ناشناس

مشکلم دیدن عکسهای مستهجن توسط پسرمه؛ چطور برخورد کنم؟

سلام برای بار دوم متوجه شدم تنها فرزند پسر14 ساله من از طریق کامپیوتر و اینترنت به دیدن عکسهای مستهجن پرداخته که مادر دیده و او را تنبیه نموده. من پدر چگونه باید رفتار کنم؟ یک بار به او گوشزد کردم که دنبال این چیزها نباش و یک بحث دیگر اینکه من با رفتن فرزندم به خانه دوستانش در نبود پدر و مادر موافق نیستم؛ یعنی دو دوست تنها در یک خانه خالی از ساکنین باشند ولی مادر در نبود من همچین اجازه ای را صادر می‌کند و ساعتها در خانه دوستانش به عنوان بازی پلی استیشن وقت می گذراند آیا درست است یا خیر؟ و اینکه تا چند وقت پیش با من به مسجد و نماز می آمد و کلاس قرآن میرفت و هیات می امد ولی به یک باره از رفتن به مسجد امتناع کرد و دیگر نرفت و کلاس قرآن هم شرکت نکرد. البته من در خانه هم اینترنت هم ماهواره البته با نظارت خودم استفاده میشه و هم برای پسرم تبلت دارم. لطفا راهنمایی کنید ممنون میشوم
دوشنبه، 29 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

مشکلم دیدن عکسهای مستهجن توسط پسرمه؛ چطور برخورد کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : راهنمایی ، 44 ساله )

سلام
برای بار دوم متوجه شدم تنها فرزند پسر14 ساله من از طریق کامپیوتر و اینترنت به دیدن عکسهای مستهجن پرداخته که مادر دیده و او را تنبیه نموده. من پدر چگونه باید رفتار کنم؟ یک بار به او گوشزد کردم که دنبال این چیزها نباش و یک بحث دیگر اینکه من با رفتن فرزندم به خانه دوستانش در نبود پدر و مادر موافق نیستم؛ یعنی دو دوست تنها در یک خانه خالی از ساکنین باشند ولی مادر در نبود من همچین اجازه ای را صادر می‌کند و ساعتها در خانه دوستانش به عنوان بازی پلی استیشن وقت می گذراند آیا درست است یا خیر؟ و اینکه تا چند وقت پیش با من به مسجد و نماز می آمد و کلاس قرآن میرفت و هیات می امد ولی به یک باره از رفتن به مسجد امتناع کرد و دیگر نرفت و کلاس قرآن هم شرکت نکرد. البته من در خانه هم اینترنت
هم ماهواره البته با نظارت خودم استفاده میشه و هم برای پسرم تبلت دارم. لطفا راهنمایی کنید ممنون میشوم


مشاور: احسان فدایی

با سلام و سپاس از همراهی شما، از این که ما را امین خود دانستید کمال تشکر وقدردانی را داریم. ما قدر ارتباط با شما را می دانیم.

یکی از دگرگونی های مهم و اثر گذار در دوره نوجوانی، بروز و ظهور تمایلات جنسی و شهوانی است که گاهی نوجوانان را با مشکلات چشم‏ گیری روبرو می‏کند و این مشکلات به دلیل ناآشنایی نوجوان با این پدیده و عدم آمادگی برای هدایت این استعداد در مسیری عقلائی، باعث گرفتاری ‏هایی برای نوجوان می ‏شود. باید توجه داشت که هر استعداد و نیرویی که از سوی خداوند در وجود انسان خلق شده در راستای رشد و شکوفایی آنان بوده و اگر بر اساس معیارهای عقلائی و درست، از این استعدادها بهره برداری شود باعث کمال و بالندگی انسان می‏ شود. توانایی جنسی و نیروی شهوانی از استعدادهایی است که می‏ تواند تشکیل کانون خانواده و ادامه نسل انسان را پی‏ ریزی کند و لذتی ارزشمند از این راه نصیب انسان سازد. امّا اگر این استعداد و توانایی در راهی انحرافی و خارج از چارچوب دستور عقل و نقل قرار گیرد، انسان را از ارزش‏ های انسانی دور می‏ کند و در دام بیماری ‏های جنسی گرفتار می‏ سازد. پرسشگر محترم اکنون که با این مساله بیشتر آشنا شده اید، نکات و راهکارهای زیر را به دقت مطالعه نموده و بکار ببندید تا انشاء الله هرچه زودتر این مشکل برطرف گردد.

1. آرامش خودتان را کاملا حفظ نمایید تا مبادا حرکت نسنجیده ای از شما سر بزند. به هر حال فرزند شما در دام افتاده است ولی نباید برخورد نسنجیده شما کار را بدتر کند.

2. باید زمینه فعالیت های دیگر را برایش هموار نمایید تا انرژی های روانی و جسمانی او مصرف شده و جذب این عمل نشود.

3. به هیچ وجه نباید برخورد تند و سرکوبگرانه با او انجام دهید.

4. دوست در شکل گیری شخصیت نوجوان نقش مهمی دارد، تاثیر دوست بر رفتارهای نوجوان نا محسوس است بگونه ای که حتی خود نوجوان هم از این تاثیر آگاه نمی شود؛ بنابراین در برنامه تربیتی خود سعی کنید، فرزندتان با افراد متدین معاشرت داشته باشد.

5. کیفیت تغذیه در دوران بلوغ، در شکل‏گیری مسایل انحرافی می‏تواند مؤثر باشد. تغذیه به دو جهت حائز اهمیت است: یکی از لحاظ محتوا و مواد غذایی مورد نیاز نوجوان و دیگری از جهت زمان استفاده آن. به طور طبیعی غذای مناسب نوجوان، غذایی است که انرژی لازم و مورد نیاز بدن او را تأمین کند. بخصوص که نوجوان در حال رشد سریع و چشمگیری است، ولی مواد غذایی او نباید محرک و تحریک کننده شهوت باشد؛ و لذا باید از خوردن بیش از حد غذاهایی مانند خرما، تخم مرغ، فلفل، دارچین، پیاز و... اجتناب کند.

6. حاضر نشدن در محیط ‏های آلوده؛ محیط‏های آلوده و غیر اخلاقی می ‏تواند از زمینه‏ های انحراف نوجوانان و جوانان باشد و یکی از مصادیق انحراف همین مجالس لهو و خوش‏ گذرانی ممنوع و حرام است؛ که این مجالس اثرات تخریبی و سویی روی افراد جامعه خصوصا نوجوانان عزیز دارد. نوجوانی که هنوز به مرحله پختگی و تقوای کامل نرسیده است و از طرفی در عنفوان جوانی و شهوات قرار دارد؛ در این مجالس به فساد و بی ‏بند و باری کشیده می ‏شود و به انحرافات جنسی روی خواهد آورد.

7. خواب و استراحت کافی و نظام‏ مند، علاوه بر جهات درمانی آن، دارای ابعاد پیشگیرانه‏ ای نیز هست و در سلامت انسان نقش مهمی ایفا می‏کند. نظام ‏مند بودنِ خواب نوجوان، تاثیر خوبی در پیشگیری از انحراف دارد؛ و اگر بتوان ترتیبی اتخاذ نمود که نوجوانان اوایل شب به رختخواب بروند و صبح زود از جای خود بلند شوند، بسیار مفید خواهد بود، مخصوصا اگر به دنبال خستگی و تلاش روزانه به رختخواب بروند.

8. به او کمک کنید که برای تمام اوقات خود برنامه داشته باشد و در هر زمان به کاری خاص مشغول باشد. تعطیلات زیاد و بی‏ برنامه در عین حال که باعث احساس سرگردانی و بلاتکلیفی برای نوجوانان می ‏شود؛ به تدریج باعث سرخوردگی و یاس آنان گردیده و این امر موجب می‏ شود تا آنان به کنج خلوت و انزوا پناه ببرند و راهی برای مشغولیت خود بجویند. این مشغولیت در بسیاری از موارد به انحرافات جنسی و از جمله خودارضایی منجر می ‏شود.

9. می‌توانید با تهیه کتاب‌هایی در خصوص این مسئله و در اختیار قرار دادن آن به فرزندتان، غیر مستقیم شناخت و آگاهی او را در زمینه انحرافات اخلاقی و عوارض و آسیب‌های مختلف آن افزایش دهید.

10. سعی کنید در امر تربیت با همسرتان متحد باشید و اجازه ندهید در منزل دوستش تنها حضور داشته باشند. با والدین او هماهنگ کنید و در زمان مشخصی او را به منزل دوستش بفرستید.

11. سعی شود در اطاق خواب نوجوانتان تصاویر تحریک کننده وجود نداشته باشد.

12ـ رایانه، ویدئو، تلویزیون و سایر ابزار صوتی و تصویری در اطاق نوجوان نباشد زیرا وجود اینها زمینه‌ساز استفاده از فیلم‌ های مبتذل و مسایل تحریک کننده است. اگر هم احساس کردید از طریق ماهواره به برخی از شبکه های غیر مجاز دسترسی دارد حتما ماهواره را فروخته و زمینه فساد را از منزل خارج کنید.

13. بهتر است در خانه، کامپیوتر در یک مکان عمومی قرار داشته باشد، یک محل عمومی مانند پذیرایی، آن هم به صورتی که مانیتور کامپیوتر رو به دیوار نباشد و همه بتوانند مانیتور را ببینند.

13.بهتر است در منزل فضایی که در دید فرزندتان می باشد، با نمادها و تصاویر مذهبی مانند تصاویر علمای اخلاقی، همچون حضرت آیت الله خامنه ای یا مرحوم آیت الله بهجت و تصاویر شهدا و یا هر طرح مذهبی دیگری تزئین شود.

14. زمینه سازی برای پرورش معنویات؛ ایمان به خدا و تقویت معنویت نقش مهمی در جهت دادن به افکار و اندیشه، گفتار و کردار انسان دارد؛ باورهای اعتقادی و اعمال عبادی و معنوی، تفکر و اندیشه انسان را به طرف کمالات اخلاقی سوق داده و از خیال‏پردازی در افکار شیطانی باز می‏دارد.

15.شما و همسرتان با او تعاملی کاملا دوستانه برقرار نمایید، این کار سبب می شود تا هیجانات منفی او کاهش یافته و تحریکات جنسی او نیز کم شود، علاوه بر این با این کار بیشتر به او نزدیک می شوید و در نهایت خواهید توانست به او بیشتر کمک نمایید.

16. سعی نمایید در برنامه او ورزش، هنر، مطالعه، گردش های جمعی با خانواده و دوستان را قرار دهید.

موفق و پیروز باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.