ناشناس

پسرم خیلی بهانه گیره" چیکارش کنم؟

با سلام پسر ۶ ساله ای دارم که همش بهانه میگیره، هر جا بریم خیلی من رو اذیت میکنه بدون اجازه دست به همه چی میزنه، همش توقع داره همه بچه ها باهاش حتما بازی کنن، واقعا نمیدونم چیکار کنم؟ توی مهمونیا خیلی اذیت میشه هم خودش هم. من،
دوشنبه، 27 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

پسرم خیلی بهانه گیره" چیکارش کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 29 ساله )

با سلام پسر ۶ ساله ای دارم که همش بهانه میگیره، هر جا بریم خیلی من رو اذیت میکنه بدون اجازه دست به همه چی میزنه، همش توقع داره همه بچه ها باهاش حتما بازی کنن، واقعا نمیدونم چیکار کنم؟ توی مهمونیا خیلی اذیت میشه هم خودش هم. من،


مشاور: خانم ضیایی

سلام و احترام خدمت شما مادر گرامی. بیان کردین "پسر 6 ساله ای که همش بهانه می گیرد و در مهمانی ها هم خودتون و هم فرزندتان اذیت می شوید": لجبازی و بهانه گیری در کودکان، از یک سالگی آغاز و تا حدود شش سالگی همچنان وجود دارد، از ویژگی های رشدی بچه ها محسوب شده و رفتاری طبیعی در این سن است. ولی گاهی والدین ناخواسته و از روی کم مهارتی، آن را تبدیل به بحث و جدل و تنش می کنند و این امر سبب تشدید این رفتار می شود.
- زمینه های بروز بهانه گیری های پسر خود را شناسایی کنید، تا بتوانید از موقعیت های تنش زا، جلوگیری کنید. مثلا زمان هایی که گرسنه، بیخواب، خسته، بیمار و....هست شاید بیشتر بهانه بگیرد بنابراین لازم هست در همچین موقعیت هایی کودک را بیرون از منزل نبرید و یا راه چاره ای برایش در نظر بگیرید.
- شما بزرگوار باید این را در نظر بگیرید که دنیا از دریچه ی یک کودک با بزرگسال متفاوت هست بعضی محیط ها شاید برای ما جذاب و هیجان انگیز باشه ولی ممکنه برای کودک ناخوشایند باشه مثلا رفتن به بازار، سینما، .... کودکان وقتی وارد محیط های کسل کننده می شوند خصوصا جایی که بزرگترها کمتر بهشون توجه می کند بدقلق تر می شوند. بنابراین باید سعی کنید این فضاها را با یک خاطره خوش همراه کنید تا بهانه گیری های کودک کاهش پیدا کند.
- برای اینکه ارتباط خوبی بین شما و فرزندتان شکل بگیرد لازم هست حداقل نیم ساعت وقت با کیفیت به کودک خود اختصاص دهید و بازی مورد علاقه ای باهاش داشته باشید البته بدون اینکه سرزنش، فریاد و یا نصیحتی کنید که کودک، اینقدر توجه از مادر کسب کند که نیازی نباشد با قشقرق به پا کردن و بهانه گیری، جلب توجه کند.
- گاهی اوقات بدون اینکه رفتار صحیح را به کودک آموزش دهیم از او انتظار داریم. لازم است به جای استفاده از امر و نهی پیاپی, تهدید, تنبیه و... با شیوه های غیر مستقیم و خلاقانه رفتار صحیح را به او بیاموزید. به طور مثال از قصه گویی استفاده کنید و آن رفتار مورد نظر را در قالب شخصیت های داستانی به کودک ارائه دهید. مثلا داستان کودکی که بعضی بچه ها باهاش بازی نمی کردن، او به جای گریه و زاری، نقاشی می کشید، تلویزیون می دید، با بچه های کوچکتر بازی میکرد، ......
- آداب مهمانی را هم می توانید با مهمان بازی به کودک یاد دهید. یک بار شما مهمان خانه ی فرضی او شوید و بار دیگر او مهمان خانه ی شما. مثلا یکبار شما نقش کودکی را بازی کنید که بدون اجازه میوه ها را برمیدارد و خرابکاری می کند و بار دیگر نقش کودک باادب را بازی کنید و در این حین نقش ها را با پسرتان جا به جا کنید و از این طریق رفتار درست و نادرست را به ایشان بیاموزید.
- رفتارهای خوب کودکتان را تشویق کنید! مثلاً اگر در مهمانی مودب بود به او بفهمانید که به خاطر همان کار خوب تشویقش می کنید. در نهایت، از اشتباهات فرزندتان به عنوان یک فرصت تربیتی استفاده کنید و بسیاری از مفاهیم را با صبر و حوصله و گفتار کودکانه به فرزند خود آموزش دهید. آگاهی از مراحل رشدی کودک و اصول فرزندپروری مناسب، می توان بسیاری از مشکلارت رفتاری کودکان را اصلاح کرد.
با آرزوی موفقیت برای شما بزرگوار



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما