پسر نوجوانم کنجکاویاش در مورد مسائل جنسی شدت پیدا کرده

پسری دوازده سواله دارم که به تازگی کنجکاویاش در مورد مسائل جنسی شدت پیدا کرده در گوشیش مشکوک شدم.راهنمایی که چطور باش بر خورد کنم با شدت باهش برخورد کردم که گوشیو بگیرم مقاومت میکرد .
شنبه، 14 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسن نجفی
موارد بیشتر برای شما

پسر نوجوانم کنجکاویاش در مورد مسائل جنسی شدت پیدا کرده

( تحصیلات : فوق دیپلم ، 30 ساله )

پسری دوازده سواله دارم که به تازگی کنجکاویاش در مورد مسائل جنسی شدت پیدا کرده در گوشیش مشکوک شدم.راهنمایی که چطور باش بر خورد کنم با شدت باهش برخورد کردم که گوشیو بگیرم مقاومت میکرد .


مشاور: علی محمد صالحی

با عرض سلام خدمت شما و وقت بخیر.
فرزند شما در اوایل نوجوانی است و در این سن کنجکاوی بچه ها زیاد میشه و دوست دارن در مورد مسائل مختلف و بویژه مسائل پنهانی، اطلاعات بیشتری بدست بیارن، و این کنجکاوی ها تا حدودی طبیعی است.
نوجوان شما اگر بیرون از خانه با دیگر هم سن و سالهایش ارتباط داشته باشد، که حتما هم دارد، احتمالا با مطالب نامناسب هم برخورد میکنه و شما اگر بخواهید بقول خودتون با شدت برخورد کنید هم مقاومت میکنه و عکس العمل منفی نشون میده، هم پنهان کاری او بیشتر میشه، مگر اینکه کلا گوشی رو از او بگیرید و گوشی نداشته باشه، که باز هم میتونه از طریق گوشی هم کلاسیها و دوستانش این مسائل رو ببینه.
من توصیه میکنم خودتون یا همسرتون به صورت کلی، براش توضیح بدید که بعضی چیزها هست که مناسب نیستند و دیدن اونا باعث میشه روح و فکر آدم آلوده بشه مثل لباس تمیز و قشنگی که روغن سیاه روش بریزه و اون کثیف کنه پاک شدن اون کثیفی خیلی سخته... . اما در این زمینه زیاده روی نکنید چون اگر بیش از اندازه درباره این مسایل غلو کنید که چقدر بده، شیطانیه و...، چون احتمال داره بخاطر ارتباط با هم سن و سالهاش این مسائل رو ببینه اونوقت اگر بیش از حد غلو شده باشه ممکنه احساس گناه شدید بکنه، و احساس گناه شدید موجب اضطراب میشه.
همچنین سعی کنید وقت نوجوانتون رو حتی الامکان بیشتر مدیریت کنید تا با دوستان نامناسب، کمتر ارتباط داشته باشه و وقتش را مفیدتر و با افراد سالمتر سپری کنه، خصوصا اینکه همسر شما از این به بعد میبایست نقش فعالتری داشته باشند. چون تا سن 12 سال نقش مادر در تربیت اهمیت بیشتری داره و از 12 سال به بعد نقش پدر مهمتر میشه و هر چه پدر و پسر زمان بیشتری باهم بگذرونن رابطه دوستانه تری پیدا میکنن و حرف شنوی بیشتری هم خواهد داشت. و این موضوع در آینده پسرتون نقش بسیار مثبتی خواهد داشت. همچنین سعی کنید فرزندتون رو وصل به گروه های سالم کنید مثل گروه ورزشی، هیئت مذهبی، بسیج یا هرجایی که خودتون صلاح میدونید، برای اینکه جذب افراد و گروه های ناسالم نشه.
چند توصیه:

  • بسیاری از پسران از گوش دادن به نصیحت‌ها و توصیه‌های همیشگی گله‌مندند و فکر می‌کنند که نصیحت بیش از حد یعنی عدم اعتماد خانواده و کوچک شمردن آن‌ها. پس در این زمینه نصیحت و توصیه بیش از حد نداشته باشید که تاثیر منفی خواهد داشت. شما می‌توانید با خریدن انواع کتاب‌ها یا فیلم‌های آموزنده، فرزند خود را نسبت به مسائل و مشکلات موجود در جامعه به طور غیرمستقیم آگاه کنید.
  • شما برای اینکه هم فرزندتان را خوشحال کنید و هم با دوستان جدیدش بیشتر آشنا بشید، می‌تونید در صورت امکان هر چند وقت یک بار، یک مهمانی دوستانه ترتیب دهید و دوستان فرزندتان را با خانواده‌هایشان به صرف یک عصرانه ساده دعوت کنید. شما می‌تونید برای تسلط بیشتر به روابط فرزندتان هم، ماهی یک بار، یک برنامه کوهنوردی با دوستان فرزندتان و خانواده آن‌ها بچینید.
  • از تحقیر، توهین یا مقایسه‌کردن پسرتان با دیگران به شدت پرهیز کنید؛ چون انجام این اعمال موجب پرخاشگر و زورگو شدن آن‌ها در آینده می‌شود و این گونه فرزندان تحقیر شده بعد از رسیدن به استقلال سعی می‌کنند با توسل به زور وجود و قدرتشان را به دیگران اثبات کنند.
  • پسران، پدران آینده‌اند و باید مسوولیت‌پذیر بار بیایند؛ بنابراین انجام برخی از کارهای خانه را حتی اگر خیلی کم و پیش پا افتاده باشند به عهده پسرتان بگذارید؛ کارهایی مانند خرید نان یا گذاشتن کیسه زباله بیرون از منزل
 –  پسران در سنین نوجوانی علاقه زیادی به دیده و پذیرفته شدن از طرف جامعه دارند؛ بنابراین برای این کار اقدام به عوض کردن ظاهر و نوع پوشش خود می‌کنند. در مواجهه با این گونه مسائل، شما نباید با پرخاشگری و توهین فرزندتان را از تغییر ظاهرش منع کنید، بلکه باید با زبانی خوش و دلیل و منطق مناسب، او را تشویق به پذیرفته شدن از راه‌های دیگری غیر از تغییر ظاهر غیر متعارف کنید. از او بخواهید که رشته هنری یا ورزش مورد علاقه‌اش را به صورت حرفه‌ای ادامه دهد و موفقیت‌ها و قهرمانی‌های پیاپی‌اش سبب غرور و افتخار خودش و شما باشد.
 –  آزادی مفرط ، بیشتر مخرب است نه موثر. شما با آزاد گذاشتن فرزند پسرتان در هر زمینه‌ای و برآورده کردن همه نیازهای او، فردی متکبر و خودخواه از او می‌سازید و موجب می‌شوید که او فکر کند در همه مکان‌ها و زمان‌ها، هر کاری که دلش بخواهد می‌تواند انجام دهد، اما وقتی طی زندگی با مسائلی غیر از آنچه باب میل اوست روبرو شود، یأس و ناامیدی سراسر وجودش را فرا می‌گیرد و عاقبت این نوجوانان چیزی نمی‌شود جز احساس پوچی و .



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.