ناشناس

چطوری از بلاتکلیفی در بیام؟

ممنونم از توضیحاتتون. نه من مشکلم پیدا کردن استعداد و علاقم هست.میخواستم ببینم برای پیدا کردن استعداد باید به روانشناس بالینی مراجعه کرد یا روانکاو.یا اصلا روش دیگه ای باید امتحان کنم؟
سه‌شنبه، 22 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

چطوری از بلاتکلیفی در بیام؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 31 ساله )

ممنونم از توضیحاتتون.
نه من مشکلم پیدا کردن استعداد و علاقم هست.میخواستم ببینم برای پیدا کردن استعداد باید به روانشناس بالینی مراجعه کرد یا روانکاو.یا اصلا روش دیگه ای باید امتحان کنم؟


مشاور: خانم عقیقی

با سلام.

برای پیدا کردن استعداد و علاقه مراجعه به مشاور یا هر نوع روانشناسی می تواند مفید باشد. اما مهم ترین کاری که ما مشاوران می توانیم انجام دهیم این است که به شما کمک کنیم تا بهتر خودتان را بشناسید. شناسایی خودتان کمک می کند که بعد استعداد و علاقه تان را هم بشناسید. خودشناسی و خودآگاهی بالاترین هدفی است که هر انسانی باید در قبال خودش انجام دهد. بای شناسایی علائق و استعداد های خود نیز می تواندی به خودشناسی بپردازید:

با طرح سوال هایی از خود می توانید این کار را انجام دهید: برای کشف استعداد:

 1- چه کارهایی را به خوبی انجام داده اید و می دهید؟ برای پاسخ به این سوال می توانید از دیگران هم کمک بگیرید. مثلا از والدین خود بپرسید که از کودکی چه کارهایی را بهتر انجام می داده اید. چون والدین شما از کودکی شما خاطراتی دارند که مطمئنا می تواند به شما کمک کند تا به استعداد خود بهتر پی ببرید. خودتان هم با بررسی و کنکاش خودتان می توانید به این سوال پاسخ دهید. با خودتان فکر کنید که چه کاری را بهتر از دیگران انجام می دهید. کار یا یک حوزه خاص فعالیت. چه فعالیتی با سرعت بیشتری از طرف شما انجام می شود. در چه کاری کمترین اشتباه را ارید و بیشترین موفقیت را به دست می اورید.

3- همانطور که گفتم از دوستان و آشنایان خود نیز در این زمینه حتما کمک بگیرید. بقیه قبل از شما استعداد ها و توانایی های شمار را می بینند. در واقع بقیه چون از بیرون به شما و کارهایتان نگاه می کنند بهتر می توانند به شما کمک کنند تا بتوانید استعدادها و توانایی های خود را بشناسید. بعضی اوقات ایده های آنها ممکن است از نظر شما باور نکردنی باشد اما سعی کنید در مورد آن ایده های به خوبی فکر کنید و مورد بررسی قرار دهید.بنابر این حتما از دیگران بخواهید در مورد توانایی های شما نظر بدهند.

3- چه درس هایی را در دوران مدرسه بهتر از دیگران می فهمیده اید؟ یا در چه درسی تواناتر از بقیه بودید. چه درسی را راحت تر یاد میگرفته اید؟ نمرات شما در کدام درس بهتر بود.؟ چه درسی را بهتر می توانستید برای دیگران توضیح دهید و به سوالات و تمرین های مختلفی که در باب آن مطرح می شد بهتر پاسخ می دادید.

4- موفقیت ها و دستاوردهای زندگی گذشته تان را به یاد آورده و جایی یادداشت کنید، حتی موفقیت هایی که در کودکی به آن دست پیدا کردید. مطمئناً یک نقطه مشترک در همه آنها احساس خواهید کرد و به همین ترتیب استعداد خود را کشف می کنید.

برای کشف علائق:

1- در کودکی، چه چیزی شما را هیجان‌ زده می‌کرد؟ و الان در بزرگسالی چه چیزی برای شما هیجان دارد؟

2- برای انجام چه کارهایی اشتیاق بیشتری دارید؟ وقتی مشغول چه کاری هستید احساس شادمانی دارید و گذر زمان را احساس نمی کنید؟

3- حتی به رویاهای دوران کودکی تان فکر کنید. در کودکی به چه تخیلاتی می پرداختید؟. در بازی هایتان چه نقش هایی را می پذیرفتید و دوست داشتید به چه چیزی برسید. در واقع ما وقتی بچه هستیم می دانیم که می خواهیم چه کاره بشویم. اما به مرور فراموش می کنیم. به طور کلی 1- با بررسی خودتان و پرسیدن سوالات بالا از خودتان 2- سوال از دیگران در مورد خودتان و 3- بررسی کودکی تان به یکسری مفاهیمی می رسید با یادداشت آنها در طبقه های مختلف می توانید به این نکته دست پیدا کنید که با توجه به شرایط و موقعیت هایی که دارید الان به چه فعالیتی بپردازید. مثلا هدف الان شما پول در آوردن است ببینید که با کدام حوزه علاقه و استعدادتان به درآمد می رسید و شاید لازم باشد که آموزش های دیگری هم ببینید. یا در سوالاتی که از خود و دیگران پرسیدید متوجه شدید که به ورزش والیبال علاقه دارید بررسی کنید که آیا الان هم می توانید این نوع فعالیت را ادامه دهید. یا در بررسی ها می بینید که به یکی از رشته های هنری علاقه دارید بررسی کنید که آیا شرایط زندگی شما اجازه می دهد که به ادامه فعالیت در این زمینه بپرداید. با انجام فعالیت های بالا حتما موفق به کشف استعداد های خود می شوید. البته با مراجعه حضوری به مشاور هم می توانید این روند را تسریع کنید. پیروز و سرافراز باشید.

بیشتر بخوانید:
55 راه برای کشف استعدادهای پنهان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.