ناشناس

دخترم به شدت به ازدواج علاقه داره" چه کنم؟

سلام خانوم قربانی. دخترم به شدت به ازدواج علاقه داره و هی با پسرهای مردم دوست میشه. من و همسرم خیلی دعوا و تنبیهش میکنیم. حتی بعضی وقتها باهاش خیلی آروم و منطقی صحبت میکنیم ولی اصلا به هیچ چیز قانع نیست. چیکارش کنم؟
سه‌شنبه، 14 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

دخترم به شدت به ازدواج علاقه داره" چه کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : کم سواد ، 44 ساله )

سلام خانوم قربانی. دخترم به شدت به ازدواج علاقه داره و هی با پسرهای مردم دوست میشه. من و همسرم خیلی دعوا و تنبیهش میکنیم. حتی بعضی وقتها باهاش خیلی آروم و منطقی صحبت میکنیم ولی اصلا به هیچ چیز قانع نیست. چیکارش کنم؟


مشاور: خانم قربانی

با سلام‌و احترام خدمت شما همراه گرامی سایت راسخون.
از اشتباه مکرر فرزندتان گفتید و راهکارهایی که اثر نمیکند.
مادر ارجمند، نگرانی شما در مورد رفتار فرزندتان قابل درک است و میدانم چقدر دوست دارید او به مسیر صحیح هدایت شود و اینده اطمینان بخشی داشته باشد. بهتر بود در مورد سن و سال دخترتان و اینکه فرزند چندم است و همچنین نحوه روش تربیتی و دیگر شرایط فرزندتان سخن می گفتید. با توجه به تجربیات، به نظر میرسد فرزندتان در دوره نوجوانی یا ابتدای جوانی باشد. اگر حدس بنده درست باشد، میتوان هیجان خواهی ناشی از نوجوانی و دیگر ویژگی های دوران نوجوانی را منشا این رفتار عنوان کرد. پیشنهاد اصلی بنده این است که ویژگی ها و شرایط دوران نوجوانی را خوب مطالعه کرده و‌ با بالا بردن اگاهی خود و دختر دلبندتان، ابتدا با او همدلی کرده و سپس از زاویه دیدگاه خودش او را نسبت به ابعاد قضیه مطلع تر سازید تا خودش به ترک‌ رفتار اشتباهش قانع شود. نوع گفتگوهایی که با فرزندتان میتوانید داشته باشید و همچنین نکات دیگر کاربردی از این قرار است:
- به او بگویید که میدانید نوجوانی، شروع رشد هورمونهای جنسی و در نتیجه تمایل به جنس مخالف است و تجربه ارتباط با جنس مخالف تا چه حد برای او لذت بخش و حتی هیجان انگیز است. و البته این حالات برای همه افراد در نوجوانی تجربه میشود پس به طور کامل نیاز او را درک‌ میکنید و قصد انکار ان‌ را ندارید.
- بگویید که ارضاء نیازها و براورده ساختن انها لازم است و شما نیز مخالف سرکوبی ان هستید و دوست دارید دخترتان شریک‌جنسی خوبی و پایداری داشته باشد.
- اشاره کنید که اگر نوجوان بخواهد به خواسته ای خود برسد و لذت خود را تکمیل کند باید دقت کند تا مسیر درست را انتخاب کند و مسیر درست ارضاء نیازهای جنسی و حتی روانی، فقط ازدواج است. ازدواج هم شرایط خودش را دارد و انتخاب پایدار زمانی صورت میگیرد که تصمیم‌گیری بر اساس منطق باشد نه هیجان. دوران نوجوانی هم دوره تسلط هیجان هاست و منطق و عقلانیت کمتری را می توان در مدیریت رفتار مشاهده کرد.
-نکته دیگر اینکه نوجوان خودمداری بالایی دارد و فکر میکند بر همه چیز اشراف و تسلط کامل دارد و میتواند از هر اشتباهی خود را مصون نگه دارد و همین ویژگی ست که احتیاط او را در ورود به بسیاری از عرصه های پرخطر، کم میکند. به او بگویید اگر امارها را بررسی کند خواهد دید که بسیاری لغزشها همچون اعتیاد در نوجوانی شروع شده و پشتوانه اش هم همین تفکر عدم اسیب پذیری نوجوانی بوده است.
- به استقلال طلبی نوجوان تان اشاره کرده و ضمن‌ تایید و پذیرش ان، اقدام به دوستی و.. را هم به این مسئله گره بزنید.
- ایده ال گرایی و ممکن دیدن تمامی امور نیز از دیگر خصیصه های نوجوانی ست. ان را هم یاداور شده و بگویید که همین تفکر سبب میشود که هر مسیر و رفتاری را بدون بررسی جوانب، برای خود ممکن‌ ببیند.
- در ادامه نیز از او بخواهید در مورد آفت دوستی ها و سوءاستفاده های غیرمسئولانه ای که پسران از دخترها دارند، تحقیق داشته باشد و در این مورد نیز خودتان‌ نیز اگاهی های تکمیلی به او ارائه دهید.
- به او تذکر دهید که علاقه های نوجوانی به جنس مخالف تحت تاثیر ترشح هومونی به نام "ان" است که نهایتا ۱۸ ماه فعالیت میکند و پس از ان فروکش کرده و عشق موجود کاملا سرد میشود و ناپایدار است.
- به او اطمینان دهید که همانند خودش برای ازدواجش ذوق داشته و دوست دارید او را در لباس سپید عروسی ببینید و در صورتی که بتواند هویت یابی اش تکمیل شده و‌خودرا خوب بشناسد و بتواند تقاضاهای خودش را از شریک‌زندگی به طور صحیح مشخص کند، به او کمک‌ خواهید کرد که ازدواج‌ کند و تمام تلاش تان‌را خواهید داشت تا شیرینی ازدواج و داشتن همسر را بچشد.
- از او بخواهید اکنون که عجله برای ازدواج دارد، برای خودشناسی بیشتر که مقدمه اصلی انتخاب صحیح است، در کلاسهای مهارت زندگی شرکت کند.
- نکته نهایی اینکه در روش تربیتی خود، تغییری ایجاد کرده و تاخیر در ارضاء خواسته ها را نیز به او اموزش دهید و تمرین‌ کنید.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.