محب الرضا.ع.
سلام منظور از خلوص نیت چیست ؟و کارهای روزانه ای که...
سلام
منظور از خلوص نیت چیست ؟و کارهای روزانه ای که به نیت خاصی انجام نمیشود مثل خوابیدن و غذا خوردن و ... چگونه حسابرسی میشود؟
با تشکر
مشاور: حجةالاسلام منتظمی
یا عبادت را منحصر به نمازها و روزههاى واجب و مستحب و دیگر فرایض عبادى از این قبیل، که تحققشان منوط به قصد قربت است در نظر می گیریم،. یا عبادت را به معناى وسیعى که در شرع مقدس آمده در نظر می گیریم، انسان مسلمان مىتواند تمام نیازهاى طبیعى و دیگر کارهایى را که مرضى خداوند است، به قصد قربت و به منظور جلب رضاى او انجام دهد و بدین وسیله خداى را عبادت نماید. قدر و منزلت اعمال مردم، وابسته به نیتهاى آنان است: اگر نیتش این باشد که خداوند مرا به حفظ حیات و سلامتم مکلف نموده و من با قصد قربت و به منظور اطاعت از حضرت احدیت غذا مىخورم و استراحت مىنمایم، این عمل طبیعى از چنین انسان باایمانى که به نیت قربت انجام داده، به حساب عبادات او محسوب مىشود. رسول اکرم صلى الله علیه و آله در عبارت کوتاهى به ابوذر غفارى این دستور را فرموده و او را به اداى این عمل ایمانى و انسانى متوجه نموده است: یا اباذر! لیکن لک فى کل شىء نیه حتى فى النوم و الاکل. (وسائل الشیعه/1/48)اى اباذر! به گونهاى باش که در هر کارى با نیت قدم بردارى، حتى در خوابیدن و غذا خوردن. روزى رسول اکرم (ص) با چند نفر از اصحاب خود در نقطهاى نشسته بودند. حضرت جوانى را دید چابک و قوى که اول صبح مشغول کار و فعالیت شده است. اصحاب گفتند: کاش او چابکى و جوانى خود را در راه خداوند صرف مىنمود. حضرت فرمود: این سخن را نگویید، اگر این مرد کار مىکند که نان به دست آورد و خویشتن را از این و آن بىنیاز نماید، عملش در راه خداوند است، اگر پدر و مادر پیر یا کودکان ضعیفى دارد و براى تامین زندگانى آنان کار مىکند، عملش در راه خداوند است، اما اگر کار مىکند تا مالى به دست آورد براى ثروتاندوزى یا فخرفروشى، در راه شیطان قدم برمىدارد. ملاحظه مىکنید که یک عمل با تفاوت نیت مىتواند براى خدا باشد و مىتواند براى شیطان. خداوند به مقدار نیت بندگانش به آنان نظر لطف می نماید، اگر نیت، نیت پاک و خالصی باشد، کمک و لطف خداوند هم برای او تمام می شود؛ اما اگر نیت کوتاه و پایین باشد خداوند به همن اندازه به او پاداش می دهد. امام علی (ع) در فرازهایی از دعای کمیل به ما یاد می دهد هرگاه با خداوند متعال سخن می گوییم، چیزهای بزرگ از او بخواهیم و به چیزهای کم و اندک قانع نشویم .