؟
چکار کنم؟نگرانم نمازهاش مشکل پیدا کنه و مقبول نباشه.....ممنون
مشاور: حجة الاسلام منتظمی
با تشکر از اعتماد شما به مشاوره راسخون/ اشکال ندارد به او بگویید با حوصله بیشتر نماز بخواند مختصر ناراحت شدن اشکال ندارد .ولی اگر به ناراحتی یا دلخوری منجر می شود که معمولا اینجور نیست چیزی نگویید. امربه معروف کنید ولی با احتیاط و آرامش و زبان نرم و مهربانانه تا طرف مقابل ناراحت نشود. در مورد ذکر رکوع و سجود باید گفت انسان هر ذکری که در رکوع و سجود بگوید کافی است و احتیاطاً [1] آن ذکر به اندازه سه مرتبه "سبحان الله" یا یک مرتبه "سبحان ربی العظیم و بحمده" باشد. [2] در باره اذکاری که می توان در رکوع و سجود گفت روایاتی به ما رسیده است: در روایتی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که فرمودند: "من از قرائت در رکوع و سجود نهی شده ام. پس در رکوع خداوند را بزرگ بدارید و در سجده زیاد دعا کنید که سزاوار است مستجاب شود". [3] امام صادق (ع) از پدر بزرگوارشان و او از امیرالمؤمنین (ع) روایت کرده: "قرائتی در رکوع و سجود نیست. در رکوع و سجود تنها مدح خدای عز وجل است و بعد از آن درخواست و دعا، پس قبل از دعا با مدح و ثنای خدای عزوجل شروع کنید، سپس دعا کنید". [4] بنابر این می توان گفت هر ذکری در رکوع و سجود مطلوب است. علامه مجلسی ذیل این حدیث فرموده اند: این حدیث دلالت بر استحباب ذکر و دعا در رکوع دارد. [5] و گفتن ذکر صلوات نیز در رکوع و سجود مستحب است بعد از ذکر یا قبل از آن [6] و این هم خود نوعی دعا است. سخن آخر این که اگر می دانیم عارف یا عالمی در نماز خود عملی را با استناد به روایات صحیح انجام می دهد و رعایت کرده است که از نظر فتوای مراجع تقلید در رساله های عملیه منعی نداشته باشد، اشکالی ندارد و گر نه نمی توان به آن استناد و بر طبق آن عمل کرد. [7] نظر آیت الله بهجت: مسئله کافى بودن هر ذکرى که خواست بگوید در رکوع خالى از وجه نیست، ولى احتیاط مستحبّ آن است که سه مرتبه "سبحان اللَّه" یا یک مرتبه "سبحان ربّى العظیم و بحمده" بگوید. وی در مورد ذکر سجده می گوید: کفایت هر ذکرى که در سجده بگوید، خالى از وجه نیست، ولى احتیاط مستحب آن است که سه مرتبه سبحان اللَّه یا یک مرتبه سُبْحانَ رَبِّیَ الْأَعْلى وَ بِحَمْدِهِ بگوید. [8] [1] این احتیاط از دیدگاه امام خمینی (ره) احتیاط واجب است. [2] توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 562. [3] وسائلالشیعة، ج 6، ص 309 . "وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ هَارُونَ الزَّنْجَانِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ عَبْدِ الْعَزِیزِ عَنْ أَبِی عُبَیْدٍ الْقَاسِمِ بْنِ سَلَّامٍ بِأَسَانِیدَ مُتَّصِلَةٍ إِلَى النَّبِیِّ ص قَالَ إِنِّی قَدْ نَهَیْتُ عَنِ الْقِرَاءَةِ فِی الرُّکُوعِ وَ السُّجُودِ فَأَمَّا الرُّکُوعُ فَعَظِّمُوا اللَّهَ فِیهِ وَ أَمَّا السُّجُودُ فَأَکْثِرُوا فِیهِ الدُّعَاءَ فَإِنَّهُ قَمِنٌ أَنْ یُسْتَجَابَ لَکُمْ أَیْ جَدِیرٌ وَ حَرِیٌّ أَنْ یُسْتَجَابَ لَکُمْ. [4] عبدالله بن جعفر حمیری قمی، قرب الاسناد، ص 66؛ وسائلالشیعة، ج 6، ص 309- 8046، عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ فِی قُرْبِ الْإِسْنَادِ عَنِ السِّنْدِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِی الْبَخْتَرِیِّ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ أَنَّ عَلِیّاً ع کَانَ یَقُولُ لَا قِرَاءَةَ فِی رُکُوعٍ وَ لَا سُجُودٍ إِنَّمَا فِیهِمَا الْمِدْحَةُ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ثُمَّ الْمَسْأَلَةُ فَابْتَدِءُوا قَبْلَ الْمَسْأَلَةِ بِالْمِدْحَةِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ثُمَّ اسْأَلُوا بَعْدَهُ.