ناشناس

پاسخ به سوالات جنسی فرزندان چگونه باید باشد؟

با سلام. دختر نوجوانی(15 ساله) داریم که با توجه به مطالبی که در کتاب درسی خوانده سوالی برایش ایجاد شده . در کتاب خوانده که برای بچه دار شدن اسپرم مرد باید با تخمک زن ترکیب شود، حالا سوال برایش پیش آمده که این اتفاق چگونه رخ می دهد. در مورد مسائل این چنینی تقریبا اطلاعی ندارد و کلا دختر خجالتی و کم حرف و بسیار درون گرا و در ضمن تک فرزند است. چگونه به این سوال پاسخ دهیم که هم درست باشد و هم خیلی ذهنش درگیر این گونه مسائل نشود.
يکشنبه، 21 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

پاسخ به سوالات جنسی فرزندان چگونه باید باشد؟

ناشناس ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 30 ساله )

با سلام. دختر نوجوانی(15 ساله) داریم که با توجه به مطالبی که در کتاب درسی خوانده سوالی برایش ایجاد شده . در کتاب خوانده که برای بچه دار شدن اسپرم مرد باید با تخمک زن ترکیب شود، حالا سوال برایش پیش آمده که این اتفاق چگونه رخ می دهد. در مورد مسائل این چنینی تقریبا اطلاعی ندارد و کلا دختر خجالتی و کم حرف و بسیار درون گرا و در ضمن تک فرزند است. چگونه به این سوال پاسخ دهیم که هم درست باشد و هم خیلی ذهنش درگیر این گونه مسائل نشود.


مشاور: خانم ضیایی

سلام و احترام خدمت شما مادر گرامی. بیان کردین "دختر 15 ساله ای دارید که درباره ی نحوه ی بچه دار شدن، از شما سوال کرده است": راستش سوال شما بزرگوار، مرا یاد خاطره ای انداخت که جا میدانم برایتان تعریف کنم. چند سال پیش مادری میگفت دختر نوجوانم سوالاتی در زمینه ی نحوه ی بچه دار شدن پرسید و من احساس کردم شاید چیزهایی در این باره شنیده باشد. از اینکه مبادا چشم و گوشش باز شود و بخاطر شرم و حیایی که از بازگویی این مسائل داشتم، به او پاسخی نگفتم. هر بار که او سوال خود را به طرق مختلف مطرح میکرد از جواب دادن طفره می رفتم. تا اینکه دخترم گفت باشه من هم میرم از دوستانم و دیگران می پرسم و دیگر این بحث را ادامه نداد. این گذشت و مادر هم هیچ وقت با او درباره ی این مسائل صحبت نکرد. از قضا دختر خواستگاران زیادی داشت و در سن حدود 17-18 سالگی ازدواج کرد. باز هم مادر سکوت کرد و آن نکاتی که لازم بود یه دختر عاقل و بالغ بداند را برای او توضیح نداد و دختر هم اطلاعاتش را از دوستان و منابع دیگر دریافت کرده بود. بعد از گذشت سال ها، آن دختر هنوز از مادر خود رنجیده هست چون می گوید بهترین کسی که در آن دوران می توانست مرا راهنمایی کند، و بسیاری از مسائل و نکات را برایم توضیح دهد مادرم بود و من به خاطر اینکه ایشان، درباره ی امور جنسی، پرده بکارت و.... باهام صحبت نکرده بودن، خیلی آسیب دیدم و آن اطلاعاتی که از جاهای دیگر به دست آورده بودم، خیلی کلی بود و من احتیاج به آماده سازی بیشتری از نظر روانی بودم.
- خب این خاطره ای که تعریف کردم، شاید حرف دل خیلی از دخترهای نوجوان بعد از بلوغ باشد که انتظار دارند مادر، به کنجکاوی ها و سوالاتی که دارند به درستی جواب دهند بدون هرگونه توهین و سرزنش و بحث و جدالی.گرچه توضیح دادن در خصوص این مسائل اندکی مشکل و آمیخته به حیاست، اما آگاهی داشتن درباره این موضوع حساس بسیار با اهمیت بوده و می تواند در خیلی موارد، فرد را از آسیب در امان دارد. بنابراین نمی‌توان گفت که صبر می‌کنیم فرزندانمان، خودشان بزرگ شده و با این مسائل روبه‌رو شوند.
- از اینکه فرزندتان به شما اعتماد کرده و شما را به عنوان مخاطب کنجکاوی ها و سوالاتش قرار داده است خوشحال باشید زیرا این یعنی شما برایش یک محیط امن فراهم کرده اید که می تواند سوال و کنجکاوی اش را با شما در میان بگذارد .از فرزند خود نیز بابت این اعتماد تشکر کنید و به او بگویید بهترین و امن ترین مکان برای کنجکاوی ها و سوالاتش کانون خانواده است.
- از نظر تربیت جنسی خانواده محور ، کنجکاوی و پرسشگری کودکان و نوجوانان در مورد مسایل جنسی یک رفتار طبیعی است که محدود به سن خاصی نیست و بسته به مشغولیت های ذهنی یا تعاملات اجتماعی یا طبیعی به مرور رخ میدهد.
- هر وقت کودک یا نوجوان با مساله ای و کنجکاوی مواجه شد همان وقت هنگام تبادل نظر و پاسخگویی هم هست این یعنی هروقت تقاضا ایجادشود عرضه و پاسخ ضروری است.
- از فرزندتان در مورد اینکه چه چیزهایی شنیده است سوال کنید و اجازه بدهید به طور کامل اطلاعاتش را در اختیار شما بگذارد و نظر خودش را دراین باره بپرسید که خودت فکر میکنی چطوری بچه به وجود می آید؟ شاید حدس هایی بزند و بنا بر کنجکاوی هایش، سرچ هایی هم کرده باشد. بنابراین لازم هست در ابتدا اطلاعات او را محک بزنید.
- وقتی به طور کامل صحبت هایش را گوش کردید بر اساس اطلاعات فرزندتان و با توجه به سنش برایش توضیحاتی را بدهید. البته می دانم اوایل سخت به نظر می رسد که در این باره با هم صحبت کنید. ولی اگر والد و فرزند با هم ارتباط خوبی داشته باشند، مادر و پدر بهترین مربیان تربیت جنسی برای فرزندان هستند که می توانند این مسائل را به شیوه ای صحیح و درست و بدون هیچ اغراق و ترسی برای فرزند توضیح دهند که حالت انزجار و یا تحریک بیش از حد، در نوجوان ایجاد نکند. شما بزرگوار می توانید توضیح خود را، از مهر و محبتی که بین یک زن و شوهر وجود دارد شروع کنید و......و یک سناریوی مناسب در حد درک و فهم دخترتان بسازید. و در این حین به سوالات او، پاسخ صحیح دهید. ممکن است مدتی طول بکشد تا فرزندتان اطلاعات دریافتی را هضم کند و با آن کنار بیاید. در این مدت او را حمایت کنید اگر لازم است دوباره با هم گفت و گو کنید. و در نهایت، با توجه به اینکه دختر شما در سن بلوغ هست و روز به روز برکنجکاوی ها و سوالاتش در زمینه ی جنسی افزوده می شود، احتمال اینکه از منابعی مثل اینترنت، دوستان و آشنایان اطلاعاتی را کسب کند، زیاد است. بنابراین قبل از اینکه شوکه زده شود و احساس های ناخوشایندی نسبت به اندام خصوصی خود، روابط جنسی و نحوه ی تولید مثل پیدا کند، لازم هست شما مادر گرامی ایشان را آماده کنید و باید اطلاعات خود را در زمینه ی تربیت جنسی بالا ببرید تا بتوانید مسائل مربوط به دختران، امور جنسی و تولید مثل را به بهترین بیان برای دختر خود توضیح دهید.
موفق و پیروز باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.