علير ضا

با سلام چرا در ازدواج موقت زن بايد 45 روز عده نگه دارد ؟

با سلام چرا در ازدواج موقت زن بايد 45 روز عده نگه دارد ؟
جمعه، 25 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

علير ضا

با سلام چرا در ازدواج موقت زن بايد 45 روز عده نگه دارد ؟

علير ضا ( تحصیلات : لیسانس ، 30 ساله )

با سلام چرا در ازدواج موقت زن بايد 45 روز عده نگه دارد ؟


مشاور: sayed mojtaba navab

با عرض سلام و آرزوی بهرمندی از نیروی بیکران مهر و محبت الهی ، خدمت کاربر گرامی! يكي‌ از فلسفه‌هاي‌ عدّه‌ نگه‌ داشتن‌ زن‌، جلوگيري‌ از مخلوط‌ شدن‌ نطفه‌هادر رحم‌ زن‌ است‌، براي‌ اين‌ كه‌ اگر فرزندي‌ متولد شد، به‌ طور يقين‌ مشخص‌باشد كه‌ مربوط‌ به‌ چه‌ كسي‌ است‌ و در نتيجه‌ محارم‌ اين‌ فرزند معلوم‌ باشد ووقتي‌ اين‌ بچه‌ بزرگ‌ شد بداند با چه‌ كساني‌ نمي‌تواند ازدواج‌ كند و نيز مسأله‌ارث‌ بردن‌ او روشن‌ شود. ولي‌ تنها فلسفه‌ عده‌، موضوع‌ بارداري‌ نيست‌، بلكه‌ بهداشت‌ جسمي‌ وروحي‌ نيز مطرح‌ است‌. چنانچه‌ مي‌دانيد بسياري‌ از بيماري‌هاي‌ خطرناك‌ دراثر مقاربت‌ حاصل‌ مي‌گردد و عده‌ خود به‌ منزله‌ قرنطينه‌اي‌ براي‌ پيشگيري‌ ازآن‌ به‌ شمار مي‌رود. موضوع‌ بهداشت‌ رواني‌ نيز مسأله‌اي‌ جدي‌ است‌؛ چرا كه‌ ارتباطات‌بدون‌ فاصله‌ زيان‌هاي‌ روحي‌ شديدي‌ را از نظر فردي‌ و اجتماعي‌ واردمي‌سازد كه‌ بر متخصصان‌ مسائل‌ اجتماعي‌ پوشيده‌ نيست‌. البته‌ اين‌ها نيز برخي‌ از حكمت‌هاي‌ عده‌ است‌ نه‌ همه‌ آنها. علاوه بر اينها ممكن است علل ديگري هم داشته باشد كه بر ما روشن نيست؛ چون نوعا فلسفه واقعي احكام براي ما بيان نشده است و اگر ما براساس عقل فهميديم و قبول كرديم كه خداوند حكيم است و كارهايي كه انجام مي‏دهد و احكامي كه براي بندگانش مشخص مي‏كند، همه از روي حكمت و بر مبناي عقل سليم است، نبايد در آنها چون و چرا كنيم. علاوه بر اين خيلي زياد بوده‏اند و هستند زناني كه از قرص‏هاي ضد بارداري و يا وسايل امروزي براي پيش‏گيري از انعقاد نطفه استفاده كرده‏اند؛ ولي در عين حال باردار شده‏اند. يكي ديگر از دلايل عده نگه‏داشتن زن اين بوده كه اگر زن بعد از مرگ شوهر فورا ازدواج كند اين مطلب با محبت و دوستي و حفظ احترام شوهر سابق و تعيين به خالي بودن رحم از نطفه همسر پيشين سازگار نيست و به علاوه موجب جريحه‏دار ساختن عواطف بستگان متوفي است. رعايت حريم زندگاني و زناشويي حتي بعد از مرگ همسر موضوعي است فطري و لذا هميشه در قبايل مختلف آداب و رسوم گوناگوني بر اين منظور بوده است. گرچه گاهي در اين رسوم آن چنان افراط مي‏كردند كه عملاً زنان را در بن‏بست و اسارت قرار مي‏دادند. آيه فوق بر تمام خرافات و جنايات خط بطلان كشيده و به زنان بيوه اجازه مي‏دهد بعد از نگه‏داري عده و حفظ حريم زوجيت گذشته، اقدام به ازدواج كنند، (مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، ج 2، ص 193، دارالكتاب الاسلاميه، چاپ اول 1375). البته هيچ يك از اين ادله سرّ تعداد دقيق اين ايام كه چرا 4 ماه و ده روز باشد و نه يكي دو روز كمتر يا بيشتر، بيان نمي‏كند جز آن كه بايد با توجه به حكمت و علم و قدرت مطلق الهي، تعبدا پذيرفت كه به همين شكل، دستورات كامل‏ترين دستورات است. ------------------- مركز: نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها پرسش: بدون توجه به روحيه حساس زن , چرا اجازه ء چندهمسري براي مرد داده شده است ؟ پاسخ: ج س 2 - در مسأله تعدد زوجات، فلسفه‏هاي متعددي وجود دارد كه در ذيل به برخي از آنها اشاره مي‏شود و تحقيق بيشتر را با معرفي منابعي به خودتان وا مي‏گذاريم: مسأله تعدّد زوجات يكي از احكام بسيار با اهميت و ارزشمند از نظر اجتماعي و نظام خانوادگي دراسلام است. در قرون پيشين مستشرقين و اسلام‏شناسان غربي، اين مسأله را براسلام خرده مي‏گرفتند. اما تحقيقات اخير و واقعيات و رخدادهاي اجتماعي قرن ما، اهميت اين حكم را به آنان ثابت كرد، به طوري كه انديشمنداني چون برناردشاو ، جان ديون پورت ، گوستاو لوبون و ... در اين رابطه از در تحسين آمدند و به حكمت آن گواهي دادند؛ زيرا: 1ـ آمارهاي موجود درسطح جهان نشان مي‏دهد ميزان تولد دختر غالبا بيش از پسر مي‏باشد. بنابراين تكيه بر «تك‏زني» ( Monoandry ) باعث مي‏شود همواره تعدادي از زنان تا آخر عمر از نعمت ازدواج محروم بمانند و در تجرد و عزوبت به سربرند، واين ظلمي فاحش در حق آنان است. 2ـ در طول تاريخ همواره بر اثر حوادث اجتماعي مانند جنگ‏ها تعداد بيشماري از مردان تلف مي‏شوند و همسران آنان بي‏سرپرست مي‏مانند. طبيعي است كه غالب مردان جوان حاضر به ازدواج با چنين كساني براي اولين بار نيستند. بنابراين اگر از نظر قانون و نظام اجتماعي اينان نتوانند به عنوان همسر دوم گزينش شوند، همواره بدون شوهر خواهند ماند و اين نيز ظلم بر آنان است و تنها راه حل آن جواز چندزني ( Poly gamy ) با قيود و شرايط خاص است. جالب است بدانيد كه پس از جنگ جهاني دوم در آلمان، چند هزار بيوه زن كه سرپرستان خود را در جنگ از دست داده بودند به تظاهرات پرداخته و از كليسا درخواست كردند كه چند همسري را مجاز گرداند. ولي كليسا در برابر اين خواست سرسختي نشان داد و همين باعث شد كه پس از آن فساد و بزهكاري در آلمان به شدت رواج يابد. بلوغ جسمي و جنسي دختران معمولا چندين سال پيش از پسران است و درطول زمان همراه با رشد جمعيت بشري باعث مي‏شود كه در جامعه تك همسرگرا، ( Monogamous ) همواره، انبوه كثيري از زنان كه آمادگي و علايق جنسي دارند در برابر مرداني فاقد شعور و درك جنسي قرارداشته و تمايلات جنسي آنان به نحو مشروع ارضا نگردد. 3ـ از نظر روان شناسي تفاوتي اساسي بين ساختار رواني و گرايش‏ها و عواطف زن و مرد وجود دارد. روان‏شناسان معتقدند كه زنان به طور طبيعي «تك شوهرگرا» ( Monoandrous ) مي‏باشند و فطرتا از تنوع همسر گريزانند، و خواستار پناه يافتن زير چتر حمايت عاطفي و عملي يك مرد مي‏باشند و تنوع گرايي در زنان نوعي بيماري است؛ ولي مردان ذاتا تنوع گرا و «چند زن‏گرا» ( Poly gamous ) مي‏باشند و چنان كه مي‏دانيد احكام اسلام همه متناسب با نيازهاي واقعي و ويژگي‏ها و خصلت‏هاي ذاتي انسان‏ها وضع گرديده است. افزون بر آن زنان در ايام معيّني قابليت تأمين جنسي مردان را ندارند. اكنون بايد پرسيد، در برابر اين حقايق چه بايد كرد؟ در اين جا سه راه وجود دارد: الف) هميشه تعدادي از زنان در محروميت كامل جنسي به سربرند. ب) راه و روابط نامشروع و كمونيسم جنسي گشوده شود. ج) به طور مشروع و قانونمند، باقيود و شرايطي عادلانه راه چند همسري گشوده شود. كدام يك؟ دين مبين اسلام راه سوم را كه حكيمانه‏ترين و بهترين راه است گشوده و اجازه چندزني را تنها به مرداني مي‏دهد كه توانايي كشيدن بار سنگين آن را به نحو عادلانه داشته باشند و دستورات اكيدي در اين زمينه براي آنان وضع كرده است و اين نه تنها به ضرر زنان نيست، بلكه در واقع، بيشتر براي تأمين مصالح و منافع آنان است. در اين جا ممكن است سؤالي ديگر پديد آيد و آن اينكه چرا چند شوهري ( Poly andry ) مجاز نيست؟ جواب آن اين است كه: 1- چنان كه گفتيم اين خلاف طبيعت و روحيات زن مي‏باشد. 2- بدين وسيله بهداشت و سلامت نسل به خطر مي‏افتد. 3- شناخت انساب و تميز آنها از بين خواهد رفت. براي آگاهي بيشتر در اين زمينه ر . ك : 1- نظام حقوق زن در اسلام شهيد مطهري 2- زن در آيينه جلال و جمال آيت‏الله جوادي آملي 3- تفسير الميزان ، ج 4 علامه طباطبايي برای مولایمان حضرت حجه ع دعا کنیم تا ایشان هم د رحقمان دعای خاص بفرمایندو یاریمان نمایند......... ان شاء الله خوشبخت و سعادتمند باشید!



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما