rasool

بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و خسته نباشید می گویند انسان را از هر چیزی منع کنی نسبت به آن حریص...

بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و خسته نباشید می گویند انسان را از هر چیزی منع کنی نسبت به آن حریص تر می شود. آیا این حدیث است؟ آیا این جمله با مبانی اعتقادی ما شیعیان سازگاری دارد؟ با تشکر و خدانگهدار
يکشنبه، 26 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

rasool

بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و خسته نباشید می گویند انسان را از هر چیزی منع کنی نسبت به آن حریص...

rasool ( تحصیلات : لیسانس ، 23 ساله )

بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و خسته نباشید
می گویند انسان را از هر چیزی منع کنی نسبت به آن حریص تر می شود. آیا این حدیث است؟ آیا این جمله با مبانی اعتقادی ما شیعیان سازگاری دارد؟
با تشکر و خدانگهدار


مشاور: sayed mojtaba navab

با عرض سلام وتبریک میلاد نور مهدی آل محمد ص و با آرزوی سعادت و سلامت برای برادر گرامی! برادر گرامی ! برخی آن را روایت دانسته ااند و برخی جمله ای عقلی فلسفی هرچه هست صحیح است اما توجیهی نباید باشد بر عدم نهی از منکری که خون حسین ابن علی بر آن ریخته شد... به مقاله ذیل توجه فرمایید: « بسم الله الرحمن الرحیم » ( الانسان حریص ٌ علی ما مُنِع ) درتالیفات ووبلاگهای زیادی به این جمله برخورد می کنیم که نویسندگان، آنرا خبری نبوی (ص) وگاهی از علی ( ع) قلمداد کرده لیکن اکثر آنها دو مشکل دارند : اولاً سند ومنبع جمله را بیان نکرده اند ؛ ثانیاًاصل خبر را نیاورده اند . [ جمله فوق روایت نیست ؛ بلکه مستفاد منه است ] عده ای – از جمله شهید مطهری در کتاب حجاب صفحه 102و110- آنرا جمله ای صحیح ویا بعضاً قاعده ای فلسفی عنوان میدارند . که گواه حرص وولع آدمیزاد است . البته در نظر داشته باشیم که قاعده کلی و۱۰۰٪ جامع ومانع نیست . بلکه غالبا ْ چنین است . استناد نویسندگان به آیه :" ولا تقربا هذه الشجرة " 35بقره است .برای مثال ؛ ابو حامد غزالی در احیاء العلوم -2/376- چنین راهی را پیموده واظهار میدارد که : « والانسان حریص علی ما منع منه » واما اصل خبر چیست ؟ آیت الله ری شهری در کتاب میزان الحکمة ؛ بابی را تحت عنوان :« الانسان حریص علی ما منع » ودر ذیل این عنوان احادیثی را شاهد بر موضوع می آورد که اولین آن خبر نبوی ص است که بقرار ذیل است : " ان ابن آدم لحریص علی ما منع منه " 1/589 حدیث شماره 796 آری ؛ خواننده محترم ؛ اصل خبر نبوی ص است ونه علوی. آن جمله " الانسان حریص علی ما منع" مستفاد از خبر مروی از وجود نازنین رسول الله ص است . ونه اصل خبر ! در جوامع روائی شیعه بغیر از میزان الحکمة آقای ری شهری در کتاب دیگری این حقیر خبر را نیافتم . واما در کتب برادران اهل سنت وارد شده است از جمله : جامع الصغیر سیوطی 1/331و فیض القدیر – المناوی 2/518و کنز العمال 16/113 واحیاء العلوم 2/376 مولوی در مثنوی خود ؛ دفتر ششم همین جمله راآورده « الانسان حریص علی ما منع » ص987 شیخ عجلونی در کتاب کشف الخفاء ج2ص125و الفتنی در کتاب « تذکرة الموضوعات » ص172 این خبر نبوی را تضعیف کرده واز درجه اعتبار ساقط میدانند . عجلونی گوید : وهو ضعیف ؛ وقال القاری لیس بحدیث . ویدل علی صحة معناه ما ابتلی به آدم لقوله تعالی : آیه ۳۵بقره ولا تقربا هذه الشجرة فتکونا من الظالمین " کشف اخفاء 2/125 خبر دیگری را هم نقل کرده و معتبر نمیدانند که زیر بنای همین جمله « الانسان حریص علی ما منع » باشد ؛ وآن خبر چنین است : "کل ممنوع حُلو " هر چیزی که ممنوع شود ؛ شیرین شود . در لسان عامه جمله دیگری هم رایج است که می گویند : « کل ممنوع ٍ مطبوع » هر چه ممنوع شد؛ طبع بدان مایل شود . واقع هم چنین میشود که هر گاه انسان از چیزی ممنوع میشود؛ کنجکاو شده ونسبت بدان حریص میشود غزالی در احیاء خبر دیگری از پیغمبر ص نقل کند که فرمود : " لو منع الناس عن فتّ البعر لفتّوه وقالوا ما نهینا عنه الا وفیه شیء " یعنی , اگر مردم از شکستن پشکل شتر منع شوند ؛ اینکار را مرتکب شده وگویند:چیزی در آن هست که ما را منع کرده اند . خبر در مستدرک سفینه 7/366 ودر منیة المرید شهید الثانی « باب آداب المعلم مع طلبته » ص191ثبت است . حاصل کلام :« الانسان حریصٌ علی ما منع» حدیث نبوده ؛ بلکه جمله ویا قاعده ای است که دانشمندان از خبر نبوی « ان ابن آدم لحریص علی ما منع منه » گرفته اند . ظاهر کلام مولوی هم اشاره به این دارد که مولانا جمله « الانسان حریص علی ما منع » را یک قاعده میداند . متن گفتار ایشان چنین است : رفتن پسران سلطان به حکم آنکه « الانسان حریص علی ما منع » دفتر ششم ص ۹۸۷ من الله التوفیق مکتب القران فجر بروجرد محمد رضا فروزان موفق ، موید و پیروز و سربلند باشید



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.