ن

سقط فرزند

بنده ۳۰ سال سن دارم و متاهل میباشم و ثمره ازدواجم دو بچه اولی یک پسر ۶ ساله که مهر امسال باید بره به پیش دبستان که در اثر به دنیا امدن فرزند دوم و چنانچه نیازمند مراقبت زیاد می باشد پسرم دچار نوعی افسردگی و حساس بودن شده است و یک دختر ۳ ساله که بیماری سی پی داره و احتیاج به مراقبت و نگهداری بنده جدیدا"متوجه شدم که ۲۰روزه باردار می باشم در مورد مشکل بچه ام با دکتر صحبت کردم و اونها سقط جنین رو ترجیح دادن و گفتن با توجه به اینکه دو بچه کوچک دارین و اینکه دومی بیمار و احتیاج به نگهداری و مراقبت خاص دارد و حساس بودن شدید بچه تولد نوزاد جدید را کاری بس سخت و مشکل دانستند و اینکه تولد کودک جدید اشتباه می باشد چون با وجود ۳ بچه صلاحیت نگهداری و مراقبت از هر ۳ را نداشته و در روند تربیت و رشد هر ۳ کودک اختلال پیش می اید حال در تصمیم گیری اینکه این جنین ۲۰ روزه را نگه دارم یا نه دچار نوعی وسواس فکری شده ام و اینکه همسرم تمایلی به داشتن فرزند جدید ندارد و اسرار دارد که باید سقط شود راه خوب و بد را نمی توانم تشخیص دهم لطفا"در این مورد راهنماییم کنید
يکشنبه، 4 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسن نجفی
موارد بیشتر برای شما

ن

سقط فرزند

ن ( تحصیلات : لیسانس ، 30 ساله )

بنده ۳۰ سال سن دارم و متاهل میباشم و ثمره ازدواجم دو بچه اولی یک پسر ۶ ساله که مهر امسال باید بره به پیش دبستان که در اثر به دنیا امدن فرزند دوم و چنانچه نیازمند مراقبت زیاد می باشد پسرم دچار نوعی افسردگی و حساس بودن شده است و یک دختر ۳ ساله که بیماری سی پی داره و احتیاج به مراقبت و نگهداری بنده جدیدا"متوجه شدم که ۲۰روزه باردار می باشم در مورد مشکل بچه ام با دکتر صحبت کردم و اونها سقط جنین رو ترجیح دادن و گفتن با توجه به اینکه دو بچه کوچک دارین و اینکه دومی بیمار و احتیاج به نگهداری و مراقبت خاص دارد و حساس بودن شدید بچه تولد نوزاد جدید را کاری بس سخت و مشکل دانستند و اینکه تولد کودک جدید اشتباه می باشد چون با وجود ۳ بچه صلاحیت نگهداری و مراقبت از هر ۳ را نداشته و در روند تربیت و رشد هر ۳ کودک اختلال پیش می اید حال در تصمیم گیری اینکه این جنین ۲۰ روزه را نگه دارم یا نه دچار نوعی وسواس فکری شده ام و اینکه همسرم تمایلی به داشتن فرزند جدید ندارد و اسرار دارد که باید سقط شود راه خوب و بد را نمی توانم تشخیص دهم لطفا"در این مورد راهنماییم کنید


مشاور: خانم طیبه قاسمی

با عرض سلام خدمت شما خواهر گرامی خواهر عزیزم ، در بین آفریدگان، انسان ویژگی بسیار ممتازی دارد که دربین همه‌ی موجودات به او برتری بخشیده است. از منظر قرآن کریم، انسان به منظور امتحان و آزمایش که زمینه‌ساز سعادت حقیقی اوست پا به این جهان گذاشته است تا با حسن اختیار خویش، طریق عبودیّت خداوند را برگزیده و طی کند و از این رهگذر به مقام قرب الهی و خلیفه‌اللهی نائل گردد . ارزش انسان در نزد خداوند متعال به حدی است که اگر کسی جان انسانی را بگیرد ،جانی در مقابل آن باید داده شود، و این یعنی شدیدترین مجازات.وقتی کسی قتل می کند به هر انگیزه ای اسمش را قاتل می گذارند،جامعه او را طرد می کند و پایگاه اجتماعی خود را از دست می دهد.درست است که سالیانه هزاران انسان در سراسر دنیا به علل مختلف کشته می شوند ،در اثر جنگ ها و فساد ها ،بحث ما اینجا ریشه یابی یا تقبیح چنین قتل هایی نیست.می خواهیم در مورد قاتلینی صحبت کنیم که موهبت های پاک و معصوم خدای متعال را بدون هیچ جرم و گناهی می کشند ،حتی فرصت تنفس هم به آن ها نمی دهند.بحث ما در جامعه خودمان است در بین مردمی مسلمان و خدا جو که چون مردم قوم جاهلیت ، دست به قتل فرزندان خود می زنند ، بله شاید تعجب کنید اما این واقعیتی است که به وفور در جامعه ما دیده می شود.عده ای هم بچه دار شدن و یا تعدد فرزندان را بی فرهنگی و به اصطلاح عامیانه "بی کلاسی " می دانند و در صورت باردار شدن اقدام به سقط جنین می کنند و در بسیاری از این موارد با زن و شوهر هم عقیده هستند.باید به این خانواده های به اصطلاح با فرهنگ گفت که شما "قاتل" هستید قاتل فرشته های پاک و معصوم خداوند.کار شما تفاوتی با قوم عصر جاهلیت ندارد.این حکایات را که می شنویم در عجب می مانیم که چطور والدینی به این سنگدلی وجود داشته اند ، و غافلیم که در جامعه خودمان پر است از مادران و پدرانی که به هزار و یک انگیزه واهی فرزندی را که خداوند متعال به آن ها هدیه می دهد قبل از اینکه فرصت تنفسی پیدا کنند با انواع و اقسام راه ها قصابی می کنند! بله صحبت ما در مورد پدیده شوم سقط جنین است که در اسلام حرام شمرده شده و از گناهان کبیره است، کسی که سقط جنین می کند یک انسان را کشته است، و کسی که انسانی را بکشد نامش می شود"قاتل".و این در حالی است که قتل نفس آن هم از نوع عمدی هیچ توجیهی ندارد و از بزرگترین گناهان در همه ادیان الهی محسوب می شود.متأسفانه این روزها مادران زیادی هستند که بدون توجه به خواست و اراده الهی مبادرت به سقط جنین و قتل فرزندان خود می کنند.در فارسی ضرب المثلی داریم با این عنوان :«آنکه دندان دهد،نان دهد» آن که ما را خلق کرده روزیمان را هم می دهد،روزی بچه های ما را هم می دهد.وقتی خداوند اراده کرد به خانواده ای فرزندی دهد نباید با خواست خداوند متعال مخالفت کرد.میان فقهاى شیعه در باب حرمت سقط جنین اختلاف نظرى نیست. از نظر آنان رشد جنین داراى یک پیوستار است و نمى‏توان مرحله‏اى را از مرحله دیگر جدا کرد و مانند پاره‏اى از فقهاى اهل سنت، سقط را تا جایى مجاز و پس از آن حرام دانست. البته همه فقها با توجه به رشد جنین و مرحله‏اى که در آن به سر مى‏برد، دیه‏اى متناسب با آن در نظر مى‏گیرند، مثلاً دیه جنین پنج‏ماهه را با جنین یک‏ماهه برابر نمى‏دانند. این از جنبه حقوقى و وضعى سقط جنین است، و گرنه از نظر تکلیفى میان فقها تفاوتى در حرمت سقط جنین در هر مرحله‏اى که باشد نیست. این حرمت همه مراحل باردارى را فرا مى‏گیرد. استفتاآتى که از فقهاى شیعه مى‏شود و پاسخ آنان گویاى این وحدت نظر است. براى مثال امام خمینى در برابر استفتاى «آیا بعد از انعقاد نطفه از بین بردن آن جایز است؟» پاسخ مى‏دهد: «بعد از انعقاد نطفه جایز نیست»( رساله توضیح المسائل، امام خمینى، مركز نشر فرهنگى رجاء، 1366، ص‏746.)البته این حکم شامل استثنائاتی هم می شود مثل اینکه: بارداری از تجاوز به عنف حاصل شده باشد یا برای مادر خطر جانی داشته باشد. که در این صورت سقط جنین قبل از ولوج روح، اشکال ندارد، ولى بعد از دمیدن روح جایز نیست حتّى اگر ادامه حاملگى براى حیات مادر خطرناک باشد مگر آنکه استمرار باردارى، حیات مادر و جنین هر دو را تهدید کند و نجات زندگى طفل به هیچ وجه ممکن نباشد ولى نجات زندگى مادر به تنهایى با سقط جنین امکان داشته باشد. که این متوجه حال شما نیست ، اگر به اختیار خود جنین را سقط كنند نه تنها مشمول شفاعت جنین سقط شده نمى‏شوند بلكه علاوه بر پرداخت دیه و كفاره جمع در دنیا، طفل در آخرت از پدر و مادرى كه به اختیار خودشان او را سقط كرده‏اند شكایت مى‏كند .جنین از وقتى که در رحم قرار مى‌ گیرد، به مدت 40 روز، نطفه است. و دیۀ اسقاط آن در این مدت 20 مثقال شرعى طلاى سکه ‌دار است که هر مثقال، هیجده نخود مى ‌باشد، پس از آن، 40 روز علقه یعنى خون بسته شده است و دیۀ آن 40 مثقال است، بعد، 40 روز مضغه یعنى پارۀ گوشتى است، که دیۀ آن 60 مثقال است. (که مجموع چهار ماه مى ‌شود) پس از آن به صورت استخوان مى‌ شود. و دیۀ آن 80 مثقال است. بعد گوشت روییده و صورت‌بندى مى ‌شود، و دیۀ آن 100 مثقال است. و همین که روح در آن دمیده شد، چنانچه پسر باشد دیۀ او هزار مثقال و اگر دختر باشد 500 مثقال شرعى طلاى سکه ‌دار است. و در تمام این صور، اگر عوض هر یک مثقال طلا، ده درهم نقره بدهند کافى است و اگر زن حامله از روى عمد کارى کند که جنین او سقط شود باید دیۀ آن را به تفصیلى که بیان شد به وارث جنین بپردازد و خود او از این دیه ارث نمى‌برد، بلى چنانچه ورثۀ جنین، او را عفو کنند دیه ساقط مى ‌شود ولى در جنینى که روح دمیده شده، کفاره قتل بر او واجب است.ودر کار حرام اجازه همسر هم مهم نیست ،شما موظفید که برای سعادت خود در دنیا و آخرت با خداوند خود معامله کرده و به وظیفه شرعی خود اهمیت دهید ،شما با کمی تلاش و مدیریت روابط خود و کمک گرفتن از اقوام نزدیک میتوانید این شرایط را مدیریت کنید و هیچ گونه توجیهی پذیرفتنی نیست ،شما از کجا میدانید شاید این فرزند آخر شما زمینه سعادت شما را در دنیا و آخرت فراهم کند ،با دستان خود زمینه عذاب وجدان دائمی خود را فراهم نکنید حتی اگر شوهر شما موافق نباشد شما با خداوند معامله کنید ،خداوندی که با تمام عظمتش صلاح مارا بیشتر از دیگران میداند ،به افکار پوچ بعضی از دکترهای دنیاپرست توجه نشان ندهید که ندای شیطان را سر میدهند ،خواهر گلم ،قبول دارم که شرایط زندگی شما سخت است ولی همین سختی های زندگیست که باعث رشد و رسیدن به یک شخصیت شکوفا در افراد میشود ،این دنیا موقتی است پس بدانید رعایت اخلاقیات هم در این دنیا به ما خیر خواهد رساند هم در سرای جاویدان .شما با مطالعه کتاب و گوش دادن به سخنرانی های مهارت های زندگی و فرزند پروری و کمک گرفتن از دوستان و اقوام میتوانید این احساس های پوچ را از ذهن و افکارتان دور سازید ، به خداوند توکل کنید و یقین داشته باشید که اگر دراین امتحان الهی سربلند بیرون بیایید خداوند بهترین ها را برای شما رقم خواهد زد . با آرزوی سلامتی و سعادت در زندگی برای شما



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.