G.H

هر چقدر درس می خوانم نتیجه مطلوبی نمی گیرم!

از وقتی وارد دبیرستان شدم ، هرچقدر درس میخوانم اصلا نتیجه مطلوبی نمی گیرم و نمراتم عالی نیست .چه کنم؟
يکشنبه، 8 مرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سادات زاهدی
موارد بیشتر برای شما

G.H

هر چقدر درس می خوانم نتیجه مطلوبی نمی گیرم!

G.H ( تحصیلات : دبیرستان ، 15 ساله )

از وقتی وارد دبیرستان شدم ، هرچقدر درس میخوانم اصلا نتیجه مطلوبی نمی گیرم و نمراتم عالی نیست .چه کنم؟


مشاور: فاطمه سادات زاهدی

با سلام و وقت بخیر خدمت شما همراه گرامی راسخون

خوشحالم که در این مسیر کنار شما هستم

گاهی وقت ها وقتی ما نتیجه ی مطلوب و یا عالی را که می خواهیم نمیگیریم می توان ناشی از نگاه کمال گرایانه ی خودمان و یا انتظار والدین از ما باشد که اگر چنین است لازم است این نگاه کمال گرایانه تعدیل گردد و برای تعدیل این موضوع حتما لازم است بیشتر  صحبت شود ، اما گاهی هم ممکن است دچار افت تحصیلی شده باشیم که به آن می پردازم .
 

افت تحصیلی وضعیتی است که در برخی سنین و پایه های تحصیلی فرد  دچار آن می شود و منظورمان از افت تحصیلی این است که فرد نسبت به گذشته ی خود دچار کاهش عملکرد درسی می شود .
 

افت تحصیلی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله دلایل فردی ، خانوادگی و محیطی  که در ادامه به هرکدام از این دلایل به طور مختصر می پردازیم .

دلایل فردی افت تحصیلی عبارتند از :

-عدم اعتماد به نفس که در پی آن باعث می شود فرد نقاط قوت خود را نادیده بگیرد و برای رفع نقاط ضعف خود هم تلاشی نکند و به مرور زمان به فردی تبدیل شود که برای هیچ کاری تلاش نمی کند و همیشه منتظر شکست هست .
 

- مطالعه ی نادرست وقتی فرد نداند چطور باید مطالعه کند و چه روش هایی برای مطالعه دروس برای او مناسب است طبیعی است که نتواند نتیجه درست از مطالعه ی خود بگیرد . اصولی ترین روش مطالعه روش SQR3 است که عبارت است از پیش مطالعه ، سؤال کردن ،مطالعه ی دقیق ،یاداوری و مرور .
 

بی انگیزگی برای تحصیل و مطالعه که این عامل هم می تواند ناشی از از ترس از شکست و اشتباه کردن، هدف گذاری اشتباه، ندونستن اینکه در زندگی چه می خواهیم و چه هدفی داریم، تنهایی، اهمال کاری در نوجوانان و تنبلی، داشتن حالات افسردگی در دانش آموزان و... باشد .
 

وضعیت جسمانی گاهی پرکاری و کم کاری تیروئید ، کم خونی به خصوص در دوران نوجوانی می تواند یکی از دلایل مهم افت تحصیلی در حوزه ی فردی باشد .  بهتر است در این زمینه با یک متخصص داخلی مشورت بفرمایید .
 

سلامت روانی : اضطراب و افسردگی دو دلیل مهم روانی افت تحصیلی هستند و این دو  اختلال بر حافظه، تمرکز، اعتماد به نفس ، انگیزه و یادگیری دانش آموزان تاثیر منفی می گذارند و اون ها رو کاهش می دهند .
 

گذراندن وقت زیاد با کامپیوتر، موبایل و فضای مجازی  شاید یک دلیل خیلی بارز برای افت تحصیلی دانش آموزان استفاده بیش از حد از ابزارهایی مانند کامپیوتر و موبایل است که حتی گاهی فرد را از برنامه غذایی سالم و فعالیت بدنی هم دور می کند ، چه برسد به درس خواندن .
 

اما دلایل خانوادگی افت تحصیلی عبارتند از :

بیماری های جسمی یا روانی در والدین ، این مساله باعث می شود فرد علاوه بر اینکه ذهنش درگیر این بیماری و فکر کردن به آن شود گاهی مجبور است مسئولیت برخی ازکارها و فعالیت های داخل یا خارج از منزل از جمله رسیدگی به والدین را برعهده بگیرد که این مساله می تواند باعث افت تحصیلی شود .
 

اختلاف خانوادگی و خانواده آشفته: وجود اختلافات خانوادگی مانند طلاق، وجود ناپدری یا نامادری، وجود جو و شرایط نامناسب در خانواده ، دعواهای مکرر والدین با یکدیگر و... از جمله شرایطی هستند که دانش آموز را از محیط خانواده فراری میدهد .  شرایط روانی و جسمانی او رو بهم می ریزد  و می تواند  چنین دانش آموزی را در معرض افت درسی قرار بدهد .
 

و اما از دلایل محیطی و اجتماعی افت تحصیلی می توان به مشکلات اقتصادی در جامعه به وجود می آید و روی خانواده ها و فرزندان تأثیر میگذارد اشاره کرد .
 

اما چگونه می توان این افت تحصیلی به وجود آمده را جبران کرد ؟
 

از طریق تمرکز بیشتر ، تلاش بیشتر ، مدیریت زمان ، تنوع در آموزش ، هدف گزاری دقیق ، روش مطالعه ی صحیح و افزایش اعتماد به نفس می توان عقب افتادگی ها و افت تحصیلی را جبران نمود .
 

چنانچه با راهکارهای فوق نتوانستید بر مسأله فایق آیید پیشنهاد می کنم حتماً از یک مشاوره متخصص و متعهد در این زمینه راهنمایی های تخصصی تر را دریافت نمایید .
 

امیدوارم در مسیر تحصیل همیشه موفق و پیروز باشید

فاطمه سادات زاهدی

کارشناس ارشد مشاوره

درمانگر کودک و نوجوان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.