سبحان

در مورد آثار وضعی افعال حرام سوالی دارم! اینکه ما اگر علم به حرمت فعلی نداشته باشیم،وانجام بدهیم وازنظر...

در مورد آثار وضعی افعال حرام سوالی دارم! اینکه ما اگر علم به حرمت فعلی نداشته باشیم،وانجام بدهیم وازنظر شرع اشکالی نداشته باشد آیا اثر وضعی دارد یا نه ؟ توضیح مفصلی میخواستم!!!
جمعه، 5 تير 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

سبحان

در مورد آثار وضعی افعال حرام سوالی دارم! اینکه ما اگر علم به حرمت فعلی نداشته باشیم،وانجام بدهیم وازنظر...

سبحان ( تحصیلات : طلبه ، 24 ساله )

در مورد آثار وضعی افعال حرام سوالی دارم!
اینکه ما اگر علم به حرمت فعلی نداشته باشیم،وانجام بدهیم وازنظر شرع اشکالی نداشته باشد آیا اثر وضعی دارد یا نه ؟
توضیح مفصلی میخواستم!!!


مشاور: hassan najafi

باسمه تعالی با تشکر که مشاوره راسخون را انتخاب کردید: اولا : سوال شما واضح نیست اگر فعلی حرام است یقینا از نظر شرعی اشکال دارد پس فرض سوال نمیشود که چون ما علم نداریم پس از نظر شرعی اشکال ندارد . ثانیا : مقصود از آثار وضعي، نتايج قهري عمل براساس قانون عليت است مثل مست کنندگي شراب و سوزانندگي آتش هر گناهی اثر وضعی دارد اما اگر ندانسته و بدون علم عمل حرامی را انجام دهد اثر وضعی دارد اما گناهی بر او نیست چرا که الاعمال بالنیات . اثر وضعی غالبا حالت پاک کنندگی اثر آن گناه است و درمان آن با توبه است . پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرموند: «لیغان علی قلبی و انی لاستغفرالله فی کل یوم سبعین مرة » غین یعنی یک پرده و پوشش : می فرمایند: این تعامل و ارتباط روزانه من با افراد مختلف یک لایه بر قلب من می شود و من آن را با استغفار از بین می برم . این خود بهترین درس برای رهایی از آثار گناهان است یعنی استغفار . پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله) فرمودند : الا أخبرکم بدائکم و دوائکم ، دائکم الذنوب و دوائکم الاستغفار . برای اطلاع بیشتر : http://www.rasekhoon.net/Article/Show-20892.aspx



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.