ناشناس

پسرم خیلی بددهن شده" چه باید کرد؟

سلام خسته نباشید. پسرم به تازگی 4سالش رو تموم کرده. قبلا پسر ارومی بود ولی به تازگی که دخترم به دنیا امده خیلی بددهن و لجباز و شیطون شده به طوری که قابل کنترل نیست. خیلی ناراحتم لطفا کمکم کنین.
شنبه، 21 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

پسرم خیلی بددهن شده" چه باید کرد؟

ناشناس ( تحصیلات : سیکل ، 25 ساله )

سلام خسته نباشید. پسرم به تازگی 4سالش رو تموم کرده. قبلا پسر ارومی بود ولی به تازگی که دخترم به دنیا امده خیلی بددهن و لجباز و شیطون شده به طوری که قابل کنترل نیست. خیلی ناراحتم لطفا کمکم کنین.


مشاور: خانم ضیایی

سلام و عرض ادب خدمت شما مادر گرامی. بیان کردین" پسر 4 ساله ای دارید که قبلا آرام بوده ولی با به دنیا آمدن دخترتان خیلی لجباز و شیطون شده": وقتی فرزند جدیدی به دنیا می آید، خانه رنگ و بوی دیگری می گیرد و ناخود آگاه بیشتر توجه ها به سمت او معطوف می شود. اگر از قبل کودک اول را آماده ی چنین شرایطی نکرده باشید، برای او درک موقعیت جدید، سخت و رنج آور است. پسری که تا دیروز در رأس توجه و نگاه ها بوده، به یکباره موقعیت خودش را خدشه دار می بیند، بنابراین سعی می کند به طرق مختلف جلب توجه کند و خشم خود را نشان دهد. حسادت فرزند بزرگتر به کوچکتر تا حدی طبیعی هست، اما رفتار شما والدین به کودک می تواند این حس را کم یا زیاد کند.
- برای کودک توضیح دهید که ما تو را دوست داریم و اگر به خواهرت بیشتر توجه می کنیم به خاطر کوچکی و ناتوانی اوست. و همه ی ما باید مراقبش باشیم تا او هم مثل تو بزرگ شود و بتواند کارهایش را خودش انجام دهد.
- به جای اینکه پسرتان را از نوزاد تازه به دنیا آمده دور کنید و ترس از آسیب و صدمه به او داشته باشید، بخشی از کارها و مراقبت از دخترتان را به برادرش واگذار کنید. مثلا لباس، پوشک و... او را برایتان بیاورد.
- زمانی که کودک خواب هست، حداقل نیم ساعت زمان با کیفیت به پسرتان اختصاص دهید. با او بازی یا فعالیت مورد علاقه اش را انجام دهید. و سعی کنید در این مدت حسابی به کودک خوش بگذرد و از هر گونه سرزنش، نصیحت و تنبیه اجتناب کنید. این امر سبب تقویت رابطه ی بین شما و پسرتان می شود که از این طریق بسیاری از مشکلات رفتاری کودکان اصلاح می یاید.
- برای اینکه پسرتان از راه منفی مثل بددهنی و لجبازی و... جلب توجه نکند سعی شود به رفتارهای مناسبش توجه کنید و تشویق شود تا بفهمد کارهای مطلوبش برای شما ارزشمند هست و حس پسر خوب بودن در او شکل بگیرد.
- در مقابل رفتارهای نامناسب کودک لازم هست خیلی محکم و مقتدرانه بایستید که ناراحتی کاملا در چهره ی شما مشهود باشد، و به او بگویید حق همچین رفتاری را ندارد و پیامدهای رفتارش را به او گوشزد کنید. مثلا از فعالیت مورد علاقه اش محروم می شود و واقعا هم این کار را انجام دهید.
- نسبت به بعضی از رفتارهای آزار دهنده او بی اعتنایی کنید و به او بگویید که به جای کج خلقی چگونه میتوانست بهتر رفتار کند و رفتار درست را با قصه و بازی به کودک آموزش دهید. پس از اینکه کودک رفتار مناسب را انجام داد به او پاداش دهید. و در نهایت، والدین باید بخشی از شیطنت ها و آزادی های کودک را بپذیرند و از بعضی رفتارهای نامناسب، تغافل و چشم پوشی کنند. و توجه داشته باشند که دوران کودکی کوتاه است ولی آثار و خاطرات آن تا پایان عمر همراه فرد هست.
با آرزوی لحظات شاد برای شما



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما