ناشناس

اعتماد به نفسم پایینه. چه کنم؟

من اعتماد به نفس پایینی دارم نمیتونم با کسی حرف بزنم.
يکشنبه، 18 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

اعتماد به نفسم پایینه. چه کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : راهنمایی ، 16 ساله )

من اعتماد به نفس پایینی دارم نمیتونم با کسی حرف بزنم.


مشاور: مشاور راسخون

سلام بر شما همراه گرامی سایت راسخون.
مشکل خود را عدم اعتماد به نفس عنوان کردید با توجه به سن تان و اختلالی که در عملکرد شما در هر ارتباطی ایجاد کرده به نظر میرسد نیازمند کمک حرفه ای باشید. اعتماد به نفس در کودکی شکل میگیرد و حتی اگر مشکل شما ناشی از مسئله خاصی و در سالهای اخیر شکل گرفته باشد، باز نیازمند اصلاح باورهای دوران کودکی تان هستید. رفتارهای ما بر اساس افکار شکل میگیرد. گاهی افکار خودایند منفی در وجود ادمی رخنه میکند و اجازه نمیدهد که بتواند صحیح عمل کند‌. مثلا خود را بی ارزش میداند یا ترس دارد که مبادا اشتباه کند و مورد تمسخر دیگران باشد‌. فکر میکند حتما و دیگران از او بهتر هستند و‌.. . اینکار این چنینی است که به فرد اجازه ابراز وجود و دفاع از خود را نمیدهد. اگر میخواهید به طور اساسی و برای همیشه مشکل را حل نمایید باید افکار خودایند، واسطه ای و باورهای بنیادین خود را بشناسید و نسبت به آنها آگاه شوید‌.این شناسایی به شما کمک میکند تا راه های غلبه بر آن را بیاموزید و در زمان خطور آنها به ذهن تان، آنها را نادیده گرفته و رفتار درستی را داشته باشید. تمام این مراحل در مشاوره حضوری قابل انجام است. پس توصیه میکنم به یک درمانگر شناختی رفتاری مراجعه نموده و مراحل درمان را کامل کنید. توجه کنید که راهکارهای رفتاری و توصیه ها نیز کمک کننده خواهند بود اما به دلیل عدم اصلاح باورهای قدیمی، همچنان امکان عود مجدد مشکل وجود دارد. این راهکارها عبارتند از:
-خود را دوست داشته باشید.
-ملاک تایید را در‌ نگاه خودتان قرار دهید و در نزد دیگران و نگاه انها.
-از اشتباه کردن نهراسید. به خود اجازه دهید که یک‌بار اشتباه کنید و دیگران شما را حتی مسخره کنند خواهید دید که دوباره برای آنها دوست داشتنی هستید و جایگاه تان آسیبی ندیده است.
افرادی را بسیار قبول دارید در نظر بگیرید، خواهید دید که آنان کمتر از شما اشتباه نمیکنند ولی در عین حال همچنان نزد همه محبوبند. برای نمونه اشتباهات مجریان تلویزیون را رصد کنید.
برای صحبت کردن در نزد بقیه جلوی آینه تمرین کنید و سعی کنید در جمع های کوچک‌ برای ایراد نظرات کمک بگیرید. کتابهای مهارت ارتباطی را مطالعه کنید.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.