ناشناس

یه برادر ۴ساله دارم خیلی بهم وابسته هست؛ چیکار کنم؟

باسلام. من یه برادر ۴ساله دارم خیلی بهم وابسته هست . من خیلی بهش محبت می‌کنم و از بدو تولد خودم بزرگش کردم . دو سه تا مشکل دارم باهاش: ۱هنوز خودش دستشویی نمیره نه ادرار نه و مدفوع . بعد اقلا با بچه ها بازی نمیکنه حتی پارک میریم خیلی طول میکشه باهاشون دوست بشه . و‌ وقتی کسی رو میبینه خیلی ساکت میشه مظلوم میشه و حتی از بچه ها کتک میخوره حتی از ۱.۲ساله ها و من خودم به خاطر بیکاری افسردگی گرفتم ‌فکر می‌کنم مشکلاتم روی برادرم تاثیر گذاشته ‌عصبی شده . من بعضی وقتایی که ناراحتم پوست لبمو می‌کنم ‌اون از من یاد گرفته چه کار کنم که نابود نشه و خوب بار بیاد؟
شنبه، 22 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

یه برادر ۴ساله دارم خیلی بهم وابسته هست؛ چیکار کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 25 ساله )

باسلام. من یه برادر ۴ساله دارم خیلی بهم وابسته هست . من خیلی بهش محبت می‌کنم و از بدو تولد خودم بزرگش کردم . دو سه تا مشکل دارم باهاش:
۱هنوز خودش دستشویی نمیره نه ادرار نه و مدفوع . بعد اقلا با بچه ها بازی نمیکنه حتی پارک میریم خیلی طول میکشه باهاشون دوست بشه . و‌ وقتی کسی رو میبینه خیلی ساکت میشه مظلوم میشه و حتی از بچه ها کتک میخوره حتی از ۱.۲ساله ها
و من خودم به خاطر بیکاری افسردگی گرفتم ‌فکر می‌کنم مشکلاتم روی برادرم تاثیر گذاشته ‌عصبی شده . من بعضی وقتایی که ناراحتم پوست لبمو می‌کنم ‌اون از من یاد گرفته چه کار کنم که نابود نشه و خوب بار بیاد؟


مشاور: احسان فدایی

با عرض سلام و تقدیم احترام خدمت شما پرسشگر محترم! ارتباط شما با ما گویای این است که در صدد انتخاب مسیر صحیح هستید و امیدواریم ما نیز راهنمای خوبی برایتان باشیم.

خواهر محترم! مشکل اصلی برادرتان که توان ارتباط اجتماعی ندارد به وابسته شدن به شما باز می گردد. درست است که او را بزرگ کرده اید و تاکنون خیلی در حق او محبت نموده اید ولی وابستگی زیاد او به خودتان همین مسائل را ایجاد می کند. بر این اساس باید روابط خود را با او کاهش دهید و توان استقلال در خیلی از مسائل را در او تقویت نمایید.توان استقلال به این معناست که در خیلی از موارد اجازه دهید خودش با دیگر کودکان ارتباط بگیرد و شما واسطه نشوید ولی اگر ارتباطی نگرفت ناامید نشوید و صبر کنید. ادامه این روند و بردن او به جمع کودکان خیلی از مشکلاتش را کاهش می دهد. اما در مورد مشکل دستشویی باید عرض کنیم که اولا این مسئله از وظایف مادرتان است ولی نفرمودید چرا ایشان این کار را انجام نمی دهند ولی احتمالا این موضوع درست به او آموزش داده نشده است که باید اکنون از طرقی دوباره تلاش کنید.می توانید یکی از عروسک‌های مورد علاقه برادر‌تان را به او بدهید و به او بگویید این عروسک (خرگوشی) جیش دارد و باید او را ببری دستشویی زمانی که او را به دستشویی می‌برید صدا جیش کردن درآورید و سپس عروسک (خرگوشی) را به دلیل جیش کردن تشویق کنید و پس از آن از برادر‌تان بخواهید مانند عروسک (خرگوشی) جیش کند. اگر برادر‌تان در دستشویی نشست و خودش را تخلیه کرد بعد از این مرحله هر ساعت یک ‌بار این عمل را انجام دهید تا کودک‌ به‌تدریج به دستشویی رفتن عادت کند. حتی اگر برادر‌تان را به دستشویی بردید و او جیش نکرد، ناحیه تناسلی او را آب بکشید.

اگر احیاناً بین این ساعات کودک‌  در جایی غیر از دستشویی جیش کرد، هرگز عصبانی نشوید و با او برخورد تند و خشنی نداشته باشید، بلکه خیلی صریح و روشن به او بگویید که خانه جای جیش کردن نیست، بلکه او باید مثل عروسکش به دستشویی برود و آنجا جیش کند.

به هر حال، اگر قصد آموزش دستشویی رفتن به کودک را دارید باید صبر و حوصله به خرج بدهید. حتی اگر در هنگام آموزش دادن برادر‌تان جایی از خانه را نجس کرد، هرگز او را سرزنش و تهدید نکنید و یا با تنبیه بدنی و غیره او را نترسانید، بلکه به جای این کار سعی کنید با همراهی برادر‌تان جای نجس را با خونسردی پاک کنید تا او به پیامد رفتار خویش پی ببرد.

نکته بسیار مهمی که در اینجا وجود دارد این است که بچه ای که از سن پوشک کردن گذشته است و قبلاً آموزش رفتن به توالت و گرفتن از پوشک روی او اجرا شده و مدتی هم موفق به این کار بوده است، هرگز نباید دوباره او را پوشک کنید و او را دچار تعارض گردانید. اگر دوباره بخواهید او را پوشک کنید، اشتباه محض است؛ بنابراین در برابر رفتار برادر‌تان حوصله کنید و با استفاده از راهکارهایی که عرض شد پیش بروید تا مشکل برطرف گردد.

موفق باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.