ازدواج موقت بکنم یا نه

با سلام خدمت شما-بنده پسر جوان27ساله هستم سال 92 ازدواج کردم و حدود دو سال با تمام مشکلات عقد بودیم و از اواخر 94 تا الان کار به دادگاه کشید و کارهای طلاق رو داریم میکنیم-این دو ساله که بدون زن بودم بعضی موارد به لغزشهایی داشتم و الان به فکر این هستم که ازدواج موقت انجام بدم چون هنوز طلاق انجام نشده و شرایط ازدواج دایم رو ندارم-از طرفی هم احتمال به گناه کشیده شدنم خیلی زیاده و تا طلاق انجام بشه و بتونم ازدواج دایم بکنم خیلی زمان بر هست و وکیلم میگه اگه به گناه کشیده میشی برو صیغه کن چون پرونده شما خیلی طولانی هست-از شما سوال دارم که ازدواج موقت کردن در این شرایط به صلاح بنده هست؟به نظر خودم تنها راهم ازدواج موقت هست-اگه صلاح هست چگونه این کار رو بکنم-جایی هست که این کار رو کرد و به حرام کشیده نشم و سالم بمونم-حلال و سالم بودنم خیلی برام مهمه و این که در آینده که ازدواج دایم بخوام بکنم مشکلی پیش نیاد خیلی برام مهمه-لطفا راهنماییم کنید-ممنون
جمعه، 10 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسن نجفی
موارد بیشتر برای شما

ازدواج موقت بکنم یا نه

( تحصیلات : لیسانس ، 27 ساله )

با سلام خدمت شما-بنده پسر جوان27ساله هستم سال 92 ازدواج کردم و حدود دو سال با تمام مشکلات عقد بودیم و از اواخر 94 تا الان کار به دادگاه کشید و کارهای طلاق رو داریم میکنیم-این دو ساله که بدون زن بودم بعضی موارد به لغزشهایی داشتم و الان به فکر این هستم که ازدواج موقت انجام بدم چون هنوز طلاق انجام نشده و شرایط ازدواج دایم رو ندارم-از طرفی هم احتمال به گناه کشیده شدنم خیلی زیاده و تا طلاق انجام بشه و بتونم ازدواج دایم بکنم خیلی زمان بر هست و وکیلم میگه اگه به گناه کشیده میشی برو صیغه کن چون پرونده شما خیلی طولانی هست-از شما سوال دارم که ازدواج موقت کردن در این شرایط به صلاح بنده هست؟به نظر خودم تنها راهم ازدواج موقت هست-اگه صلاح هست چگونه این کار رو بکنم-جایی هست که این کار رو کرد و به حرام کشیده نشم و سالم بمونم-حلال و سالم بودنم خیلی برام مهمه و این که در آینده که ازدواج دایم بخوام بکنم مشکلی پیش نیاد خیلی برام مهمه-لطفا راهنماییم کنید-ممنون


مشاور: دکتر طیبه قاسمی

با عرض سلام و احترام خدمت شما برادر گرامی ؛ برادر عزیز ؛ بنده علت طلاق شما را نمیدانم ولی باید بدانید در طلاق که عرش خدا به لرزه در می آید خیر زیادی نیست ، همان گونه که پیامبر خوبی ها حضرت محمد (ص)فرمودند : هیچ چیز در پیشگاه خدا محبوب تر از خانه ای که به ازدواج، آباد شده باشد نیست و هیچ چیز، در پیشگاه خدا منفورتر از خانه ای که در اسلام، به جدایی (طلاق) ویران شود، نیست ...از شما عاجزانه تقاضا دارم اگر هنوز راه برگشت واصلاح بین خود و همسرتان را میبینید ، مسیر زندگیتان را پر از سراشیبی نسازید ، چه بسیارمراجعینی دارم که حتی با دلایل منطقی از یکدیگر جدا شده اند و الان بعد از گذشت چندین سال و با وجود ازدواج مجدد ابراز پشیمانی میکنند و زندگی خود را پر از مشکلات ناشی از آن طلاق میبینند .... به هر حال به شما توصیه ای کردیم از روی خیر خواهی و بدانید بسیاری از عدم تفاهم ها با مراجعه دو نفر به مشاور قابل حل میباشد ...در مورد سوال شما باید گفت نباید خیلی آسان با این قضیه برخورد کرد همه ما میدانیم که اسلام صیغه را در شرایط خاص حلال کرده ولی تدبیر و عقل در هر امری واجب است و هر حلالی ، وجوب اجرایی ندارد .متاسفانه وضعیت فرهنگی کنونی جامعه به گونه ای است که غالبا مردم به کسانی که مرتکب فحشا می گردند با دید اغماض نگاه می کنند ولی کسی را که ازدواج موقت کرده فرد بی بند وباری تلقی می کنند.و در واقع این مساله عاملی خواهد بود برای ایجاد سوءظن نسبت به کسانی که این شیوه را انتخاب کرده‌اند که البته نگاه اشتباهی است ولی برای ازدواج دائمی مجدد شما ،مشکلاتی ایجاد خواهد کرد و این موارد با تحقیق برای خانواده دختران در آینده قابل شناسایی میباشد . بروز برخی نابسامانی‌های اجتماعی که ممکن است ناخواسته گریبانگیر آن شوید ( مانند بلاتکلیفی اولادی که ناخواسته از این طریق به دنیا می آیند ). مواردی نیز دیده شده که زنانی که به اصطلاح صیغه می شوند دارای شوهر بوده و یا اینکه ممکن است در میان دو ازدواج موقت ، از نگه داشتن عده خودداری کرده باشند .گاه نیز برخی از این زنان سعی می کنند از طرقی خود را به این مردان بچسبانند وآنها را مجبور به ازدواج دایم نموده و یا از آنان اخاذی نمایند. در این موارد چون تحقیق زیادی صورت نمیگیرد احتمال بالای انتقال ایدز و بیماری‌های تناسلی وجود دارد ، مگر اینکه فردی را با شناخت کامل و تحقیق و حساسیت های لازم ، انتخاب کنیم .طبق قانون، در چهارچوب ازدواج موقت، یک مرد می‌تواند با تعداد نامحدودی زن (حتی به‌طور هم‌زمان) رابطه‌ی جنسی داشته‌باشد و بسیاری از این مردان هم‌زمان در قید ازدواج دائم نیز هستند. بنابراین علاوه بر احتمال انتقال این بیماری ‌ها بین طرفین متقاضی ازدواج موقت، احتمال انتقال این بیماری‌ها از مرد به همسر و اعضای خانواده خود و از جانب آن زن به دیگر مردان متقاضی ازدواج موقت نیز وجود دارد. از طرفی به دلایل فیزیولوژیک، احتمال انتقال این بیماری‌ها از مرد آلوده به زن، بیش‌تر از احتمال انتقال از زن آلوده به مرد است که این خود دلیل دیگری برای آسیب‌پذیر‌تر بودن زن در چنین روابطی است. از سوی دیگر عموما شناخت بسیار کمی بین طرفین متقاضی ازدواج موقت وجود دارد به‌طوری که پیشینه‌ی بهداشتی و پزشکی فرد برای طرف مقابل نامشخص است. از این‌رو در صورت ابتلای هر یک از طرفین، مسئله قابل پی‌گیری نبوده و راهی برای جلوگیری از آلوده کردن افراد بیش‌تر، وجود ندارد. این عوامل در کنار پایین بودن سطح آگاهی و تحصیلات و بضاعت مالی این زنان و دست‌رسی کم‌تر به امکانات تشخیصی و درمانی، زنگ خطر انتقال ایدز و بیماری‌های تناسلی از طریق ازدواج موقت را به صدا در می‌آورد. گسستن این چرخه‌ی انتقال بیماری‌ها در شرایط و قانون فعلی، غیرممکن به نظر می‌رسد و همه‌ی این خطرات در سایه‌ی ماهیت پنهان ازدواج موقت مسکوت می‌مانند.احتمال بالای بارداری، سقط و عوارض آن نیز وجود دارد .بر طبق قانون، انجام چند آزمایش، پیش از ازدواج برای متقاضیان ازدواج اجباری است. این آزمایش‌ها شامل آزمایش اعتیاد زن و مرد، آزمایش بیماری سیفلیس برای مرد و آزمایش تالاسمی زن و مرد هستند. از آن‌جا که ازدواج موقت به روشی پنهانی و در سیستمی خارج از روش رایج ازدواج در کشور صورت می‌گیرد، برای متقاضیان این نوع ازدواج، هیچ یک از این موارد انجام نمی‌شود. هم‌چنین برای پیش‌گیری از کزاز نوزادی و مرگ حاصل از آن، تزریق واکسن کزاز پیش از ازدواج برای زن‌ها اجباری است که این مورد نیز برای زنان متقاضی ازدواج موقت که اتفاقا احتمال بالایی برای حاملگی ناخواسته و تولد نوزاد دارند، انجام نمی‌شود. باید توجه داشت که مسأله ازدواج موقت باید به گونه‌ای باشد که زندگی آیندة شما و شخصی را که موقتاً به ازدواج شما در می آید را دست خوش ناگواریها و اختلالات روحی و روانی و مشکلات اجتماعی و حقوقی نکند، و لذا انجام آن باید در ارتباط با خانم‌هایی باشد که قبلاً ازدواج کرده اند و به دلایلی از همسر سابق خود جدا شده اند و ایام خاصی را به عنوان عدة طلاق و یا فوت نگه داشته اند. و با ازدواج موقت آینده آنان به خطر نمی‌افتد. آنچه از نظر شرعی و عرفی مردود است، ازدواج موقت با دخترجوان و باکره بدون اجازة پدر اوست است، این چنین دخترانی، امید به تشکیل زندگی مشترک و ایجاد کانون گرم خانواده ای سالم و صمیمی را دارند و مسلما در فضای فکری و فرهنگی جامعه ما ازدواج موقت با چنین دخترانی این فرصت را از آنان سلب می کند. و باعث بوجود آمدن مشکلات فردی و اجتماعی متعددی در آینده برای این قبیل افراد می‌شود که به هیچ وجه مورد رضایت شرع مقدس اسلام و مصالح فرد و جامعه نمی‌باشد.دوست گرامی اگر چه ازدواج موقت شرعی بوده و حرام نیست، اما در جامعة کنونی ما به دلایل فراوانی که به برخی از آنها اشاره شد، رواج ندارد. بنابراین نظر کارشناسی ما این است که جوانان سعی کنند به ازدواج دائم اقدام کنند. البته امکان دارد بگویید شرایط آن وجود ندارد، ولی تجربه ثابت کرده اگر توقعات را پایین آوریم می‌توان با توکل بر پروردگار مهربان و توسل به معصومین علیهم السلام، دختر خوبی را انتخاب کرد که خانواده اش شرایط را درک کنند و اجازه دهند که دختر و پسر مدتی به صورت نامزد رسمی و شرعی باهم باشند و از یکدیگر لذت ببرند و بعد که شرایط مهیا شد و طلاق شما ثبت شد ،رسما زندگی مشترک را آغاز کنند.بنابراین آرامش و روراستی و صداقت؛ بهترین نتایج ازدواج دائم و تک همسری میباشد که در اولویت قرار دارد . با آرزوی خوشبختی و آرامش در زندگی برای شما



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما