ناشناس

مشکلم وسواس و شک در طهارت هست" لطفا راهکار بدهید.

با سلام و احترام و تبریک اعیاد شعبانیه. بنده مردی 25 ساله هستم که متاسفانه مدتی است دچار وسواس در مورد پاکی و نجاسات و غسل و... شده ام و برای انجام غسل حدود 40 دقیقه و یا بیشتر زمان صرف میکنم که بخش زیادی از آن برای تطهیر بدن از نجاسات و آب کشیدن زمین و... غیره است. مثلا برای تطهیر بدن زمان زیادی را صرف میکنم تا تمام قسمت پایین تنه را آب بکشم و قسمت هایی از بدن که فکر میکنم وقتی زیر دوش حمام هستم آب به انجا نمی رسد مثل بین دو پا و باسن را مرتب دست میکشم و زیر دوش آب میروم و تمام پایین تنه را سعی میکنم چند بار آب جاری کنم تا آب کر به تمام بدن برسد وگرنه احساس میکنم حکم آب قلیل را دارد و بدنم به درستی پاک نمی شود یا اینکه قبل از انجام غسل بول کرده و محل بول را سعی میکنم با اب تطهیر کنم ولی چون قبلا شرمگاه با منی نجس شده است و من فقط محل خروج بول را با آب تطهیر میکنم احساس میکنم تطهیر درست نیست و در حمام وقتی آب به عورت می رسد کل بدن نجس به بول و منی می شود. 1)میخواستم از شما خواهش کنم که مراحل صحیح طهارت بدن در زیر دوش در صورتی که فرض کنیم تمام بدن نجس است را با کمی جزئیات توضیح بدهید (مثلا بین دو پا و باسن و جاهایی که انسان فکر میکند اگر زیر دوش باشد آب به آن ها نمی رسد و یا اگر با دست کشیدن آب را برسانیم حکم اب کر را ندارد را چگونه تطهیر کنیم) تا بنده مطابق آن عمل کنم که ان شاالله این مشکل برطرف بشود. 2)زمین حمام را بعد از غسل چگونه تطهیر کنم؟ 3)همچنین برای غسل حدود 15 دقیقه وقت میگذارم و تمام بدن را دست میکشم تا مطمئن بشوم که آب به تمام بدن رسیده است. لطفا مراحل انجام غسل صحیح را هم توضیح بدهید. 4)و سوال آخر اینکه بنده لباس هایی که آغشته به منی است را میگذارم و بعد از مدتی که لباس ها زیاد شده در داخل ماشین لباسشویی اتومات برای شستشو میریزم و تصور میکنم پاک می شوند و حداقل میذارم سه بار آبکشی شوند. دفعه آخر یکی از اعضای خانواده که لباس هایم را جمع میکرد یکی از لباس های زیرم را گفت باید دوباره شسته شود! و من به خاطر جلوگیری از وسواس و اینکه دوباره کل لباس ها و یا جاهایی که لباس ها بوده را نجس ندانم، لباسی مورد نظر را اصلا بررسی نکردم! آیا آن لباس نجس است؟ و کل لباس های شسته شده نجس بوده است؟ آیا باید بررسی کنم؟ با خودم فکر میکنم شاید عین نجاسات برطرف شده باشد و تنها اثر منی باقی مانده باشه که همچین حرفی زده است؟ 5) در استبرا زمانی که مخرج غائط نجس باشد به خاطر اینکه در هنگام تطهیر محل غائط دستم با بول نجس نشود اول استبرا میکنم و محل بول و بعد محل غائط را تطهیر میکنم. و به دلیل اینکه محل خروج غائط نجس است برای استبرا کمی دستم را از جلو تر میکشم که با غائط نجس نشود، در صورتی که در رساله گفته شده از محل خروج غائط باید دست کشید! آیا این استبرا صحیح است؟! و اینکه اگر بعد از مدت بسیار کمی از این استبرا بر اثر تحریک اب مذی از انسان خارج شود آیا به بول آغشته و نجس نیست؟ ممنون می شوم اگر پرسش های بنده را با جزئیات بدهید تا بنده مطابق آن عمل کنم و به ان شاالله وسواس را کنار بگذارم. مرجع تقلید بنده حضرت آیت الله بهجت هستند و بعد از فوت ایشان حضرت آیت الله سیستانی هستند و با توجه به اینکه ایشان رجوع به مرجع فوت شده را صحیح میدانستند، از در مسائل سعی میکنم از فتوی مرجع اول استفاده کنم. پیشاپیش از وقتی که میگذارید بی نهایت سپاس گزارم.
پنجشنبه، 22 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

مشکلم وسواس و شک در طهارت هست" لطفا راهکار بدهید.

ناشناس ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 25 ساله )

با سلام و احترام و تبریک اعیاد شعبانیه. بنده مردی 25 ساله هستم که متاسفانه مدتی است دچار وسواس در مورد پاکی و نجاسات و غسل و... شده ام و برای انجام غسل حدود 40 دقیقه و یا بیشتر زمان صرف میکنم که بخش زیادی از آن برای تطهیر بدن از نجاسات و آب کشیدن زمین و... غیره است. مثلا برای تطهیر بدن زمان زیادی را صرف میکنم تا تمام قسمت پایین تنه را آب بکشم و قسمت هایی از بدن که فکر میکنم وقتی زیر دوش حمام هستم آب به انجا نمی رسد مثل بین دو پا و باسن را مرتب دست میکشم و زیر دوش آب میروم و تمام پایین تنه را سعی میکنم چند بار آب جاری کنم تا آب کر به تمام بدن برسد وگرنه احساس میکنم حکم آب قلیل را دارد و بدنم به درستی پاک نمی شود یا اینکه قبل از انجام غسل بول کرده و محل بول را سعی میکنم با اب تطهیر کنم ولی چون قبلا شرمگاه با منی نجس شده است و من فقط محل خروج بول را با آب تطهیر میکنم احساس میکنم تطهیر درست نیست و در حمام وقتی آب به عورت می رسد کل بدن نجس به بول و منی می شود.
1)میخواستم از شما خواهش کنم که مراحل صحیح طهارت بدن در زیر دوش در صورتی که فرض کنیم تمام بدن نجس است را با کمی جزئیات توضیح بدهید (مثلا بین دو پا و باسن و جاهایی که انسان فکر میکند اگر زیر دوش باشد آب به آن ها نمی رسد و یا اگر با دست کشیدن آب را برسانیم حکم اب کر را ندارد را چگونه تطهیر کنیم) تا بنده مطابق آن عمل کنم که ان شاالله این مشکل برطرف بشود.
2)زمین حمام را بعد از غسل چگونه تطهیر کنم؟
3)همچنین برای غسل حدود 15 دقیقه وقت میگذارم و تمام بدن را دست میکشم تا مطمئن بشوم که آب به تمام بدن رسیده است. لطفا مراحل انجام غسل صحیح را هم توضیح بدهید.

4)و سوال آخر اینکه بنده لباس هایی که آغشته به منی است را میگذارم و بعد از مدتی که لباس ها زیاد شده در داخل ماشین لباسشویی اتومات برای شستشو میریزم و تصور میکنم پاک می شوند و حداقل میذارم سه بار آبکشی شوند. دفعه آخر یکی از اعضای خانواده که لباس هایم را جمع میکرد یکی از لباس های زیرم را گفت باید دوباره شسته شود! و من به خاطر جلوگیری از وسواس و اینکه دوباره کل لباس ها و یا جاهایی که لباس ها بوده را نجس ندانم، لباسی مورد نظر را اصلا بررسی نکردم! آیا آن لباس نجس است؟ و کل لباس های شسته شده نجس بوده است؟ آیا باید بررسی کنم؟ با خودم فکر میکنم شاید عین نجاسات برطرف شده باشد و تنها اثر منی باقی مانده باشه که همچین حرفی زده است؟

5) در استبرا زمانی که مخرج غائط نجس باشد به خاطر اینکه در هنگام تطهیر محل غائط دستم با بول نجس نشود اول استبرا میکنم و محل بول و بعد محل غائط را تطهیر میکنم. و به دلیل اینکه محل خروج غائط نجس است برای استبرا کمی دستم را از جلو تر میکشم که با غائط نجس نشود، در صورتی که در رساله گفته شده از محل خروج غائط باید دست کشید! آیا این استبرا صحیح است؟! و اینکه اگر بعد از مدت بسیار کمی از این استبرا بر اثر تحریک اب مذی از انسان خارج شود آیا به بول آغشته و نجس نیست؟ ممنون می شوم اگر پرسش های بنده را با جزئیات بدهید تا بنده مطابق آن عمل کنم و به ان شاالله وسواس را کنار بگذارم. مرجع تقلید بنده حضرت آیت الله بهجت هستند و بعد از فوت ایشان حضرت آیت الله سیستانی هستند و با توجه به اینکه ایشان رجوع به مرجع فوت شده را صحیح میدانستند، از در مسائل سعی میکنم از فتوی مرجع اول استفاده کنم. پیشاپیش از وقتی که میگذارید بی نهایت سپاس گزارم.


مشاور: مجید محمدی

با سلام
وسواس سبب می شود تا لذت عبادت از دل انسان خارج شود و انسان با زجر اعمال عبادی را انجام دهد. لذا باید با عزم و اراده این حالت را از خود دور کنید و مانند سایر افراد و متدینین غسل و....را انجام دهید. اما پاسخ سوالات
1) برای برطرف شدن بدن نجس با دستمال کاغذی یا اب عین نجاست را یک لحظه از بین ببرید و بعد همینکه آب لوله را یک لحظه به آن برسانید پاک می شود!
دقت بفرمایید اگر کل بدن نجس باشد با اب لوله امروزی در یک دقیقه تمام بدن پاک می شود. بین پاها و... نیز همینکه دست خیس یکبار کشیده شود کافی است!
2)زمین حمام در هنگام و بعد غسل پاک است زیرا آب لوله حکم اب جاری را دارد.
3)در غسل همینکه اب به بدن هر چند با دست خیس برسد کافی است و لازم نیست آب جاری شود. مراحل غسل به ترتیب شستن سر و گردن، سمت راست،سمت چپ که کلا نهایتا 5دقیقه طول می کشد.
4)لباس ها و لباسی که گفتید پاک است.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.