ناشناس

با توجه به آیه 1 سوره قمر ارتباط شق القمر و قیامت چیست؟

با سلام. با توجه به آیه 1 سوره قمر ارتباط شق القمر و قیامت چیست؟ اگر قیامت نزدیک شده چرا بعد از 1400 سال اتفاق نیافتاده و اینکه ظهور امام زمان علیه السلام و رجعت امامان (ع) هم داریم؟
چهارشنبه، 30 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

با توجه به آیه 1 سوره قمر ارتباط شق القمر و قیامت چیست؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 34 ساله )

با سلام. با توجه به آیه 1 سوره قمر ارتباط شق القمر و قیامت چیست؟ اگر قیامت نزدیک شده چرا بعد از 1400 سال اتفاق نیافتاده و اینکه ظهور امام زمان علیه السلام و رجعت امامان (ع) هم داریم؟


مشاور: خانم نورالدینی

سلام

در تفسیر شریف المیزان، وجه ارتباط این دو بخش آیه یعنی نزدیکی قیامت و انشقاق قمر را این مساله بیان فرموده که انشقاق قمر از لوازم نزدیکی قیامت است.
در تفسیر نمونه هم به همین معنا اشاره شده: "ذکر این دو حادثه با هم، همانگونه که جمعى از مفسران گفته‏ اند، به خاطر آن است که اصولا ظهور پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) که آخرین پیامبران الهى است خود از نشانه‏ هاى نزدیکى قیامت است، لذا در حدیثى از خود پیامبر (صلی الله علیه و آله) مى‏ خوانیم که فرمود: بعثت انا و الساعة کهاتین‏" مبعوث شدن من و قیامت همچون این دو است‏. (اشاره به دو انگشت مبارکش که در کنار هم قرار گرفته)."
اما اینکه چرا قرآن قیامت را نزدیک می‌داند؟ میتوان به این موارد اشاره کرد:
1. شاید مقدار زمانی که تا نزول - از ابتدای آفرینش - گذشته، نسبت به مقدار زمانی که از زمان نزول قرآن تا قیامت مانده است، آن اندازه زیاد است که قرآن می‌فرماید: «قیامت نزدیک است»؛ برای مثال، اگر از اول آفرینش یک میلیارد سال گذشته باشد و از زمان نزول قرآن تا قیامت، فقط ده هزار سال باقی مانده باشد، صحیح است که قرآن بفرماید قیامت نزدیک است.
2. قیامت هر انسانی عملاً پس از مرگ او شروع می‌شود - نه بعد از تمام شدن برزخ - به این معنا که وقتی انسان از دنیا می‌رود تا اندازه‌ی زیادی دستش از این نظر که قیامت خود را اصلاح کند، کوتاه می‌گردد؛ به این جهت قیامت هر انسانی بسیار نزدیک است، زیرا با پایان عمرش، قیامت او شروع شده است.
3. وقتی حادثه‌ای بسیار مهم و سرنوشت ساز باشد، هر چند از نظر زمانی نزدیک نباشد، ولی به جهت اهمیت فوق‌ العاده‌ی آن، مانند حوادث نزدیک از آن یاد می‌شود؛ خلاصه آنکه اهمیت حادثه، در دوری و نزدیکی زمانی اثر می‌گذارد؛ برای مثال وقتی شما یک سال دیگر، امتحان راهنمایی و رانندگی داشته باشید، خواهید گفت: تا زمان امتحان وقت زیاد است، ولی اگر در همان زمان، امتحان کنکور داشته باشید می‌گویید: امتحان نزدیک است و وقت ندارم.
4. می‌دانید که تعداد سال‌های دنیا هر چه هم زیاد باشد و ادامه یابد، ولی در مقابل عمر قیامت که ابدی است و هرگز تمام نمی‌شود، بسیار ناچیز است. اکنون که در سال‌های محدود دنیا واقع شده‌ایم، وقتی در برابر آمدن یک حادثه‌ای که عمر ناپایان دارد قرار می‌گیریم، آن را بسیار نزدیک می‌بینیم؛ به همین جهت خداوند قیامت را حادثه‌ای نزدیک خوانده است.
5. وقتی حادثه‌ای به طور قطع و یقین واقع خواهد شد و هیچ شکّی در وقوع آن نیست، گفته می‌شود آن واقعه نزدیک است، بلکه به گونه‌ای از آن سخن می‌گویند که گویا اتفاق افتاده است؛ به این جهت خداوند گاهی اوقات از قیامت، به «ساعت» تعبیر می‌فرماید: أَوْ تَأْتِیَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ (یوسف،107) «آیا از این ایمن هستند که عذاب فراگیری از ناحیه‌ی خدا به سراغ آن‌ها بیاید - یا ساعت - رستاخیز - ناگهان فرا رسد، در حالی که آن‌ها متوجه نیستند.»



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما