ناشناس

یادگیری کودکم خیلی ضعیفه" چه باید کرد؟

سلام. مشکلم اینه که پسر 4 ساله ام یادگیریش خیلی ضعیفه. وقتی هم بهش چیزی یاد میدن اصلا حواسش نیست.
چهارشنبه، 28 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

یادگیری کودکم خیلی ضعیفه" چه باید کرد؟

ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 28 ساله )

سلام. مشکلم اینه که پسر 4 ساله ام یادگیریش خیلی ضعیفه. وقتی هم بهش چیزی یاد میدن اصلا حواسش نیست.


مشاور: خانم ضیایی

با سلام و احترام خدمت شما والدگرامی. بیان کردین "پسر 4 ساله ای دارید که یادگیری اش خیلی ضعیفه، و اصلا حواسش جمع نیست": راستش با این اطلاعات خیلی کلی، آن هم بدون مشاهده و ارزیابی کودک، به سختی می توان مشاوره داد. ولی گاهی اوقات مشاهده می شود، توقع و انتظارات والدین از کودک بالا هست، یا فرزندان خود را با دیگران مقایسه می کنند و یا بدون توجه از توانایی و استعداد کودک از او انتظاراتی دارند. در چه زمینه ای پسر شما یادگیری اش ضعیف هست؟ یعنی آن فعالیتی که ایشان یاد نمی گیرد، همسن و سال هایش به خوبی از عهده ی آن بر می آیند؟
- حواس پرتی کودک می تواند علت های متعددی داشته باشد که یکی از علت های شایع آن اضطراب هست. یا اینکه ممکن هست آن فعالیت برای کودک جاذبه ای نداشته باشد و دنبال شیطنت و بازی باشد. و یا حتی گاهی افسردگی و خلق پایین، می تواند سبب حواس پرتی شود. بنابراین باید سعی کنید عللی که باعث متمرکز نشدن کودک بر کارهایش می شود را کشف کنید.
- پازل‌ها یکی از بهترین ابزارهای افزایش تمرکز در کودکان هستند. در پازل‌های تصویری، که برای پیدا کردن هر تکه مناسب باید توجه و تمرکز زیادی به خرج داد، تمرکز و توجه کودک افزایش می‌یابد.
- کتاب‌هایی در بازار وجود دارد که برای یافتن تفاوت‌ها میان دو تصویر به ظاهر ساده طراحی شده است. از این کتاب‌ها تهیه کنید و به فرزندتان دهید تا با مقایسه دو تصویر مشابه، تفاوت‌های جزیی را پیدا کند.
- می توانید نقاشی بکشید که بخشی از اجزای آن ناقص باشد و از کودک بخواهید حدس بزند و آن را کامل کند.
- قصه ای برای کودک خود تعریف کنید و از او بخواهید به دقت به داستان گوش دهد و بعد، در مورد شخصیت ها و کارهایی که انجام شد از او سوال کنید. یا وسیله ای را در اتاق تغییر دهید و از او بخواهید حدس بزند جای چه چیزی تغییر یافته است؟ و بازی هایی زیادی که می توانید خودتان برای افزایش دقت و تمرکز با کودک داشته باشید.
- هر بار که کودک موفقیتی کسب کرد او را مورد تشویق قرار دهید و یا برایش کارت امتیاز در نظر بگیرید که سعیش را بیشتر کند و همچنین توجه داشته باشید هنگام عدم موفقیت کودک از هر گونه جر و بحث و تحقیر و توهین به کودک پرهیز کنید و به کودک برچسب نزنید. منظور از برچسب زدن این است که به خاطر یک رفتار خاص، یک خصلت را به کودک نسبت دهید. وقتی به او برچسب «حواس پرت» یا «دست و پا چلفتی» می زنید او از آن پس خودش را با آن مشخصه می شناسد و دیگر تلاشی برای موفقیت نمی کند. و در نهایت، اگر حواس پرتی کودک در اکثر فعالیت ها هست و نسبت به همسن و سال های خودش پیشرفت کمتری دارد، جهت بررسی بیشتر به روانشناس کودک مراجعه کنید.
با آرزوی موفقیت برای شما



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.