ندا

با سلام.چند تا سوال همیشه ذهنمو مشغول میکنه؟اول اینکه چرا برای سجده کردن باید روی مهر که از جنس خاک هست...

با سلام.چند تا سوال همیشه ذهنمو مشغول میکنه؟اول اینکه چرا برای سجده کردن باید روی مهر که از جنس خاک هست سجده کرد.2-چکار کنیم خدا مارو ببخشه و دعاهامونو مستجاب کنه؟3-آیا مسواک زدن و حمام رفتن در ماههایی غیر از ماه مبارک رمضان اشکال داره؟4-خدا چجور نذرهایی رو قبول میکنه آیا شرایط خاصی برای نذر کردن وجود داره؟ممنون میشم اگه پاسخ بدین؟
چهارشنبه، 25 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ندا

با سلام.چند تا سوال همیشه ذهنمو مشغول میکنه؟اول اینکه چرا برای سجده کردن باید روی مهر که از جنس خاک هست...

ندا ( تحصیلات : لیسانس ، 25 ساله )

با سلام.چند تا سوال همیشه ذهنمو مشغول میکنه؟اول اینکه چرا برای سجده کردن باید روی مهر که از جنس خاک هست سجده کرد.2-چکار کنیم خدا مارو ببخشه و دعاهامونو مستجاب کنه؟3-آیا مسواک زدن و حمام رفتن در ماههایی غیر از ماه مبارک رمضان اشکال داره؟4-خدا چجور نذرهایی رو قبول میکنه آیا شرایط خاصی برای نذر کردن وجود داره؟ممنون میشم اگه پاسخ بدین؟


مشاور: sayed mojtaba navab

با عرض سلام و با آرزوی سعادت و سلامت برای خواهر گرامی! اول اینکه بسیاری از احکام الهی دارای محاسن و حکمت هایی است که ما قدرت درک آن را به علت نقص علم و عقل نداریم اما وجوهی را هم معصومین فرموده اند و هم عقل خود ما گوشه ای را تشخیص می دهد. مثلا در باب اصل سجده و فلسفه سجده برخاک اول باید گفت که یکی از آنها همانا شکستن غرور انسان که بزرگترین فلسفه عبادتست ، تا با قراردادن مقدس ترین و بالاترین عضو بدن انسان یعنی جبین بر پایین ترین جاها یعنی زمین و خاک این غرور در انسان خورد و نابود شود؛ افتادگی آموز اگر طالب فیضی ----هرگز نخورد آب زمینی که بلند است. به موارد زیر دقت فرمایید: خود رسول گرامى (ص) فلسفة سجده بر خاك را در حديثى بيان كرده است و به روشنى مى‏رساند كه اصرار تشريع اسلامى بر سجده بر زمين جنبه تربيتى داشته است. حضرتش فرمود: «إذا صلى أحدكم فليلزم جبهته و أنفه الأرض حتى تخرج منه الرغم(1) هرگاه كسى از شما نماز گزارد، پيشانى و بينى خود را بر زمين قرار دهد تا ذلت و خضوع خود را آشكار سازد». هشام بن حكم از امام صادق (ع) فلسفه سجده بر زمين را پرسيد، و امام در پاسخ آن چنين فرمود: «زيرا سجده خضوع و فروتنى در برابر خدا است و هرگز شايسته نيست انسان پرستشگر بر خوردنى‏ها و پوشيدنى‏ها سجده كند زيرا معبود دنياپرستان خوراك و پوشاك است، بنابراين نبايد بر آنچه كه معبود دنيا پرستان است سجده كرد، در حالى كه سجده بر خاك و زمين بالاترين و برترين مظهر فروتنى و خضوع در برابر خداست.»(2) آية الله جعفر سبحانى، سيماى فرزانگان ج 2 پى‏نوشت‏ (1)) نهايه ابن أثير: 2، ماده رغم. ( (2)) بحار الأنوار: 147/ 82، باب مايصح السجود عليه. ( روایاتی که می گویند سجده بر غیر زمین در حال عذر جایز است: در این قسمت به بیان حدیث انس بن مالک اکتفا می کنیم. انس می گوید: "ما با رسول خدا (صل الله علیه و آله) نماز می خواندیم. هرگاه یکی از ما به جهت شدت گرما، نمی توانستیم پیشانی خود را بر زمین بگذاریم، در حال سجده، پیراهن خود را پهن می کردیم و بر آن سجده می کردیم". این روایت در منابع مختلف اهل سنت؛ مانند صحیح بخاری و صحیح مسلم با الفاظ و تعابیر مختلف نقل شده است.[21] هر محقق و پژوهشگری با تحقیق و جست و جو در این احادیث به روشنی درمی یابد که تمام این روایات متمرکز در این مسئله هستند که اولاً سجده باید بر خاک باشد، پس از آن چیزهایی که از زمین می روید، غیر از خوردنی ها و پوشیدنی ها و در مرحله بعد (در حال اضطرار) بر پیراهن (پارچه) می توان سجده نمود. بنابراین و طبق این روایات فقها و علما این شاگردان مکتب اهل بیت (علیه السلام) به تبعیت از روایات ائمه (علیه السلام) می گویند: واجب است محل سجده در نماز زمین یا چیزی که از زمین می روید باشد و از چیزهایی که غالباً خوردنی و پوشیدنی نیست باشد.[22] اما این که چرا ما (شیعه) مقداری از خاک و گل را خشک می کنیم و به صورت مهر درآورده و بر آن سجده می کنیم؟ این به جهت دلایلی است که بعضی از آنها عبارت اند از: 1. به جهت اطمینان به طهارت و پاک بودن آن است؛ زیرا که یکی از شرایط محل سجده (چیزی که بر آن سجده می شود) آن است که پاک باشد. همچنین برای اطمینان به مباح بودن آن؛ چرا که یکی از شرایط محل سجده مباح بودن آن است. 2. به خاطر این که در زمان ما غالباً کف خانه ها، مساجد و ... با فرش پوشانده شده است و خاک یافت نمی شود، بنابراین، بر روی مهر سجده می کنیم. فلسفه سجده بر تربت امام حسین (علیه السلام) در این که چرا شیعه بر تربت امام حسین (علیه السلام) سجده می کند؟ باید گفت: 1. در میان فقهای شیعه فقیهی را نمی توان یافت که قایل باشد، سجود بر خاک امام حسین واجب است، بلکه آنان می گویند هر خاکی که پاک و مباح باشد، سجده بر آن صحیح است. چنان که بیان شد. بلی آنان می گویند سجده بر خاک امام حسین (علیه السلام) مستحب است.[23] 2. سجود بر تربت حسینی نمونه ای است از نمونه های سجده بر خاک و مسلمانان بر صحت سجده بر خاک و زمین اجماع دارند، پس وجهی برای استثنای تربت حسینی از مطلق زمین و خاک باقی نمی ماند، تا گفته شود چرا شیعه بر تربت امام حسین (علیه السلام) سجده می کند. 3. اهل بیت (علیه السلام) تأکید فراوان داشتند بر سجود بر تربت حسینی و امام سجاد (علیه السلام) اولین امامی بود که بر تربت حسینی سجده کرد. تمام امامان (علیه السلام) بر خاک امام حسین (علیه السلام) سجده می کردند و بر استحباب آن تأکید داشتند. چنان که امام صادق (علیه السلام) می فرماید: "سجده بر تربت سید الشهداء حجاب های هفت گانه را بر می دارد".[24] 4. وجوه فراوانی بر رجحان داشتن سجود بر تربت سید الشهدا دلالت می کند که بر اهل دانش پوشیده نیست؛ مثلا: الف. آموزه‏های اعتقادی: عمر بن سعد، صبح روز عاشورا نماز صبح را با لشکریانش به جماعت خواند، اما در ظهر همان روز امام حسین (علیه السلام) را به شهادت رساند. شیعه با سجده بر تربت حسینی در نماز، اعلان می کند که نماز مرده و بی روح؛ مانند نماز عمر بن سعد و حاکمش یزید و ... نمی خواند، بلکه نماز شیعه؛ مانند نماز امام حسین (علیه السلام)، جدش و پدرش است. این همان چیزی است که مفهوم ولایت اهل بیت (علیه السلام) را نزد شیعیانش محکم و استوار می کند . و به همین جهت ائمه (علیه السلام) به سجده بر تربت حسینی تأکید کردند؛ یعنی سجود بر تربت حسینی همان تسلیم و خضوع برای خدا است، با پیروی از راه اولیائش. ب. آموزه تاریخی: برخی تلاش کردند تا معالم و آموزه های غدیر که در آن با علی (علیه السلام) به عنوان امام و خلیفه بیعت شد و عاشورا که در زمان بنی امیه اتفاق افتاد را خاموش کنند. تربت حسینی سند زنده تاریخی است بر جنایات حکام بنی امیه در روز عاشورا. زمانی که ظالمان در طول تاریخ تا به امروز، تمام امکانات خویش را تجهیز کردند تا تعالیم و آموزه های غدیر و عاشورا را کم رنگ کنند و از بین ببرند. اما ائمه و اهل بیت (علیه السلام) حادثه عاشورای حسینی را از طریق مرثیه، گریه، زیارت و ... در جان و دل مردم و نسل ها رسوخ دادند و بین آنان و قیام عاشورا ارتباط برقرار نمودند. از این رهگذر مسئله اهمیت و تأکید بر تربت حسینی آشکار می شود. ج. آموزه های جهاد و شهادت: تربت حسینی یکی از چیزهایی است که می تواند انگیزه انقلاب و جهاد را در اکثریت مردم مسلمان تهیج کند و این همان چیزی است که امت اسلامی به آن نیازمند است. به ویژه در دنیایی که امروز ما در آن زندگی می کنیم و جامعه اسلامی مواجه با انواع جنگ ها است. تعامل و ارتباط با تربت حسینی، ارتباط با یک مقدار خاک جامد و بی روح نیست، بلکه تعامل و ارتباط با نیروی متحرک و مفهوم انقلاب و جهاد و ... است. علاوه بر اینها تربت امام حسین (علیه السلام) دارای آموزه های اخلاقی، سیاسی و عقیدتی – دینی مهم و ... است که مباحث مبسوط در این باره را باید در کتاب های مربوط به نهضت و قیام حسینی جست و جو نمود.[25] در پایان می گوییم: شیعه چه گناهی کرد؟ هنگامی که تمسک کرد به تعالیم رسول الله (صل الله علیه و آله) و عمل کرد طبق سنت و راه و روش آن حضرت و به افعال و کردار متیقن پیامبر (صل الله علیه و آله) متلزم شد و از چیزهای مشکوک در تشریع که یکی از آنها سجود بر پیراهن و فرش بدون عذر و غیر ضرورت است، دوری کرد. درباره این موضوع روایات فراوانی وجود دارد که به فلسفه نهی از سجود بر خوردنی ها و پوشیدنی ها اشاره می کند که یکی از آنها روایت هشام بن حکم است: هشام می گوید به امام صادق (علیه السلام) گفتم: "به ما خبر بده از چیزهایی که سجود بر آنها جایز است و چیزهایی که سجده بر آنها جایز نیست. امام صادق (علیه السلام) فرمود: "جایز نیست سجده مگر بر زمین و آنچه که از زمین می روید، مگر آنچه که خوردنی یا پوشیدنی است. هشام می گوید: عرض کردم جانم به فدایت، علت این امر چیست؟ امام (علیه السلام) فرمود: زیرا سجده خضوع برای خدا است، پس سزاوار نیست، بر خوردنی یا پوشیدنی باشد؛ چرا که مردم بنده خوردنی ها و پوشیدنی ها هستند، در حالی که سجده کننده در سجود خویش در عبادت و بندگی خدا است، پس سزاوار نیست که پیشانی اش بر معبود بندگان دنیا، کسانی که مغرور و به غرور دنیا شدند، باشد. سجود بر خاک فضیلتش بیشتر است؛ زیرا که سجده این چنینی در تواضع و خضوع برای خدای متعال رساتر و سزاوارتر است.[26] ---------------------------------------------- [21] بخاری، صحیح، ج 1، ص 101؛ مسلم، صحیح، ج 2، ص 109؛ ابن ماجه، السنن، ج 1، ص 321؛ ابوداود، السنن، ج 1، ص 106. [22] نک: عروة الوثقی، ج 1، باب السجود، مایصح السجود علیه. [23] نک: تحریر الوسیلة، امام خمینی، ج 1، باب مایصح السجود علیه. [24] وسائل الشیعة، ج 6، ص 23. [25] عبدالمنعم حسن، بنور فاطمة اهتدیت، ص 203 – 204؛ به نقل از الفریفی، سید عبدالله، التشیع، ص 206. [26] من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 273. مستجاب نشدن دعا به معنای نبخشیدن گناه نیست بلکه گاهی طبق صریح شریفه قرآن : عسی آن تکره شیئا و هو خیر لکم و عسی آن تحبوا شیئا و هو شر لکم : چه بسیاری که چیزی را نمی پسندید و در آن باری شما خیر وجود دارد و چه بسیار که چیزی را دوست می دارید ولی ان امر برای شما شر و بدی دارد..... پس گاهی مصلحت مان یست در روایتی منقول است که در قیامت ناگاه نعمت بزرگی به بنده می رسد و می گوید من که در آفلان زمان عمل خیری انجام نداده بودم. خطاب می شود این در عوض دعا و درخواست توست که به مصلحتت نبود و برآورده نشد و بنده آرزو می کند که ای کاش هیچیک از خواسته ها و آرزوهایم در دنیا برآورده نشده بود. پس نومید نباشید و توکل به آن عالم و قادر لم یزلی نمایید. مسواک و حمام همیشه مستحب و برای غسل واجب در وقت نماز واجب می شود و در ماه مبارک در طول روز آن دو مکروه است چون ممکن است موجب ابطال روزه شود و اگر موجب ابطال روزه نشود مشکلی ندارد-فروبردن سر در آب رساندن آب به حلق و پایین دادن و...- اگر نباشد مشکلی ندارد نذر اگر در موارد شرعی باشد هیچ مشکلی ندارد و اگر نام خدا در آن آورده شود انجام آن واجب می شود مثلا نذرت لله و یا برای خدا نذر می کنم که اگر فرزندم سالم از مسافرت برگردد یه روز روزه بگیرم و یا فلان مبلغ به مستحق بدهم. موفق ، موید و پیروز و سربلند باشید



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.