ناشناس

از خجالتی بودن رنج می برم؛ لطفا راهکار دهید.

خیلی کم حرفم نمیتونم ارتباط برقرار کنم. کمکم کنید"
يکشنبه، 7 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

از خجالتی بودن رنج می برم؛ لطفا راهکار دهید.

ناشناس ( تحصیلات : راهنمایی ، 15 ساله )

خیلی کم حرفم نمیتونم ارتباط برقرار کنم. کمکم کنید"


مشاور: مشاور راسخون

سلام همراه گرامی
بیان کردید خیلی کم حرفید و نمی توانید ارتباط برقرار کنید" بله دوست عزیز در کم حرفی تان همین بس که مشکل خود را مجمل بیان کردید و به جزییات موضوع اشاره نفرمودید، که ما از شما  می خواهیم در مکاتبه بعدی جزیی تر و کامل تر بیان کنید. اما با توجه به همین کلی گویی به نظر می آید به دنبال چرایی و چگونگی رفع مشکلتان هستید و این گام بسیار مؤثری است در برطرف کردن آن.
خجالتی بودن؛ کم رویی و کم حرفی دقیقا نقطه مقابل پُر رویی و پُر حرفی است. خیلی وقت ها نیاز هست ما در جمعی صحبت کنیم، اما به خاطر خجالتی بودن و کم حرف بودنمان نمی توانیم مواردی را که باید مطرح کنیم و فرصت های خیلی زیادی را از دست می دهیم. بسیاری از کسانی که در مهارت های اجتماعی مشکل دارند، ریشه های آن را در دوران کودکی شان می جویند. مشکلات اجتماعی در اثر ترکیبی از این علت ها بوجود می آید. این علت ها باعث منجر شدن به موارد زیر در کسانی که بدان مبتلا هستند :
- در مورد ارزش خود احساس ناراحتی و نا امنی می کنند
- در مورد توانمندی شان در انجام کارها در جمع، دچار شک می شوند
- در موقعیت های اجتماعی احساس اضطراب و نگرانی می کنند
- ناکامی در کسب تجربه در فعالیت های اجتماعی
- عادت به رفتارها و عقاید اجتماعی مضر به جای یادگیری رفتارها و عقاید اجتماعی مفید

درونگرایی

خجالتی بودن کم رویی و کم حرفی را بیشتر در افراد درونگرا شاهدش هستیم. افراد درونگرا ترجیج می دهند که در تنهایی خودشان باشند، به عبارتی افراد درونگرا از تنهایی با خودشان انرژی می گیرند و بالعکس، افراد برونگرا وقتی با افراد دیگه تعامل دارند انرژی می گیرند و این افراد تمایل دارند که بیشتر در جمع باشند.

چرا کم حرف می زنیم؟
کم حرفی می تواند دلایل خیلی زیادی داشته باشد، اما در ادامه مهمترین آنها را مورد بررسی قرار می دهیم. خیلی مواقع از افردای که کم حرف می زنند می پرسند که چرا شما کم حرف هستید جوابشان این است که می گویند: نمی دونم چی بگم!!؟ نمی دونم چی بگم، یعنی من حرفی برای گفتن ندارم و چیزی در ذهنم ندارم که بخوام صحبت کنم.

اعتماد به نفس پایین
یکی دیگر از مواردی که باعث می شود ما در جمع ها صحبت نکنیم و یا خیلی کم حرف باشیم این است که اعتماد به نفس پایین داریم. به عبارتی ما با صحبت نکردن در جمع صورت مسئله را پاک می کنیم.

ترس از قضاوت شدن
ممکن است نظر دیگران نسبت به ما بسیار مهم بوده و خیلی از مواقع هم کارهایی که می کنیم بخاطر این است که دیگران را خوشحال کنیم و یا نظرشان را نسبت به خودمان جلب کنیم. و به همین دلیل هم در بیشتر مواقع بخاطر اینکه از قضاوت شدن می ترسیم سعی می کنیم کمتر صحبت کنیم.

راهکار برای رفع خجالتی بودن کم رویی و کم حرفی:

-برای رفع خجالتی بودن کم رویی و کم حرفی، به دیگران کمک کنیم. هر زمان که کسی نیاز به کمک داشت منتظر نشوید که از شما کمک بخواهند.

-برای رفع خجالتی بودن کم رویی و کم حرفی، زودتر از همه به مهمانی ها برویم. وقتی ما زودتر از همه مهمان ها به مهمانی می رویم، کمتر احساس خجالتی بودن خواهیم داشت. همین که مهمان ها تک تک میرسند می توانیم با آنها حال و احوال کنیم، کمی سر صحبت را باز کنیم تا یخمان آب شود. این یک ترفند بسیار ساده ولی قدرتمند است.

-برای رفع خجالتی بودن کم رویی و کم حرفی، برقراری ارتباط چشمی فراموش نشود

-برای رفع خجالتی بودن کم رویی و کم حرفی، در کارهای گروهی مشارکت داشته باشیم

-برای رفع خجالتی بودن کم رویی و کم حرفی، لیست کردن مواردی که ما در آن خجالتی و کم رو هستیم یک لیست از مواردی که ما در آن خجالتی و کم رو هستیم را آماده کنیم و سپس ترتیب آن را نسبت به اینکه در کدامشان بیشتر خجالتی و کم رو هستیم مشخص کنیم.

موفق خواهید شد، نه فورا ولی حتما"



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.