ناشناس

تکنیک های مطالعه کدامند؟

ببخشید چند روزه دیگر امتخانات نوبت اول شروع میشه میخواستم کمکی بگیرم ببینم چطور می تونم بهتر بخونم؟
چهارشنبه، 5 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

تکنیک های مطالعه کدامند؟

ناشناس ( تحصیلات : راهنمایی ، 13 ساله )

ببخشید چند روزه دیگر امتخانات نوبت اول شروع میشه میخواستم کمکی بگیرم ببینم چطور می تونم بهتر بخونم؟


مشاور: خانم عقیقی

با سلام.

برای انجام هر کاری داشتن برنامه می تواند به شما کمک کند که بهتر عمل کنید. برنامه به کارهای شما نظم می دهد و شما می توانید با استفاده از آن از وقت خود بهتر استفاده کنید. بنابر این به شما توصیه می کنم که برای امتحانات برنامه ریزی داشته باشید. اول از همه برای برنامه ریزی باید مقدار دروس و زمان مشخص شود.  از آنجایی که شما در مورد پایه تحصیلی یا رشته تحصیلی تان چیزی نگفته اید به صورت کلی نکاتی را به شما می گویم:

-در مرحله اول شما باید زمان خود را مشخص کنید مثلا شما محاسبه می کنید که 5 ساعت برای درس خواندن زمان دارید.

-در مرحله دوم  شما باید تعداد صفحات یا تعداد دروسی را که باید بخوانید مشخص کنید. مثلا فردی برای درس ریاضی 5 درس دارد که مجموعا 60 صفحه کتاب را تشکیل می دهد.

بنابراین شما باید هر 1 ساعت 12 صفحه از کتاب خود را بخوانید یا یک درس. یعنی تعداد دروس و صفحات را بین زمانی که دارید تقسیم کنید. بعد از آن باید مصمم باشید و تمام تلاش خود را بکنید که در همان یک ساعت مقدار صفحات مشخص شده را بخوانید. می توانید نیم ساعت آخر را هم برای مرور تمام درس های خواندن شده اختصاص دهید.

در بین درس خواندن اگر قسمت هایی هست که احساس می کنید اگر بیشتر تکرار و تمرین کنید بهتر است یادداشت کنید و در آخر وقت اگر زمان اضافه داشتید دوباره تمرین و تکرار کنید. با این شیوه شما دیگر مطمئن می شوید که می توانید درس ها را تمام کنید و نگران کم آوردن وقت نیستید. البته در این نوع برنامه ریزی شما می توانید بر حسب اینکه یک درس راحت تر یا سخت تر است زمان کمتر یا بیشتری را به آن اختصاص دهید . ولی حتما این زمان را از قبل مشخص کنید و سعی کنید در آن زمان مقرر آن را تمام کنید. این زمان گذاشتن برای هر درس باید بر اساس تجربه قبلی شما باشد یعنی شما قبلا در طول ترم متوجه شده اید که این مطلب خیلی سخت نیست و نیم ساعت کافی است بنابر این می توانید برای آن زمان کمتری قرار دهید تا از زمان بهره بیشتری ببرید. ولی دقت داشته باشید که این زمان ها در طول برنامه نباید مرتبا تغییر کند پس مطئمن باشید که زمانی که می گذارید کافی است.

نکته مهم در درس خواندن تعیین کردن زمان استراحت می باشد . باید حتما بعد از هر 45 دقیقه یا 1 ساعت 15 دقیقه استراحت داشته باشید. قرار دادن زمان استراحت موجب جمع شدن مجدد انرژی و افزایش توانایی شما برای دوره بعدی درس خواندن می شود. بعضی ها گمان می کنند استراحت کردن باعث از دست دادن زمان آنها می شود و اگر پشت سر هم بخوانند بیشتر می توانند بخوانند. در صورتی که کم شدن انرژی به خاطر استراحت ندادن به مغز باعث می شود که با انرژی کمتری درس بخوانید و در نتیجه کارایی و بازدهی شما پایین بیاید. بنابر این حتما حتما دوره های استراحت را فراموش نکنید. به چشمانتان هم استراحت بدهید. این طور نباشد که حالا در زمان استراحت از موبایل استفاده کنید. مدتی چشم های خود را ببندید تا استراحت کند.

استفاده از موبایل نه تنها برای چشم که در بین درس خواند موجب بر هم خوردن تعادل و خستگی بیشتر می شود بنابر یان سعی کنید حتی الامکان در زمان های امتحانات از این دستگاه خیلی استفاده نکنید.(استفاده های غیر ضروری). مورد دیگری که در زمان امتحانات باید به آن دقت کنید تغذیه مناسب است. سعی کنید در زمان های استراحت حتما حتما یک تغذیه خوب داشته باشید. تغذیه انرژی و قند مصرف شده مغز را بر می گرداند.
امیدوارم با برنامه ریزی درست و توکل به خدا امتحانات خوبی را پشت سر بگذارید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما