ناشناس

می خوام بدونم مشکلم دقیقا چیه؟

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما مشاور عزیز. یک سال یا بیشتر است که من دچار مشکلاتی از قبیل: -اراده ضعیف -اعصاب ضعیف -بی فکر بودن نسبت به آینده ام -بی فکر بودن نسبت به عواقب کار هایم -گوش دادن به موعظه هایی خوب که بعد از دو سه یا حداکثر یک هفته دوباره یادم میرود و اشتیاقم از بین میرود. _نکته:من مبتلا به خود ارضایی ام و متاسفانه معتاد آن شده ام و نمی توانم آن را ترک کنم. لطفا کمکم کنید. من از شعار دادن بدم می آید. لطفا راه کار کاملا عملی به من بدهید. ممنون.
جمعه، 26 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

می خوام بدونم مشکلم دقیقا چیه؟

ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 18 ساله )

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما مشاور عزیز.
یک سال یا بیشتر است که من دچار مشکلاتی از قبیل:
-اراده ضعیف
-اعصاب ضعیف
-بی فکر بودن نسبت به آینده ام
-بی فکر بودن نسبت به عواقب کار هایم
-گوش دادن به موعظه هایی خوب که بعد از دو سه یا حداکثر یک هفته دوباره یادم میرود و اشتیاقم از بین میرود.
_نکته:من مبتلا به خود ارضایی ام و متاسفانه معتاد آن شده ام و نمی توانم آن را ترک کنم. لطفا کمکم کنید. من از شعار دادن بدم می آید. لطفا راه کار کاملا عملی به من بدهید.
ممنون.


مشاور: احسان فدایی

با سلام و سپاس از همراهی شما، از این که ما را امین خود دانستید کمال تشکر وقدردانی را داریم. ما قدر ارتباط با شما را می دانیم.

آنچه موجب شده است به مشکلات کنونی مبتلا شوید و به خودارضایی نیز روی آورید اراده ضعیف است که ریشه در بسیاری از مسائل و مشکلات شما دارد. در شرایط فعلی توصیه می کنیم اول سعی کنید اراده را تقویت کنید زیرا به تبع آن خودارضایی و مشکلات عصبی شما نیز کاهش می یابد، بر این اساس در این مکاتبه به موضوع اراده و راهکارهای تقویت آن می پردازیم و ان شاء الله در مکاتبات بعدی به دیگر مسائل به درخواست شما پاسخ خواهیم داد. نخست بهتر است شخص با اراده و فرد بى‏ثبات و فاقد اراده را توصیف کنیم. شخص با اراده کسى است که وقتى در مورد کارى، به خوبى تأمل کرد، تصمیم به انجام آن مى‏ گیرد و با فعالیت و ثبات قدم، آن را به اجرا در مى‏ آورد. بنابراین پافشارى بر تصمیمى غلط یا داشتن میلى قهرمانانه، ثبات قدم نخواهد بود. در مقابل فرد سست اراده، با کمترین مشکلى از انجام دادن کار، دلسرد شده و کوشش جهت تحقّق آن را متوقف مى‏ کند. کسى که اراده قوى دارد، آنچه را که با تأمل خواسته است، باکوشش و ثبات قدم به دست مى
‏آورد. شخص با اراده کسى است که داراى هدفى معقول بوده و تا موقعى که به آن نرسیده است، از تعقیب آن باز نمى ‏ایستد. مشکلات و موانع روانى یا مادى، به اراده و عزم او لطمه نمى‏ زند و از پیشرفتش جلوگیرى نمى ‏کند.

راه‏هاى تقویت اراده‏

1. باید علل و عوامل ضعف اراده خویش را بشناسید. توجّه کنید ضعف اراده غالباً در عدم اعتماد به بینش و تفکر، عدم شناخت خویش، با ارزش تلقی نکردن خود، عدم امنیت روانی، عدم تدبیر عقلانی در تشخیص امور و تمیز اهم و مهم، شکست‏های گذشته و عوامل باز دارنده رشد و قوت نفس مانند محرومیت، سرزنش و رنج‏های مستمر ریشه دارد. زدودن هر یک از این عوامل در پرتو سرمایه گزاری و برنامه ریزی ممکن است.

2. باید باور کنید چون دیگر انسان‏ها از توانمندی‏های بسیار برخوردارید و از دیگران کم‏تر نیستید. فراموش نکنید نقاط قوت انسان از نقاط ضعفش بیش‏تر است و نباید خود را دست کم بگیرد. تصمیم خوب در پرتو تکیه بر قوت‏ها، جبران ضعف‏ها و احساس توانمندی شکل می‏گیرد.

3. پس از مشورت با افراد ذی صلاح، با توجّه به امکانات و توانمندی‏های واقعی خود، برای زندگی تان برنامه ریزی کنید و بکوشید هرگز بی جهت از آن برنامه و نظم سر نپیچید. اوقات استراحت و تفریح و عبادت و همه‏ فعّالیّت‏ها را در این برنامه بگنجانید تا زمانی خالی نماند و توجّه به فرصت بیکاری شما را سمت تأخیر انداختن کارها سوق ندهد.

4. بکوشید برای هر رفتاری انگیزه‏ای قوی داشته باشید و به ویژه از آثار مثبت تصمیم ‏گیری‏ها و رفتارهای خاصّ خویش به طور کامل آگاه شوید.

5. محیط زندگی و موقعیت کاری خود را تغییر دهید و موانع بروز اراده و فعّالیّت را نابود سازید؛ برای مثال در موقعیتی که به سرزنش و متهم شدن به ناتوانی و ناپختگی می ‏انجامد، قرار نگیرید. برای تصمیم ‏گیری‏ها و اقدامات خویش امنیت روانی فراهم آورید تا بتوانید به آرامی در برابر دیگران یا همراه آنان ابراز وجود کنید و برجستگی فکری و فعّالیّت به جا را از طریق تصمیم آشکار سازید.

6. هر کاری را آسان تلقی کنید؛ زیرا در برابر اراده پولادین انسان همه سختی‏ ها آسان می‏گردد. به استقبال کارهای به ظاهر دشوار بروید و به خود تلقین کنید می‏ توانید در این امور درست تصمیم بگیرید و افتخار موفقیت در انجام آن‏ ها را به دست آورید.

7. رضایت خداوند را ملاک هر رفتار و گفتار قرار دهید و از تسلیم شدن در برابر تمایلات پوچ و هواهای نفسانی بپرهیزید. این تسلیم شدن ‏ها اراده را ضعیف و متزلزل می‏سازد. تقوا و رعایت حرمت دستورهای پروردگار برای آرامش روانی و تقویت نفس و اراده بسیار سودمند است.

8. مدتی برنامه ریزی و تصمیمات خود را با فردی ذی صلاح در میان بگذارید و از وی بخواهید مراقب باشد تا در شما دو دلی پیش نیاید و اجرای تصمیمات خویش را به تأخیر نیندازید.

9. از خواب زیاد، پرخوری و دیگر اسباب تنبلی و سستی اراده بپرهیزید و نگذارید دیگران به جای شما تصمیم بگیرند.

10. با کسانی که روحیه و اراده قوی دارند، دوست شوید تا اراده شما نیز قوی گردد.

11. بکوشید تصمیم‏ هایتان را با فردی با تجربه در میان نهید تا از قوت و درستی شان اطمینان یابید. پس از مشورت با این فرد، بر اساس تدبر و اندیشه خود تصمیم بگیرید و بدون از دست دادن فرصت اقدام کنید.

12. تصمیمات به جا و پر ارزش گذشته‏ خود را به یاد آورید و توجّه کنید که چون گذشته برای انجام دادن کارهای مهم آمادگی دارید.

13. در تصمیم ‏ها و فعّالیّت ‏های اسوه ‏ها دقّت کنید، در همسان سازی و الگوپذیری جدی باشید تا جرأت انجام کار یابید و توان تصمیم‏گیری و اجرا در شما تقویت شود.

14. ورزش مستمر و منظم را که در تقویت اراده بسیار مؤثر است، فراموش نکنید.

15. با تصمیم‏های آسان در کارهای ساده، به تدریج خود باوری و توانمندی را در خویش پدید آورید و راه را برای تصمیم‏ گیری در امور مشکل و پیچیده هموار سازید.

16. در موضوع مورد نظر تمرکز پیدا کنید و از اشتغالات ذهنی متعدد بپرهیزید تا تصمیم‏گیری آسان‏تر صورت پذیرد. برادر گرامی! به آنچه گفتیم تا دو هفته عمل نمایید و سپس نتیجه را گزارش کنید تا راهکارهای بعدی را در خصوص دیگر مشکلاتتان عرض نماییم.

موفق و سربلند باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.