اختلاف همسرم با خانواده ام

سلام وقت بخیر همسرم که به تازگی به خانواده ما پیوسته، با زندایی من بر سر مسائل جزیی به اختلاف برخورده است این درحالی است که در خانواده ما این مسائل جایی ندارد و از من هم میخواهد که با دایی و خانواده اش قطع ارتباط کنم و حتی پاسخ سلام ندهم. از نظر من موضوعات پیش آمده بسیار کوچک و بی اهمیت است ولی برای ایشان بزرگ. با صحبت، ارشاد، ملایمت نتوانستم قانعش کنم که احترام به بزرگتر واجب است حتی اگر مقصر باشد لذا به ناچار به دادوبیداد کشید و باز هم اثری نداشت. از طرفی الان پدر و مادرم بسیار از این موضوع متاثر و ناراحتند و نمیدانم چه کنم. ممنون که راهنمایی میفرماید
يکشنبه، 5 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسن نجفی
موارد بیشتر برای شما

اختلاف همسرم با خانواده ام

( تحصیلات : دکترا ، 30 ساله )

سلام وقت بخیر

همسرم که به تازگی به خانواده ما پیوسته، با زندایی من بر سر مسائل جزیی به اختلاف برخورده است این درحالی است که در خانواده ما این مسائل جایی ندارد و از من هم میخواهد که با دایی و خانواده اش قطع ارتباط کنم و حتی پاسخ سلام ندهم.

از نظر من موضوعات پیش آمده بسیار کوچک و بی اهمیت است ولی برای ایشان بزرگ.

با صحبت، ارشاد، ملایمت نتوانستم قانعش کنم که احترام به بزرگتر واجب است حتی اگر مقصر باشد لذا به ناچار به دادوبیداد کشید و باز هم اثری نداشت.

از طرفی الان پدر و مادرم بسیار از این موضوع متاثر و ناراحتند و نمیدانم چه کنم.

ممنون که راهنمایی میفرماید


مشاور: احسان فدایی

با عرض سلام و تقدیم احترام، خدمت شما پرسشگر محترم، آنچه در خانواده شما رخ داده در بسیاری از خانواده ها نیز رخ می دهد و شاید بتوان گفت کمتر خانواده ای را می توان یافت که چنین اختلافاتی در آن نباشد.

مهمترین نوع برخورد صحیح با همسرتان در این شرایط این است که سعی کنید به نظر او احترام بگذارید و موارد مهم برای ایشن را غیر مهم فرض نکنید و با او بیشتر همدلی کنید. البته ما موافق قطع رابطه نیستیم و معتقدیم اختلافات زنان با یکدیگر نباید منجر شود، مردان نیز با هم اختلاف پیدا کنند. بنابراین تلاش کنید، ضمن همدلی و همراهی با همسرتان رابطه خود را با خانواده دایی و خانواده ایشان قطع ننمایید زیرا این کار موجب گسترش هرچه بیشتر اختلافات می شود.

وقتی دو نفر با هم ازدواج می کنند، در واقع گستره وسیعی از ارتباطات اجتماعی را تشکیل می¬دهند. بخش عمده¬ای از این روابط بین زن و شوهر و سپس اقوام و دوستان و آشنایان و بخشی هم به ارتباطات خانواده های زن و شوهر برمی¬گردد که پس از شروع زندگی مشترک خود به خود به هم گره خورده¬اند. در این میان رابطه عروس با خانواده شوهر و یا رابطه داماد با خانواده زن در فرهنگ ما اهمیت ویژه ای دارد. اگر بگوییم رابطه داماد و پدرزن جزو یکی از پیچیده ترین، معنادارترین و پرفراز و نشیب-ترین رابطه¬ها در گستره روابط اجتماعی فرد پس از ازدواج است بیراه نگفته ایم. طبیعی است که عضو جدید در هر خانواده باید پذیرفته شود، اما گاه پیش می آید که به دلایل مختلف، خانواده¬ها به طور کلّی و یا بعضی از افراد آنها وجوه مشترک کمی با یکدیگر دارند، این جاست که ممکن است پذیرش عروس یا داماد جدید با دشواری رو به رو شود و سرمنشاء اختلاف¬های جدی و درگیری های خانوادگی شود. از این رو همانطور که در مشاوره های قبل از ازدواج بیان می¬گردد، طبیعی است که انتخاب صحیح همسر و توجه به طبقه اجتماعی و مشترکات بین خانواده ها در کاهش اختلافات احتمالی نقش اساسی دارد. حال اگر به هر دلیلی با وجود اختلافات طبقاتی، ازدواجی صورت بگیرد، روان شناسان توصیه می کنند که برای احتراز از درگیری ها و دلخوری ها بهترین راهکار آن است که طرفین، تفاوت های میان خود را فراموش کنند و افراد را همان طور که هستند، بپذیرند. البته ما در مورد شخصیّت دایی و زنداییتان تان و حتّی خود شما و همسرتان اطلاعی نداریم و نمی خواهیم قضاوت نماییم که مشکل از کیست یا حتی نمی خواهیم، بلکه نمی توانیم ادعا نماییم که یک نسخه واحد برای همه موقعیّتهای اینچنینی وجود دارد که با رعایت آن می توانید از این مرحله گذر نمایید، اما دو نکته یقینی است: 1- شایسته است زن و شوهر جبهه مشترکی در زندگی داشته و در چنین مواردی(اگر حق با همسر است) پشتیبان یکدیگر باشند تا در مواقع لزوم از یکدیگر حمایت کرده و توانایی روحی خود را برای تحمّل مشکلات زندگی بالا برده و با دلگرمی به زندگی ادامه دهند. 2- مطمئن باشید که اگر منبع تنیدگی در روابط زندایی و همسرتان مشخص نباشد و به اصطلاح ندانید مسأله از کجا آب می خورد، نخواهید توانست با آن مقابله موثّری کنید.

حال بعد از توجه به مطالب بالا در ادامه در مرحله اول چند راهکار خاص که بیشتر مربوط به وضعیت موجود است تقدیم نگاهتان میکنیم . به کمک آنها به احتمال زیاد، تغییر خوبی در رفتار او و زندگیتان حاصل خواهد شد:
1. به همسرتان احترام بگذارید. مراقب باشید رفتار همسرتان با خانواده دایی تان شما را از برخورد خوب با او باز ندارد. هیچ گاه با همسرتان بر سر نحوه برخورد او با خانواده تان جر و بحث نکنید و با او به مقابله به مثل نپردازید.
2. مراقب باشید شما هم در صدد تلافی کردن بر نیایید و با بستگان همسرتان رفتار بد نداشته باشید. نه تنها هیچ کمکی به شما نمی کند بلکه باعث بدتر شدن وضعیت می شود. از این رو, توصیه می کنیم با بستگان همسرتان به بهترین وجه رفتار کنید.

3. رفتارهایی را که همسرتان از خانواده دایی تان به عنوان بدی در حق خود برمی شمارد, توجیه کنید و دلیل این رفتار آن ها را به او بگویید. به او بگویید که در مورد آن ها خیلی سخت نگیرد. به او بگویید: «به هر حال, آنها خانواده شما هستند و رعایت احترام ایشان و نادیده گرفتن اشتباهات ایشان, رفتاری خداپسندانه محسوب می شود.»
4. وظایف خود را در قبال همسرتان انجام دهید و هیچ گاه در برآورده کردن خواسته های او کوتاهی نکنید.
5. همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید و او را به دلیل رفتارهایش سرزنش ننمایید.
6. از زبان خانواده تان خوبی های همسرتان را بازگو کنید. به او بگویید که «خانواده تان از داشتن عروسی مثل شما, بسیار راضی و خشنودند.»
7. با حسن تدبیر می توانید زدایندۀ آفتهای فکری و آسیبهای رفتاری بین خانواده وهمسر خود باشید.

8. از هیچ طرفی جانبداری نکنید و سعی کنید بیشتر با همسرتان همدلی کنید تا خودش کم کم  احساس کند ادامه این دعواها بی فایده است و راه به جایی نمی برد.
در پایان برایتان آرزوی موفقیت و بهروزی داریم.

موفق باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.