ناشناس

مشاوره تحصیلی: روش های صحیح مطالعه کدامند؟

من هر چه برای خرداد درس خواندم نتیجه زیادی نگرفتم و معدلم شد 19 اما بیشتر من از خودم توقع داشتم و روش های درس خواندن را بگویید
چهارشنبه، 30 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

مشاوره تحصیلی: روش های صحیح مطالعه کدامند؟

ناشناس ( تحصیلات : دبیرستان ، 14 ساله )

من هر چه برای خرداد درس خواندم نتیجه زیادی نگرفتم و معدلم شد 19 اما بیشتر من از خودم توقع داشتم و روش های درس خواندن را بگویید


مشاور: خانم قربانی

سلام بر شما همراه گرامی، تشکر میکنم از شما بابت اینکه سایت راسخون رو برای مشورت انتخاب کردید.
دوست نوجوان من، پیامت بسیار کوتاه بود ولی در همین پیام میزان ناراحتیت رو از نتیجه می شد حس کرد، وبه عبارتی من مخاطب، میتونم برداشت کنم که شما جزء اون افرادی هستی که برای 20 شدن و اول بودن، همیشه در حال جنگ هستی. طبیعیه که ادمی وقتی تلاش بسیار داره، توقعش از خودش بالا میره و نرسیدن به نتیجه مطلوب، او رو ناراحت میکنه. و نکته مثبت پیام شما در اینه که وقتی این مسئله برای شما پیش اومد، بجای سرزنش به دنبال راه حل هستید و در تلاش مجدد برای رسیدن به هدف. مرد نوجوان، من قصد دارم روی همین نکته مثبت یعنی تلاش برای تغییر دست بذارم، و بگم که بهترین تغییر وتلاشی که میتونه شماروبه اهداف بلند زندگی برسونه، تغییر در افکار شماست و یافتن روشهای اصلاح خطاهای شناختی. بر خلاف نظر شخص شما و یا همفکران تون، نمره شما به عنوان نمره الف در معیارهای جامعه علمی محسوب میشه و این نشان دهنده توان بالای علمی شماست. اما انچه که باعث شده شما علی رغم داشتن نمره بالا و عالی، همچنان احساس شکست و ناموفقیت داشته باشید، افکار و معیارهای ذهنی یا همان خطاهای شناختی شماست. در واقع افکار مسموم و باوری غیرمنطقی هستن که باعث میشن این نمره در نگاه شما ارزشمندی نداشته باشه، و این فکر منفی چیزی نیست جز کمالگرایی یا کمالزدگی شما. افرادی که کمال گرا هستند، معتقدند که خود و محیط اطرافشان باید کامل بوده و هرگونه تلاشی در زندگی باید بدون اشتباه و خطا باشد. البته کمال گرایی دو وجه خوب و بد دارد. در نیمه دوم قرن بیستم، روان شناسی به نام «هاماچک»، کمال گرایی را به بهنجار و نابهنجار تقسیم کرد.
در کمال گرایی نابهنجار، افراد در فکر آن هستند که مبادا اشتباهی از آنها سر بزند. آنها هیچ وقت کاملا احساس پیروزی نمی کنند. آنها حتی اگر از دیگران بهتر کار کنند، باز هم احساس رضایت نمی کنند. این افراد هرچقدر هم که به موفقیت دست پیدا کنند، راضی نیستند و خود را سرزنش می کنند و هدف بالاتری را در نظر می گیرند. آنها در این زنجیره بی انتها گیر می کنند و همیشه با خودشان درگیرند. از عوارض کمالگرایی منفی، توجه به برد و باخت، تجربه حالات غمگینی، افسردگی و تنش و اضطراب و.. میباشد. در عوض کسانی که دارای کمال گرای بهنجار یا سازگارانه هستند، معیار های بالایی را برای خود در نظر می گیرند اما به جای اینکه رسیدن یا نرسیدن به آن معیار ها برایشان مهم باشد، صرف تلاش کردن برای رسیدن به هدف برایشان اهمیت دارد. کمال گرایان مثبت از کار و تلاش زیاد لذت می برند و وقتی که در انجام دادن یا ندادن کاری آزادند، سعی می کنند آن را به بهترین نحوی که می توانند انجام دهند.کمال گرایی بهنجار نه تنها موجب مشکلی نمی شود بلکه باعث می شود که فرد استعداد های خود را شکوفا کند و به احساس رضایت شخصی بالایی دست یابد. حال چه کارهایی برای حل مشکل بعد منفی این صفت میشه انجام داد؟
پاسخ:

1- اطمینان و باور به انچه انجام داده ایم. به تلاش هایتان بازخورد دهید. بازخورد مثبت گرفتن احساس خوبی ایجاد می‌کند، حتی اگر از خودتان این بازخورد را بگیرید، و در مواقعی حتی خود به خود پاداش بدهید.
2- با خود مهربان باشید و خطاهای خود را ببخشید. لازم نیست اشتباهات خودتون رو نادیده بگیرید بلکه فقط از اونها عبرت بگیرید و با توجه به نکات مثبت به اونها هم توجه کنید و امتیاز بدید.
3- از شکست نترسید، هر شکستی به شما یاد می‌ده که چطور در دفعات بعد بهتر عمل کنید. از آنجا که افراد کمال‌گرا تمایل دارند خیلی جدی به کارهایشان بپردازند، اگر شما یاد بگیرید که به خودتان بخندید،‌ پاداشی بزرگ می‌گیرید و بیشتر لذت می‌برید و حال تان به حال بد تبدیل نمیشود و تبعات منفی کمالگرایی رو تجربه نخواهید کرد.
4- تشخیص دلایل کمالگرایی، و تلاش برای تحت تاثیر انها قرار نگرفتن. این صفت دلایل متعددی دارد از جمله داشتن معلمین و والدین کمالگرا.
5- شرکت در کلاسها یا مطالعه مباحث تفکر مثبت. سبک تفکرما روی عملکرد جسم و رفتار و هیجان ما تأثیر می گذارد. این مباحث به شما کمک میکند تا با داشتن افکار سالم و به دور از خطا، از هم اکنون که در دوره شکل گیری شخصیت و هویت یابی هستید، تفکر مثبت و منطقی را در اینده داشته باشید و لحطات شما توام با ارامش باشد. در نهایت، علی رغم این توصیه ها اگر باز هم احساس نیاز به تغییر شیوه مطالعه داشتید، با کارشناس تحصیلی ارتباط برقرار کنید و راهنمایی دریافت کنید.
شاد وسربلند باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.