ناشناس

آیا نگاه فیلم سوپر در نوجوانی گناه دارد؟ چگونه میتوان آن را کنترل کرد؟

آیا نگاه فیلم سوپر در نوجوانی گناه دارد؟ چگونه میتوان آن را کنترل کرد؟
دوشنبه، 23 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

آیا نگاه فیلم سوپر در نوجوانی گناه دارد؟ چگونه میتوان آن را کنترل کرد؟

ناشناس ( تحصیلات : راهنمایی ، 13 ساله )

آیا نگاه فیلم سوپر در نوجوانی گناه دارد؟ چگونه میتوان آن را کنترل کرد؟


مشاور: خانم ضیایی

با سلام و عرض ادب خدمت شما پرسشگر گرامی. بیان کردین "چگونه میتوان در نوجوانی نگاه کردن به فیلم سوپر را کنترل کرد": اگر قرار هست حال ما خوب باشد باید مراقب ورودی های ذهنمان باشیم مراقب گوشمان، زبانمان، چشممان باشیم . دیدن این فیلم و عکس ها کمکی به شما نمی کند و برای هیچ کس مناسب نیست. این قبیل فیلم ها به همه آسیب می رساند؛ چون اثرات جبران ناپذیری روی مغز انسان به جا می گذارد و آرامش را از ما می گیرد و باعث احساس منفی در وجود ما می شود. از اینکه تصمیم گرفته اید در جهت تغییر رفتار مثبت گام بردارید، به شما تبریک می گویم و مطمئن هستم در این ماه پر برکت، که نماد خودکنترلی و مقابله با هوای نفس هست، ان شاالله می توانید امیال و وسوسه هایتان را کنترل کنید.
- آسیب ها و ضررهایی که این عادت نامطلوب در پی داشته است را شناسایی کنید. در واقع هدف این هست که با توجه به پیامدهایی که نگاه کردن به فیلم های مبتذل برای شما ایجاد کرده، به یک بینش و آگاهی دست پیدا کنید، همین امر می تواند در شما یک باز دارندگی ایجاد کند. یعنی وقتی من یاد عواقب کارهایم بیفتم، باعث می شود در موقعیت های مختلف، بهتر بتوانم خودم را کنترل کنم.
- چه عادات نامطلوبی در شما وجود دارد که زندگی شما را دچار مشکل کرده است؟
-این عادت ناکارآمد چه مشکلاتی برایتان بوجود آورده ؟
- این عادت باعث چه احساس های منفی شده ؟
- این عادت چه تاثیری روی روابط شما با خانواده و دوستان و روابط اجتماعی تان گذاشته ؟
- این عادت چه تاثیری بر روی تحصیل تان داشته؟
- اگر این عادت از بین برود، چه تغییراتی در زندگی ات بوجود میاد ؟
- محرک‌های خود را شناسایی کنید: مثلا دیدن عکس های برهنه، خواندن مطالب تحریک آمیز، سیر کردن در فضای مجازی بدون هدف. همه ی این ها انسان را به سمت هوای نفس سوق می دهد و بسیار وسوسه انگیز هست و همراه با لذت های آنی و زودگذر. بنابراین لازم هست خود را از این محرک ها مصون کنید تا از عادت های نامطلوب دیگر رهایی یابید.
- در چه مواقعی این اتفاق رخ می‌دهد: باید ببینید تحت چه شرایطی نیاز به خودکنترلی دارید. در زمان استرس؟ اضطراب؟ خستگی؟ تنهایی؟ بعد از اینکه شرایط را شناسایی کردید، باید روی خودتان کار کنید تا در زمان قرار گرفتن در این موقعیت‌ها، بتوانید هیجانات خود را مدیریت کنید. مثلا اگر زمانی که احساس استرس دارید، به سمت فیلم دیدن می روید لازم هست از روش هایی که استرس تان را کاهش می دهد استفاده کنید، یا اگر هنگام تنهایی وسوسه می شوید سعی کنید کمتر در اتاق خلوت کنید و بیشتر در جمع باشید و فعالیت های مفیدی داشته باشید که ذهن شما درگیر و مشغول باشد تا فرصت فکر کردن به کارهای عبث نداشته باشید.
- طرز تفکر خود را تغییر دهید: این طرز تفکر که می‌گوید: «من همیشه این‌گونه هستم» را تغییر دهید و بیشتر با خودتان بگویید: «من آنگونه هستم که خودم انتخاب می‌کنم»، این طرز تفکر شما را به سمت خودکنترلی می‌کشاند. خودگویی های مثبت داشته باشید و خودتان را به عنوان یک انسان قابل و شایسته، ارزشمند حس کنید. مثلا من می توانم امیالم را کنترل کنم، چون آدم بااراده و مصممی هستم. یا در شأن و جایگاه موجود باارزشی مثل من نیست که اینگونه رفتاری داشته باشم.
- بعد از شناسایی زمان و موقعیت محیطی، در زمان هایی که‌ وسوسه شدید می‌توانید با گفتن جمله «که چی بشه» برای خود ترمز بسازید.( مثلا با خود بگویید تصاویر مبتذل را نگاه کنم که چه شود؟، وقتی می توانم با فعالیت های مفید، پیشرفت مناسبی داشته باشم). در واقع جمله ی «که چی بشه»، خاصیت پوچ کنندگی دارد و به صورت یک نشانه می توانید از آن استفاده کنید که هر وقت دچار وسوسه شدین، به شما هشدار دهد و جمله ی«وقتی می توانم» جمله ای مثبت برای هدایت ضمیر ناخودآگاهتان هست که بهتر بتوانید به ارزش وجودی تان پی ببرید و موقعیت خود را تغییر دهید و در موقعیت جدید قرار بگیرید. و در نهایت، شما بزرگوار از قوه ی تخیل تان می توانید در جهت مثبت استفاده کنید. یعنی همانگونه که می توانید تخیل بافی در زمینه ی جنسی داشته باشید که خود نوعی محرک محسوب می شود و شما را به سمت رفتار نامطلوب سوق می دهد، این توانایی و اراده را هم دارید، که تخیل های سازنده داشته باشید. به عبارتی باید ارباب ذهن خود باشید نه برده ی آن. یعنی سر رشتۀ افکار و بالتبع زندگی خود را به دست بگیرید و ذهن خود را در جهت دستیابی به اهداف خود، برنامه‌ریزی کرده و دائما تحرکات آن را زیر نظر بگیرید تا در دام افکار منفی و ناخواسته نیفتید.
موفق و پیروز باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.