شنبه، 23 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

پيامبرانى كه خداوند متعال فرستاده است، چند نفرند؟


پاسخ :
يكي از خصوصيات منحصر به فرد دين مبين اسلام ذكر تعداد پيامبران مي باشد. در روايات متعددي از معصومين عليهم السلام تعداد پيامبران فرستاده شده از سوي خداوند 124 هزار پيامبر ذكر شده است كه به طور نمونه به برخي از اين روايات اشاره ميشود:
امام رضا(ع) از جدش رسول خدا(ص) نقل مى كند كه حضرت فرمود: خداى عزوجل يكصد و بيست و چهار هزار پيامبر آفريد، ولى كرامت من نزد خدا بيشتر است و ...(1)
نيز پيامبر اكرم (ص) مي‏ فرمايد: «خداوند 124 هزار پيامبر آفريده و من گرامي‏ترين آنان نزد خداوند هستم ... و 124 هزار وصي آفريده كه علي (عليه السلام) گرامي‏ترين آن‏ها نزد خداوند و بهترين ايشان است .»(2)
امام زين العابدين (ع) فرمود: «هر كس دوست دارد ۱۲۴ هزار پيامبر با او مصافحه كنند، امام حسين (ع) را در نيمه شعبان زيارت كند، چرا كه ارواح پيامبران از خداوند براي زيارت حضرتش اذن مي گيرند و به آنان اجازه داده مي شود و پنج نفر از ايشان اولوالعزم هستند»(3)
ابوذر (ره) از پيامبر خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) سؤال كرد: پيامبران چند نفرند؟ حضرت رسول (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: «124 هزار پيامبر . . . »(4)
شيخ صدوق (ره) در كتاب اعتقادات مي‏فرمايد: «عقيده ما (شيعه اماميه) در تعداد انبيا اين است كه آنان 124 هزار نفرند و هر كدامشان وصيي دارند .» (5)
مرحوم علامه طباطبائي در تفسير الميزان ، بعد از ذكر روايت ابوذر (ره) در تعداد انبيا، مي فرمايد: «قسمت اول اين حديث كه مشتمل بر تعداد پيامبران است، از مشهورات است كه شيعه و سني در كتبشان نقل كرده اند . صدوق در «خصال » و «امالي » از حضرت رضا (ع) از پيامبر خدا (ص) و از زيد بن علي از اجدادش از اميرالمؤمنين (ع) و ابن قولويه در «كامل الزيارة » و سيد در «اقبال » از امام سجاد (ع) و در «بصاير الدرجات » از امام باقر (ع) روايت كرده اند.(6)

پي نوشتها:
1. كتاب الخصال، شيخ صدوق، ج 2، ص 641؛ الاختصاص، شيخ مفيد، ص 263 ؛ مجمع البيان، طبرسى، ج 10، ص 332 و ج 8، ص 458.
2. بحارالانوار، مجلسي، ج ۱۱، ص ۳۰.
3. همان، ص ۵۸.
4. همان، ص‏32
5. همان، ص‏28
6. الميزان، ج ۲، ص ۱۴۴.
منبع:سایت انوار طاها


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.