سلام علیکم جدیدا با طرح این مسئله که هر کدام از معصومان چندین غلام و کنیز داشته ان شبه ای وارد می کنند...

سلام علیکم جدیدا با طرح این مسئله که هر کدام از معصومان چندین غلام و کنیز داشته ان شبه ای وارد می کنند با این مفهوم که اسلام طرفدار برده داری است . لطفا پاسخی برای این شبهه مطرح نمایید . با تشکر
شنبه، 16 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

سلام علیکم جدیدا با طرح این مسئله که هر کدام از معصومان چندین غلام و کنیز داشته ان شبه ای وارد می کنند...

( تحصیلات : طلبه ، 18 ساله )

سلام علیکم
جدیدا با طرح این مسئله که هر کدام از معصومان چندین غلام و کنیز داشته ان شبه ای وارد می کنند با این مفهوم که اسلام طرفدار برده داری است .
لطفا پاسخی برای این شبهه مطرح نمایید . با تشکر


مشاور: salamat n

دوست گرامی به هیچ وجه اسلام طرفدار برده داری نبوده و نیست . شکی نیست که برده داری در اسلام به هیچ وجه قابل تایید نبوده و نیست و از طرفی اگر نیم نگاهی به تاریخ بشر داشته باشیم سابقه برده داری را از همان زمان تدوین تاریخ بشری میتوان یافت آنهم به نحوی که منحصر به یک ملت. قومیت و مذهب نبوده به نوعی امیخته با گوشت و پوست بشریت شده است این مطلب تا به انجا پیش میرود که اکنون نیز با این همه پیشرفت و تکنولوژی هنوز در جای جای دنیا شاهد برده داری هستیم (چه در ممالک پیشرفته با برده داری نوین و چه در ممالک عقب افتاده ) بنابراین لازم بود که اسلام به نحوی با این سنت غلط مبارزه کند اما مشکل اینجا بود که مسئله برده داری امیخته با گوشت و پوست بشریت شده است و به راحتی نمیتوان با یک تحریم و ممنوع کردن آن را از بین برد خصوصا که فرهنگ زندگی آن زمان به نحوی وابسته به داشتن برده برای کارهای روزانه بود. راه حل اسلام : پیامبر اکرم برای مبارزه با این سنت غلط از 2 راهکار کلی استفاده کردند: 1- تغییر فرهنگ برده داری همانطور که میدانید برده داری همیشه همراه با ظلم به برده بوده و هست و به برده به دید یک حیوان نگاه میشده و هیچ گونه راحتی برای برده ها در نظر گرفته نمیشد اولین قدمی که پیامبر برای مبارزه با برده داری برداشتند این بود که دستور دادند با برده ها به خوبی رفتار شود و کسی حق ظلم یا تعدی به برده را ندارد این مساله تا به انجا رسید که در تاریخ ائمه شاهد هستیم که برده ها مثل بقیه افراد عادی سر سفره ای مینشستند که حضرات معصومین بودند و در واقع کارمندانی بودند که حقوق میگرفتند و از تمام مزایای یک زندگی عادی برخوردار بودند. 2- فرهنگ ازاد سازی برده: قدم دیگری که پیامبر برای مبارزه با برده داری برداشتند فرهنگ ازاد سازی بردگان بود به این نحو که به بهانه های مختلف مسلمانان را مجبور میکردند که برده های خویش را ازاد کنند این امر باعث میشد به مرور زمان از تعداد برده ها کمتر و کمتر شده تا جایی که این فرهنگ ریشه کن شود نمونه فرمانهای پیامبر برای این کار را ببینید: الف: یکی از کفارات خوردن روزه = ازاد کردن برده ب: یکی از کفارات شکستن قسم =ازاد کردن برده ج : کفارات انجام ناصحیح مناسک حج د: قرار دادن ثوابهای عظیم برای برده آزاد کردن و..... و البته یکی از مهمترین کارهایی که توسط خود اهل بیت انجام میشد همین ازاد کردن برده بود به حدی که نقل شده امیرالمومنین با دسترنج خویش که از کار کردن برای مسلمانان به دست میامد برده ازاد میکردند!! در هر صورت اگر ملاحظه کنید می بینید برخی از احادیث و رفتارهای نیگوی امامان معصوم علیهم السلام در ارتباط با همین غلامان و کنیزان و محبت به آنها به دست ما رسیده . آنجایی که امام معصوم بر غلام خویش رافت و مهربانی میکرد و نقل است که امیرالمومنین علیه السلام بهترین لباس را اول برای غلام خویش میخرید سپس برای خود . نقل است که امیرالمومنین علیه السلام یک لباس زیبا برای غلام خویش خرید و برای خود به لباسی ساده و ارزان قیمت اکتفا کرد وقتی اصحاب او اعتراض نمودند حضرت فرمود او جوان است و ممکن است آرزوی لباس زیبا داشته باشد و برازنده اوست . در هر حال رفتار ائمه اطهار علیهم السلام با غلامان خویش سراسر درس است و آنها نکات اخلاقی و تربیتی را به آنها می آموختند و انها را آزاد میکردند . موفق باشید .



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.